Projekt

Obecné

Profil

Úkol #1992

uzavřený

Vyhláška o omezení pohybu psů

Přidáno uživatelem Ondřej Profant před téměř 9 roky(ů). Aktualizováno před téměř 6 roky(ů).

Stav:
Odloženo
Priorita:
Vysoká
Kategorie:
-
Cílová verze:
-
Začátek:
24.08.2015
Uzavřít do:
08.09.2015
% Hotovo:

0%

Odhadovaná doba:
15.00hod
Spisová značka:
Pořadí:
Typ práce:
Získávání informací
Organizační struktura:
Smlouva:

Popis

Magistrát připravuje vyhlášku, která má omezit pohyb psů bez vodítka.

Hledáme dobrovolníka, který nastuduje problematiku (vyhlášku samotnou, důvodovou zprávu, vyjádření orgánů, základní srovnání s jinými městy) a dodá stručný report. Zodpovědní zastupitelé jsou Adam Zábranský a Ondřej Profant.

Oficiální veřejné připomínkování.

Samotná vyhláška:

OBECNĚ ZÁVAZNÁ VYHLÁŠKA

O stanovení pravidel pro pohyb psů na veřejném prostranství na území hlavního města Prahy

Zastupitelstvo hlavního města Prahy se usneslo dne DD.MM.RRRR vydat podle ustanovení § 44 odst. 3 písm. d) zákona č.131/2000 Sb., o hlavním městě Praze a ustanovení § 24 odst. 2 zákona č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, tuto obecně závaznou vyhlášku:

§ 1

Úvodní ustanovení

Vyhláška upravuje pravidla pro pohyb psů na veřejných prostranstvích[1] na území hlavního města Prahy tím, že vymezuje území pro volné pobíhání psů uvedené v příloze č. 1 vyhlášky a území s úplným zákazem vstupu psů, které jsou uvedeny v příloze č. 2 vyhlášky. Piktogramy jsou uvedeny v příloze č. 3 vyhlášky.

§ 2

Základní pojmy

  1. Volným pohybem psa se rozumí pohyb psa bez vodítka pod kontrolou nebo dohledem fyzické osoby, fyzické osoby podnikající nebo právnické osoby (dále jen "držitel").
  2. Vodítkem se pro účely této vyhlášky rozumí prostředek uzpůsobený k vedení psa.

§ 3

Pravidla pro pohyb psů na veřejném prostranství

Držitel je povinen:

a) vodit psa na vodítku; volné pobíhání psa je povoleno pouze na území, která jsou specifikovaná v příloze č. 1 této vyhlášky,

b) mít psa trvale pod svoji kontrolou a zabezpečit, aby pes neohrozil ani neomezil třetí osoby nebo jiná chovaná nebo volně žijící zvířata, nezpůsobil škodu na zdraví nebo majetku a neomezil ani neohrozil plynulost silničního provozu,

c) zabránit psu ve vstupu do kašen a okrasných nádrží, na prostranství dětských hřišť a pískovišť, sportovních hřišť, hřišť pro seniory, do květinových záhonů, cyklostezek.

d) zabránit vstupu psa na území s úplným zákazem vstupu psů, která jsou specifikovaná v příloze č. 2 této vyhlášky.

§ 4

Zvláštní ustanovení

Pravidla pro volný pohyb psů se nevztahují na psy služební, záchranářské při výkonu služby a záchranných prací nebo při výcviku k těmto činnostem, na psy speciálně vycvičené jako průvodce zdravotně postižených osob a psy canisterapeutické při práci nebo při výcviku k těmto činnostem.

§ 5

Zrušovací ustanovení

Obecně závazná vyhláška č. 6/2001 Sb. hl. m. Prahy, o ochraně veřejné zeleně, se mění takto:

  1. V § 2 se vypouští písm. c); dosavadní písm. a) až e) se označují jako a) až d).
  2. V § 3 odst. 1 se vypouští písm. g); dosavadní písm. a) až k) se označují jako a) až j).
  3. V § 3 odst. 2 se vypouští písm. d); dosavadní písm. a) až d) se označují jako a) až c).
  4. § 3 odst. 3 zní: Vlastník veřejné zeleně může povolit výjimku ze zákazů uvedených v § 2 písm. a) a § 3 odst. 1 a 2. Výjimky ze zákazů uvedených v § 3 odst. 1 písm. a) až i) se vyznačují ve veřejné zeleni grafickými značkami uvedenými v příloze č. 2 této vyhlášky.
  5. § 3 odst. 4 zní: Zákazy uvedené v § 2 písm. a), v § 3 odst. 1 písm. a), c) a d) a v § 3 odst. 2 písm. a) se nevztahují na policii České republiky, Městskou policii hlavního města Prahy, Hasičský záchranný sbor České republiky a zdravotnickou záchrannou službu při výkonu služby. Zákazy uvedené v § 2 písm. a) a b), v § 3 odst. 1 písm. d) a f) se nevztahují na osoby pověřené vlastníkem údržbou veřejné zeleně. Zákaz uvedený v § 3 odst. 1 písm. b) se nevztahuje na děti do 10 let.
  6. v příloze č. 2 se vypouští grafická značka volné pobíhání psů povoleno a grafická značka psa na vodítku.

