Předběžná otázka #21250
uzavřenýPravidla a dohled nad přijímáním členů
Přidáno uživatelem Vojtěch Pikal před více než 5 roky(ů). Aktualizováno před téměř 5 roky(ů).
Popis
Ahoj RK, měl bych sadu otázek k výkladu;
1) Platí, že v oblasti přijímání členů je krajské předsednictvo nadřízeným týmem k místnímu předsednictvu (na svém území) ve smyslu § 6 OŘ?
2) Může tedy Krajské předsednictvo vydat přiměřená pravidla pro příjímání členů ve svém kraji, která pak musí být dodržována dle § 5 odst. (2) OŘ?
3) Mohou být součástí takovýchto pravidel ustanovení usnadňující dohled? (Např. formalizované informování o přijatých členech)
4) Mohou být součástí ustanovení vymiňující předběžné informování o plánovaných přijetích? Či neplatnost přijetí v případě nedodržení některých pravidel?
5) Lze již při založení místního sdružení si vymínit předem vyšší úroveň dohledu nad oblastí přijímání členů (nebo obecně jinou působností, např. hospodařením či doplňováním míst kandidátky) rovnou dle odstavce (3)[Rušení], nebo (4)[Převzetí pravomoce, zastoupení].
Děkuji.
Odpověď RK
Krajské předsednictvo je v oblasti přijímání členů nadřízeným týmem k místnímu předsednictvu.
PKS může vydat přiměřená pravidla pro příjímání členů ve svém kraji, která musí být dodržována na základě Stanov.
Tato pravidla mohou usnadňovat dohled.
Mohou požadovat i předběžné informování. Nemohou však konstruovat automatickou neplatnost dokonaného přijetí, nebo jeho zneplatnění bez rozhodnutí RK.
Vymínění při založení MS, které předpokládá otázka, není možné.
Více viz v odůvodnění níže.
Související úkoly 3 (0 otevřených — 3 uzavřených)
Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před více než 5 roky(ů)
- související s Podání #15766: Zkušební doba pro členy & pozastavení členství a činnosti přidán
Aktualizováno uživatelem František Navrkal před více než 5 roky(ů)
- duplikuje Předběžná otázka #20493: Možnosti úpravy procesu přijímání členů a dohled krajského předsednictva nad místními předsednictvy přidán
Aktualizováno uživatelem František Navrkal před více než 5 roky(ů)
1) Platí, že v oblasti přijímání členů je krajské předsednictvo nadřízeným týmem k místnímu předsednictvu (na svém území) ve smyslu § 6 OŘ?
2) Může tedy Krajské předsednictvo vydat přiměřená pravidla pro příjímání členů ve svém kraji, která pak musí být dodržována dle § 5 odst. (2) OŘ?
3) Mohou být součástí takovýchto pravidel ustanovení usnadňující dohled? (Např. formalizované informování o přijatých členech)
4) Mohou být součástí ustanovení vymiňující předběžné informování o plánovaných přijetích? Či neplatnost přijetí v případě nedodržení některých pravidel?
Argumentaci uvádím ve své vlastní předběžné otázce #20493. Za mě odpověď na všechny otázky výše kladná. Neplatnost by samozřejmě byla na individuálním posouzení. Nějaké drobné procedurální pochybení při přijímání by asi nemělo způsobit zneplatnění přijetí daného člena (resp. zájemce o členství).
5) Lze již při založení místního sdružení si vymínit předem vyšší úroveň dohledu nad oblastí přijímání členů (nebo obecně jinou působností, např. hospodařením či doplňováním míst kandidátky) rovnou dle odstavce (3)[Rušení], nebo (4)[Převzetí pravomoce, zastoupení].
Dle mého ne. Musí dojít k postupné eskalaci postupně dle odstavců 2, 3 a 4 § 6 organizačního řádu. Není možné bez předchozí postupné eskalace postupovat dle odst. 4. Je také nutné, aby zásahy v rámci dohledu nadřízeného týmu byly přiměřené (např. zjištěným předchozím pochybením týmu podřízeného) a co nejvíce časově a věcně omezené.
