Úkol #8716
uzavřenýDlouhodobý úkol #2010: Řízení městských firem
Výměna akcií (swap) s Křetínským - Pražské služby a Pražská teplárenská holding
100%
Popis
v čem spočívá obchod:
- Praha koupí 19,32 % akcií Pražských služeb od AVE (ovládá Křetínský přes EPH, viz https://byznys.ihned.cz/c1-60105110-kretinsky-vidi-budoucnost-v-byznysu-s-odpadky-pri-koupi-ave-preplatil-pentu-i-ppf ) za 1,475 mld
- Praha prodá 51 % akcií Pražské teplárenské holding firmě PT-Holding Investment (kterou ovládá Křetínský přes EPH, viz https://www.ptas.cz/file/edee/2017/05/ptre_zprava-o-vztazich_2016.pdf ) za 3,102 mld
- Praha získá 1,627 mld od PT-HI
důvody proč to udělat (nehodnotím, jestli dávají smysl, ale jsou to oficiálně i neoficiálně podávaná zdůvodnění)
- možnost zadávat in-house zakázky na svoz odpadu
- kompletní ovládnutí spalovny
- odstranění zástupce AVE z představenstva PS (dvě konkurenční firmy)
- nutnost PS poskytovat informace (firma by se stala povinným subjektem)
- odpověď od ředitele odboru ochrany přírody: "Dobrý den, myslím, že primárně jde spíš o možnost zadávat firmě zakázky in-house, tedy bez rizika, že (skoro) městská firma v tendru nepochodí a následně se stane terčem nějakých nepřátelských obchodních ujednání a spekulací, které povedou k jejímu znehodnocení. Spekulovalo se např. o tom, že pokud odpadovou zakázku vyhraje konkurence, nic jí nebude bránit část odpadu (ze smlouvy „povinně“ z 90 % termicky využívaného) vozit do nějaké jiné spalovny. Neumím posoudit reálnost těchto hrozeb, ale je fakt, že pokud firma postavená de facto pro obsluhu konkrétního města v tomto městě nezíská rozhodující zakázku, určitý problém a hospodářské oslabení to vyvolá. Na druhou stranu je třeba počítat s tím, že pokud je firma 100% municipální a dostává veškeré zakázky, ceny jdou automaticky nahoru a město na to doplácí. V západních městech je v podobných případech obvyklá praxe taková, že se určitý menší segment města (cca 10-20%) vyčlení stranou a soutěží se na trhu. Tím se získává cenový etalon pro kontrolu nákladů nárokovaných ze strany městské firmy. Netýká se to jen odpadů, může to být i u čistoty města nebo údržby zeleně. Pokud by město získalo 100 % v PS, nebylo by od věci takové pravidlo zavést i v Praze a rozšířit ho případně i na další oblasti municipálních služeb, jak píšu výše. Berte to jako informaci psanou spatra, oslovím ještě odpadové specialisty OCP a pokud se mi sejdou nějaké zajímavé podněty, pošleme vám po neděli doplnění."
kolik stály posudky od Apogeo - ne tak drahé, viz https://www.hlidacsmluv.cz/hledat?Q=26103451
problémy:
- nedostatečné podklady: chybí zdůvodnění směny (např. vlastnická politika), SWOT analýza, variantní řešení, due diligence (zaměstnanecká struktura, smluvní závazky, stav majetku, zatížení majetku)
- posudky jen z veřejných zdrojů -- na PS první z 31.8.2016, aktualizovaný 30.4.2017 --- rozdíl 1 mld v hodnotě společnosti dle metody srovnatelných podniků (4,079 mld na str. 67 vs 4,999 mld na str. 62, rozdíl asi zapříčiněn a) zvýšením zisku díky smlouvě z megatendru z roku 2016 - viz str. 24 aktualizovaného posudku - a b) rozdílem v násobiteli EV/EBITDA - 7,12 vs 8,9; rozdíl v EV/EBITDA mohl být zapříčiněn tím, že v původním posudku do srovnatelných podniků započítávali i Veolia Environment a GROUPE Pizzorno Environment, které měli malý EV/EBITDA, v aktualizaci je vyřadili!) --- rozdíl mezi posudky ve výsledné hodnotě podílu před novou smlouvou: 821 mil vs 964 mil (jak je tohle možné?) --- v aktualizovaném posudku přičetli i hodnotu ze smlouvy na údržbu komunikací od TSK (která ovšem ještě nebyla vysoutěžena, veřejná zakázka běží pod číslem Z2017-008306), jejíž přínos pro hodnotu podílu vyčíslili na 238 mil (str. 67) --- z aktualizovaného na str. 17 vyplývá, že megatendr na odpad z roku 2016 navýšil odměny ze smlouvy z 780 mil ročně na 1,196 mld ročně, tedy o 400 mil ročně, což mj. výrazně zvýšilo hodnotu firmy --- rozdíl v hodnotě podílu: z 1,022 mld (str. 71 původního) na 1,490 mld (str. 70 aktualizovaného) --- posudky nezohledňují fakt, že smlouvu z roku 2016 lze od roku 2018 vypovědět s roční výpovědní dobou (tudíž hodnotu společnosti nezvyšuje tolik, jak v posudku tvrdí) -- na PTH z 31.8.2016, aktualizovaný 30.4.2017, doplnění podle vyplacených tantiém k 30.4.2017 --- dle výnosové metody čistých výnosů hodnota podílu 2,957 mld (str. 63), dle tržního porovnání pomocí odvětvových násobitelů 2,986 mld (str. 65), výsledek 2,957 mld; podle aktualizovaného výsledek 3,028 mld (str. 68) --- v aktualizovaném není zohledněna účetní závěrka za rok 2016, kdy se meziročně zvýšil čistý zisk z 361 mil na 756 mil! (zohledněna je jen výplata dividend PTH na neprovozní obchodní majetek PTH, a to v doplnění) --- divná situace: PTH už má v OR účetní závěrku za 2016, PT ne (proč? schovávají, že měli výrazně vyšší zisky?)