§ 6

Účinnost

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem DD.MM.RRRR.

Příloha č. 1 vyhlášky

Specifikace území, na kterých je volný pohyb psů povolen.

Příloha č. 2 vyhlášky

Specifikace území s úplným zákazem vstupu psů.

Příloha č. 3 vyhlášky

Piktogramy

[1]: § 14b) zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze

a důvodová zpráva:

Důvodová zpráva k tisku R-18428

I.

Úvod

Obecně závazná vyhláška O stanovení pravidel pro pohyb psů na veřejném prostranství na území hlavního města Prahy (dále jen „vyhláška“) si klade za cíl umožnit volný pohyb psů na veřejném prostranství na území hlavního města Prahy s ohledem na bezpečnost obyvatel a návštěvníků hlavního města Prahy, zamezit nežádoucímu kontaktu s dalšími psy nebo jinými zvířaty a stanoví povinnosti chovateli, respektive držiteli psa. V příloze č. 1 vyhlášky je specifikace území, na kterých je volný pohyb psů dovolen, příloha č. 2 vyhlášky specifikuje území s úplným zákazem vstupu psů a příloha č. 3 vyhlášky obsahuje/definuje piktogramy.

II.

Právní úprava

Ochrana zvířat je v současnosti zakotvena v řadě právních předpisů a lze ji rozdělit do dvou oblastí, jednak na přímou ochranu zvířat proti týrání, která zahrnuje ochranu zvířat vymezenou předpisy zakazujícími a postihujícími týrání, dále na nepřímou ochranu zvířat proti týrání, která zahrnuje ochranu zvířat vymezenou předpisy upravujícími zacházení se zvířaty a postihujícími jejich porušování. Hlavní město Praha, na jehož území je značná koncentrace osob a tedy i psů, doposud nepřijalo právní předpis, který by upravoval pravidla pro volný pohyb psů. Je tedy žádoucí přijmout vyhlášku, která tato pravidla upravuje. Vyhlášku očekává široká veřejnost nejen z řad nepejskařů, ale i samotní držitelé psů, protože se obávají o své psy, aby jim nezpůsobil poranění pes volně pobíhající.

K oblasti ochrany zvířat se vztahuje článek 11 Listiny základních práv a svobod. Tento článek v odstavci 1 zakotvuje právo vlastnit majetek jako jedno ze základních občanských práv a rovnost vlastnictví bez ohledu na jeho subjekt. K právu vlastnit majetek patří také právo vlastnit zvířata. Podle ustanovení § 494 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník má živé zvíře zvláštní význam a hodnotu již jako smysly nadaný živý tvor. Živé zvíře není věcí a ustanovení o věcech se na živé zvíře použijí obdobně jen v rozsahu, ve kterém to neodporuje jeho povaze (pozn. před účinností nového občanského zákoníku bylo zvíře v českém právním řádku považováno za věc a s jako takovou s ním bylo nakládáno). Ze zákona č. 246/1992 Sb., na ochran zvířat proti týrání plyne, že zvíře má specifické postavení živého tvora, schopným na různém stupni pociťovat bolest a utrpení, a zasluhující si proto pozornost, péči a ochranu ze strany člověka.

Článek 11 odst. 3 Listiny základních práv a svobod zakazuje zneužití vlastnického práva na újmu jednotlivce nebo obecného zájmu. Vlastnictví zvířete by tedy nemělo být zneužíváno na újmu práv druhých. Takovým zneužitím vlastnictví by mohlo být například, kdyby někdo nechal záměrně vnikat svého psa na veřejná prostranství, sousední pozemky nebo ho vědomě nechal unikat, aby obtěžoval třetí osoby. V případě psa skutečně platí, že vlastnictví zavazuje. Vlastnictví psa zavazuje k tomu, aby mu byla poskytována řádná péče a přiměřené podmínky pro zachování jeho fyziologických funkcí a zajištění jeho biologických potřeb. Pes ani jiné zvíře nesmí být týráno.

Ustanovení § 28 odst. 6 zákona č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání výslovně rozděluje kompetence obcí a obecních úřadů obcí s rozšířenou působností v oblasti projednávání správních deliktů. Správní delikty spočívající v porušení této vyhlášky budou na území hl. m. Prahy v prvním stupni projednávat městské části Praha 1 – 57, a to zejména z důvodu lepší znalosti místních podmínek.