Aktualizováno uživatelem František Navrkal před více než 5 roky(ů)
- Stav změněn z Nový na V řešení (diskutuje se)
- Přiřazeno nastaven na František Navrkal
Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před více než 5 roky(ů)
Děkuji, jen protože jsi "vested" v podobné otázce, asi by bylo fajn, kdyby se k výkladu našel i někdo jiný v RK.
Aktualizováno uživatelem Petr Springinsfeld před asi 5 roky(ů)
- Přiřazeno smazán (
František Navrkal)
Aktualizováno uživatelem Petr Springinsfeld před asi 5 roky(ů)
- Přiřazeno nastaven na Milan Daďourek
- Priorita změněn z Vysoká na Normální
Jako zpravodaje přiřazuji Milana Daďourka.
Aktualizováno uživatelem Petr Springinsfeld před asi 5 roky(ů)
- související s Dlouhodobý úkol #24452: Předběžné otázky řešené RK s volebním obdobím od r. 2019 přidán
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
S ohledem na časovou i logickou posloupnost budu nejprve řešit související otázku https://redmine.pirati.cz/issues/20493. Jde o postup od jednoduššího. Domnívám se, že tak bude zodpovězena otázka ad 2). Dořešení dalších zde položených otázek, bude následovat.
U obou otázek navrhuji písemné řízení na fóru.
Vzhledem k rozsahu otázek navrhnu možná některé řešit samostatně.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
- Stav změněn z V řešení (diskutuje se) na Řešit později
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
- Stav změněn z Řešit později na V řešení (diskutuje se)
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
Zahájeno jednání na fóru: https://forum.pirati.cz/viewtopic.php?f=192&t=50638
Zveřejněn návrh odpovědi na první čtyři otázky.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
- Stav změněn z V řešení (diskutuje se) na Dokončen
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
- Stav změněn z Dokončen na V řešení (diskutuje se)
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
Zveřejněn návrh odpovědi na poslední otázku: https://forum.pirati.cz/viewtopic.php?p=673980#p673980
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
Zahájeno hlasování: https://forum.pirati.cz/viewtopic.php?p=674982#p674982
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
- Stav změněn z V řešení (diskutuje se) na Čeká se na řešitele
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
RK schválila následující znění odpovědi:
Krajské předsednictvo je v oblasti přijímání členů nadřízeným týmem k místnímu předsednictvu.
PKS může vydat přiměřená pravidla pro příjímání členů ve svém kraji, která musí být dodržována na základě Stanov.
Tato pravidla mohou usnadňovat dohled.
Mohou požadovat i předběžné informování. Nemohou však konstruovat automatickou neplatnost dokonaného přijetí, nebo jeho zneplatnění bez rozhodnutí RK.
Vymínění při založení MS, které předpokládá otázka, není možné.
Odůvodnění:
1.
Krajské předsednictvo je v rámci své působnosti nadřízeným týmem k místnímu předsednictvu na základě čl. 5 odst. 2 a odst. 3 Stanov. Do působnosti krajského předsednictva dle čl. 7 odst. 5 Stanov patří i přijímání členů.
§ 6 OŘ se zabývá vztahy mezi týmy obecně. Na činnost orgánů strany se přímo užije pouze tehdy, není-li stanoveno jinak (§3 odst. 3 OŘ). Povinnosti orgánů strany a jejich působnost však určují Stanovy. Viz též odpověď RK na související předběžnou otázku https://redmine.pirati.cz/issues/20493.
2.
Obdobná otázka byla zodpovězena v rámci https://redmine.pirati.cz/issues/20493.
Článkem 6 odst. 2 Stanov je dáno oprávnění organizačních jednotek vydávat předpisy, jimiž vykonávají své pravomoci. Zároveň jsou oprávněny spravovat se samy v mezích vnitřních předpisů. Dle článku 5 odst. 2 Stanov místní sdružení vyvíjí činnost v rámci příslušného krajského sdružení a je mu podřízeno. Pro MS z uvedeného plyne, že meze jeho samosprávného chování může představovat i předpis vydaný orgánem nadřízeného krajského sdružení v rámci jeho působnosti. Čl. 7 odst. 5 Stanov svěřuje přijímání členů oblastnímu předsednictvu. Proto krajské předsednictvo může vydat pravidla pro přijímání členů, která budou vázat podřízená místní sdružení a jejich orgány – tedy i místní předsednictva v daném kraji.
3.