- faktická nemožnost vypovědět smlouvu z roku 2016 (Praha by pak musela koupit závod AVE za více než miliardu, což by se nevyplatilo)
Aktualizováno uživatelem Adam Zábranský před téměř 7 roky(ů)
Vyšla tiskovka: https://praha.pirati.cz/miliardovy-obchod-s-kretinskym-nepodporime.html, medializace se povedla.
Aktualizováno uživatelem Adam Zábranský před téměř 7 roky(ů)
Související e-mail pražskému předsednictvu:
Ahoj, za tohle se omlouvám, ale semlelo se to rychle a je to celkem důležité. V pátek jsem se sešel s Lukášem Wagenknechtem a jeho kolegou Lukášem Pečenou z Good Governance (snad nemusím představovat). Lukáše W. jsem pár dní předtím požádal, jestli by se mohl podívat na obří obchod, který byl předschválen pražskou Radou v úterý a teď ve čtvrtek má být hlasován na zasedání zastupitelstva. Jedná se o následující obchod:
- Praha koupí 19,32 % akcií Pražských služeb od AVE (ovládá Křetínský přes EPH, viz https://byznys.ihned.cz/c1-60105110-kretinsky-vidi-budoucnost-v-byznysu-s-odpadky-pri-koupi-ave-preplatil-pentu-i-ppf ) za 1,475 mld
- Praha prodá 51 % akcií Pražské teplárenské holding firmě PT-Holding Investment (kterou ovládá Křetínský přes EPH, viz https://www.ptas.cz/file/edee/2017/05/ptre_zprava-o-vztazich_2016.pdf ) za 3,102 mld
- Praha získá 1,627 mld od PT-HI
Dohromady je to tedy obchod za nějakých 4,5 miliard, je k tomu asi 400stránkový materiál. Chtěl jsem, aby ten obchod zanalyzoval někdo, kdo podobným věcem rozumí. Na schůzce mi Wagenknecht nabídl, že by se na to mohli podívat podrobněji (zatím to prohlédli jen zběžně), protože jim to přijde divné (mně to taky přijde divné). Ale že by za to chtěli nějaké peníze (což se jim nedivím). Domluvili jsme se, že jim dám v pondělí ráno vědět, přišlo mi to jako rozumný nápad. Bohužel jsem byl o víkendu nachcípanej, takže jsem vás nekontaktoval. Dnes ráno jsem zavolal jen Ondrovi Profantovi, který mi předběžně sdělil, že nějaké peníze na analýzu by neměly být problém. Bohužel už nevím, o jakých částkách jsem se s ním bavil, já počítal, že to bude za cca 5-10 tisíc. S Wagenknechtem jsem se tedy následně domluvil a požádal ho o nacenění. Lukáš mi následně napsal, že za ně by bylo OK 400 Kč/hod (normálně dělají za dvojnásobek) a že na tom plánují dělat 2 dny ve 2 lidech, tudíž celkově 12800. Protože tu analýzu potřebujeme rychle, potvrdil jsem mu, že za mě je to takhle OK. Zároveň jsme se domluvili, že splatnost faktury vystaví třeba na 3 měsíce, abychom to nemuseli řešit v rámci letošního rozpočtu (kde v prostředcích klubu dle mých informací nejsou peníze).
Tudíž jsem vás obešel, za což se hrozně omlouvám. Bylo to dáno čistě časovou urgentností a zároveň zajímavou příležitostí, jak zkritizovat koalici u tak velké věci. Doufám, že nebude problém tento náklad zpětně schválit. Pokud s tím máte problém, peníze holt zaplatím nějak sám, ale prosím dejte mi to vědět ještě dnes (případně zítra ráno), ať analýzu můžu případně ještě stopnout a neutopit se v tom tolik. Moc díky.