RK schválila následující znění odpovědi
Členy Republikového výboru volenými Celostátním fórem dle článku 9 odstavce 2 Stanov je právě deset dalších osob nad rámec osob uvedených mezi členy Republikového výboru z jiného titulu.
Mandát člena Republikového výboru je jeden a rovnocenný, ať vznikne na základě jakéhokoliv důvodu v souladu se Stanovami.
Volba Celostátního fóra musí vést k navýšení počtu členů Republikového výboru právě o deset oproti stavu, kdy by byl Republikový výbor obsazen pouze členy, pro jejichž mandát není volba Celostátního fóra nezbytná.
Odůvodnění
Odpověď vychází z dikce článku 9 odstavec 2 Stanov v platném znění:
"Republikový výbor mohou tvořit jen členové strany a skládá se ze členů republikového předsednictva, čtrnácti předsedů krajských sdružení, členů vlády, hejtmanů a primátora hlavního města, předsedů a místopředsedů zastupitelských klubů1) na celostátní a evropské úrovni, tří členů volených společně obecními a krajskými zastupiteli ze svého středu a dalších deseti členů volených celostátním fórem."
Text uvádí různé tituly, na jejichž základě člen strany nabyde členství v Republikovém výboru. Jde zejména o členství vyplývající z titulu jiných vnitrostranických a veřejných funkcí. Dále se stanoví, že vedle těchto členů bude členy Repubilkového výboru dalších deset členů zvolených Celostátním fórem. Nemůže se tedy jednat o stejné osoby, které již jsou členy Republikového výboru z jiného titulu, neboť tím by nebylo naplněno, že členy volenými Celostátním fórem má být členstvo Republikového výboru rozšířeno o dalších deset členů. Vedle textu citovaného ustanovení je takový výklad v souladu i s proběhnuvší argumentací ohledně úpravy složení Republikového výboru, neboť dalších deset členů má určitý zaručovat přímý vliv Celostátního fóra na složení Republikového výboru.
Vedle toho je však třeba uvést, že diskutované ustanovení zcela zřetelně nevychází ze zásady nekumulace funkcí. Stanovy zavádějí neslučitelnost s funkcí člena Republikového výboru pouze v článku 6 odstavci 10 a tedy jinou neslučitelnost, tím méně zákaz kandidatury, nelze bez upřesňujícího předpisu dovodit. Avšak, pokud dojde ke zvolení například krajského předsedy do Republikového výboru Celostátním fórem, nelze jej započíst do počtu požadovaných deseti dalších osob. Bylo by proto asi žádoucí procesně v rámci jednání o volbě v případě potřeby upravit, že jde o volbu dalších deseti osob do Republikového výboru a kandidatura osob, které budou členy Republikového výboru z jiného titulu, se proto nepřipouští. V případě, že některý z těchto deseti členů volených CF nabude pozici, díky které by byl členem Republikového výboru i bez zvolení Celostátním fórem, bude třeba povolat náhradníka, či provést dovolbu.
Nad rámec položené otázky Rozhodčí komise poznamenává, že obdobně je třeba hledět i na tři členy volené zastupiteli, neboť právě konkrétní číslovka tři signalizuje, že i zde by mělo jít o členy nad rámec ostatních členů Republikového výboru.
Dále se Rozhodčí komise zabývala v otázce skrytým předpokladem možného dvojího či vícenásobného mandátu člena Republikového výboru, neboť je jisté, že někteří členové Republikového výboru nabudou členství z více důvodů (primátor a člen RP). Je však třeba vycházet z principu rovnosti všech členů. Nelze tedy hovořit o vícenásobném mandátu, ani o vícenásobném hlasu, což je uvedeno i v článku 6 odstavci 1 Stanov.