Piráti kladou důraz na transparentnost procesů (srov. čl. 2 odst. 2 Stanov) a v rámci přijímání členů musejí místní předsednictva naplnit řadu formálních kroků (přijímání členů upřesňují např. Pravidla pro členy a příznivce nebo Prováděcí vyhláška k zařazování členů). V rámci realizace pravomoci dle výše uvedeného bodu (2) je možné stanovit další účelné postupy. Formalizované informování o přijatých členech není vyloučeno, byť se v kontextu vnitřních předpisů jeví poněkud nadbytečné.
4.
Ohledně předběžného informování platí obdobně zdůvodnění dle bodu (3). Předpis může také podmínit vznik členství naplněním stanovených podmínek.
Není však přípustné, aby předpis bez dalšího umožňoval zneplatnění přijetí (jestliže členství již formálně vzniklo) jiným způsobem než rozhodnutím Rozhodčí komise. Je nezbytné šetřit práva člena. Pravomoc rozhodnout o vyloučení člena (jemuž je do značné míry ekvivalentní vyslovení neplatnosti přijetí) svěřují Stanovy Rozhodčí komisi v čl. 13 odst. 3 písm. (c). Stejně tak vyslovení neplatnosti právního aktu o přijetí je v působnosti Rozhodčí komise (čl. 13 odst. 3, písm (d) Stanov). Na krajské úrovni by ovšem mohl rozhodnout i případný krajský rozhodčí orgán zřízený dle čl. 17 odst. 2 Stanov.
5.
Není možné individuálně při založení takto zásadně omezit vznikající MS. S takovým omezením počítá Rozhodčí řád jako s trestem. Nemůže být tedy počátečním stavem.
Užít zmíněných ustanovení OŘ nelze. OŘ obecně nemůže měnit vztahy, které vyplývají ze Stanov - zejména nemůže upravovat oprávnění jednotlivých orgánů strany. Ty musí být obsaženy ve Stanovách (viz §6 odst. 2, písm. (b), bod 5 a 6 zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích). Sám OŘ v §1 odst. 3 omezuje svoji působnost na oblastní fóra a v §3 odst. 3 omezuje svoji působnost také vůči orgánům strany. (Kromě toho citovaná ustanovení §6 odst. 3 a 4 OŘ předpokládají naplnění určitých podmínek.)
Teoreticky není vyloučeno využít předpis vydaný dle čl. 6 odst. 2 Stanov. Ten by však měl být obecný – nikoliv individuální, a prostor pro jeho uplatnění je úzký – vymezený Stanovami a dalšími předpisy závaznými pro KS.
Nesmí například znamenat faktickou ztrátu pravomoci MS rozhodovat o přijímání členů, neboť ta je znakem oblastního sdružení. Její ztrátu lze připustit pouze na základě rozhodnutí RK jako formu dočasné sankce, jak to předvídá Rozhodčí řád (§8 písm. (b) RŘ).
Zároveň je však nutno vidět, že přijetím za člena místního sdružení se tento stává i členem sdružení krajského (čl. 5 odst. 2 Stanov), avšak nikoliv naopak. MS proto musí předpokládat a strpět určitou snahu PKS o spoluúčast na procesu přijímání členů. Jinak by hrozilo vyprázdnění této pravomoci na úrovni krajského sdružení. Představitelné je proto i určité spolurozhodování (např. formou předběžného souhlasu).
U zmíněného hospodaření je nutno respektovat Pravidla hospodaření a šetřit Stanovami poskytnutou samosprávu (čl. 6 odst. 2) i pirátský princip subsidiarity. Dostatečně účinná se jeví pravomoc KF prostřednictvím rozpočtu KS určovat částky, které poskytne MS k hospodaření.
Dozor nad sestavováním kandidátky připadá Republikovému výboru (čl. 9, odst. 5 písm. (i) Stanov) a řídí se Volebním řádem. Vliv PKS na místní kandidátku stanoví Volební řád v požadavku na podpis kandidátní listiny (§20 odst. 4 VŘ), který lze chápat i jako otevření možnosti předání námitek směrem k RV.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
- Popis aktualizován (rozdíl)
Do popisu doplněn text stručné odpovědi.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
- Popis aktualizován (rozdíl)
- Stav změněn z Čeká se na řešitele na Dokončen