Aby mohla být fyzické osobě (držiteli psa) uložena správním orgánem pokuta až do výše 50 000 Kč (§ 27 odst. 1 písm. q v návaznosti na § 27 odst. 12 písm. c)) zákona č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, musí hl. m. Praha vydat na úseku samostatné působnosti
tuto obecně závaznou vyhlášku.

III.

Aplikace vyhlášky

A

Obecně

Ustanovení § 24 odst. 2 zákona č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, veznění zákona č. 162/1993 Sb., zákona č. 193/1994 Sb., zákona č. 243/1997 Sb., nálezuÚstavního soudu vyhlášeného pod č. 30/1998 Sb., zákona č. 77/2004 Sb., zákona č. 413/2005Sb., zákona č. 77/2006 Sb., zákona č.312/2008 Sb., a zákona č. 291/2009 Sb., (dále jen„zákon“) umožňuje stanovit pravidla pohybu psů na všechna veřejná prostranství na území hl.m. Prahy, kterými jsou všechna náměstí, ulice, tržiště, chodníky, veřejná zeleň, parky a dalšíprostory přístupné každému bez omezení, tedy sloužící obecnému užívání bez ohledu navlastnictví k tomuto prostoru (§ 14 b zákona č.131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve zněnípozdějších předpisů). V současné době jediným právním předpisem hl. m. Prahy, kterýzakazuje volný pohyb psů v ostatní veřejné zeleni, je ustanovení § 3 odst. 2 písm. d) obecnězávazné vyhlášky č. 6/2001 Sb., hl. m. Prahy, o ochraně veřejné zeleně. Právě při zpracovánínávrhu nové obecně závazné vyhlášky o zeleni bylo zástupci odboru dozoru a kontrolyveřejné správy Ministerstva vnitra ČR v létě roku 2007 konstatováno, že nelze ve vyhlášce ozeleni zakazovat volný pohyb psů v zeleni. Zákaz může být specifikován pouze ve vyhlášce ostanovení pravidel pro volný pohyb psů na území hl. m. Prahy, což je jedním z důvodů, pročje žádoucí tuto vyhlášku přijmout. Dalším důvodem je zejména ochrana psů před možnýmnapadením jiným psem, před kolizí psa s automobilem, kdy by pes mohl nekontrolovaněvběhnout do vozovky a způsobit dopravní nehodu, škodu na majetku osob i věcí a způsobit siporanění. Významným důvodem je ochrana fyzických osob před útokem ze strany některýchvolně pobíhajících psů, který by mohl způsobit i těžké ublížení na zdraví s možnými trvalýminásledky, v krajním případě by mohlo napadení skončit smrtí. Informace o střetech se psy zacelé období roku 2014 a za první čtvrtletí roku 2015 od Krajského ředitelství Policie hlavníhoměsta Prahy jsou přílohou č. 1 a přílohou č. 2 důvodové zprávy. Velmi významným důvodem,proč vyhlášku přijmout, je zamezení ztrát psů, kdy se volně pobíhající pes držiteli zaběhne anásleduje výlep informací o ztrátě psa na sloupy veřejného osvětlení, přístřešky MHD aoznačníky apod. Každý z nás se jistě s těmito inzeráty zoufalých držitelů psů setkal. Příkladtohoto výlepu je v příloze č. 4 důvodové zprávy. V neposlední řadě je potřeba poukázat naeliminaci znečišťování veřejného prostranství psími exkrementy, protože na vodítku budejasně identifikovatelný jak pes, který právě vykonal potřebu, tak i jeho majitel, který budemuset psí exkrement uklidit do odpadkového koše nebo sběrné nádoby. V opačném případě jepodezřelý ze spáchání přestupku dle § 47 odst. 1 písm. d) zákona č. 200/1990 Sb., opřestupcích, ve znění pozdějších předpisů. Za tento přestupek může správní orgán uložitpokutu až do výše 20 000 Kč. Z dlouhodobé praxe lze konstatovat, že široká veřejnost apelujena úřady městských částí a své volené zástupce, aby hlavní město Praha takový předpispřijalo.

Z důvodu právní jistoty adresátů povinností, a to zejména v případech, kdy jsoupravidla pro pohyb psů vztažena jen na některá veřejná prostranství, je potřeba, aby byla tatoveřejná prostranství dostatečně konkretizována a jejich vymezení nepůsobilo veřejnostiaplikační problémy. V příloze č. 3 důvodové zprávy je uveden vzor vymezeného území provolný pohyb psů na území městské části Praha - Újezd. Informační tabule obsahují: název(adresu) lokality pro volný pohyb psů, plochu v m 2 , parcelu (k. ú...., parcela č...) a přesnýpopis území, který je ohraničen vyjmenovanými ulicemi nebo jinými vztyčnými body (např.zastávkou MHD, sběrným dvorem apod.). Tuto specifikaci požaduje zástupce odboru dozorua kontroly veřejné správy Ministerstva vnitra ČR. V žádném případě nesmí být v příloze č. 1 apříloze č. 2 vyhlášky uveden pouze katastr a parcelní číslo. Přestože zákonné zmocněnívýslovně nehovoří o možnosti ukládat adresátům povinnosti, zpracovatel vyhlášky má za to,že obsah použitého sousloví „pravidla pro pohyb psů“ je obdobný. Při stanovení pravidelpohybu psů je třeba vycházet ze skutečnosti, že zákon tato pravidla blíže nekonkretizuje a jetřeba je interpretovat v souladu s jinými právy, povinnostmi a právem chráněnými zájmy,vyplývajícími z jiných právních předpisů, zejména Ústavy, Listiny základních práv a svobod,veterinárních předpisů apod. Příslušné zmocnění je třeba interpretovat rovněž s přihlédnutímk institutu obecného užívání veřejných prostranství, což zpracovatel vyhlášky akceptoval. Vpřípadech, kdy je projednáváno napadení psa psem podle zákona, je třeba si vždy vyžádatodborné vyjádření orgánů veterinární správy podle § 24 a odst. 5 tohoto zákona. V praxi seale vyskytuje stále více případů, kdy pes napadne fyzickou osobu.

B

Konkrétně

§ 1 - vysvětluje důvod, proč je nutné vyhlášku přijmout.

§ 2 - definuje pojmy, které jsou aplikovány ve vyhlášce.

§ 3 - stanoví povinnosti držiteli psa.

§ 4 - vyjmenovává případy, na které se vyhláška nevztahuje.

§ 5 - mění a zrušuje některá ustanovení obecně závazné vyhlášky č.6/2001 Sb. hl. m. Prahy, o ochraně veřejné zeleně.

§ 6 - stanoví účinnost vyhlášky.

IV.

Závěr

Z údajů městských částí vyplývá, že na území hl. m. Prahy je k 1. 1. 2015 evidováno 77.608 psů. Lze ovšem předpokládat, že existuje poměrně vysoké číslo neevidovaných psů (např. u občanů bez přístřeší).

Návrh vyhlášky byl projednán s Ústřední komisí pro ochranu zvířat zřízenou Ministerstvem zemědělství ČR, Nadací na ochranu zvířat, Státní veterinární správou České republiky, Sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých ČR (SONS ČR), z odborného hlediska Střediskem výcviku vodících psů v Jinonicích, Krajským ředitelstvím Policie hlavního města Prahy a Městskou policií hlavního města Prahy. Oslovené subjekty plně vyhlášku podporují. Návrh vyhlášky předložil zpracovatel k posouzení i odboru dozoru a kontroly veřejné správy Ministerstva vnitra České republiky. Připomínky Ministerstva vnitra ČR byly zpracovatelem zapracovány.

Pokud by měla být tato vyhláška přijata, doporučujeme zajistit následující:

1/ V každé městské části musí být vymezena území pro volný pohyb psů – jednotlivé
městské části by měly mít povinnost takové prostory vyčlenit, a to s níže uvedenými
doporučenými parametry.

Zdůvodnění: Musí být zajištěno, že současně s regulací pohybu psů budou zajištěna vymezená území pro jejich volný pohyb. Není možné, aby došlo k tomu, že na rozsáhlém území nebude možné psa nikde pustit z vodítka. Dle vyjádření Ústřední komise na ochranu zvířat Ministerstva zemědělství ČR z roku 2008, které vychází ze stanoviska Odboru dozoru a
kontroly veřejné správy Ministerstva vnitra ČR: „Jestliže obec omezí nebo zakáže volné
pobíhání psů na veřejných prostranstvích, například tím, že stanoví povinnost vést psa pouze na vodítku, musí rovněž konkrétně určit prostory, na něž se tato omezení nebo zákazy
nevztahují, a kde je tedy volné pobíhání psů možné.“

2/ Předpokládané požadavky na vymezená území pro volný pohyb psů (dále jen území):

...


Soubory

image1.JPG (217 KB) image1.JPG Veronika Rajnohová, 03.09.2015 09:37
ASE41.rtf (15.7 KB) ASE41.rtf Veronika Rajnohová, 04.09.2015 10:18
ASE39.rtf (79.2 KB) ASE39.rtf Veronika Rajnohová, 04.09.2015 10:18
poraneni2.jpg (74.8 KB) poraneni2.jpg Graf MěVS - Počty vyšetření psů po poranění člověka 2011-2014 Jakub Vích, 24.09.2015 11:53

Také k dispozici: Atom PDF