Projekt

Obecné

Profil

Předběžná otázka #41710

uzavřený

Odvolatelnost členů RV volených KF prostřednictvím CF

Přidáno uživatelem Tomáš Válek před téměř 2 roky(ů). Aktualizováno před více než 1 rok.

Stav:
Dokončen
Priorita:
Normální
Přiřazeno:
Začátek:
09.03.2023
Uzavřít do:
Spisová značka:
Datum podání:
09.03.2023

Popis

Ahoj RK,

chtěl bych se zeptat, jestli Stanovy určují, že členové RV, kteří jsou voleni KF, nemůže CF odvolávat a jsou odvolatelní pouze prostřednictvím KF.

Ptám se proto, zda je přípustná změna JdŘ v tomto smyslu, ten tomu dnes zamezuje a IMHO by pro všechny členy RV měla platit stejná odpovědnost i vůči CF.

Děkuji

Tomáš


Související úkoly 1 (0 otevřených1 uzavřený)

související s rozhodčí komise - Dlouhodobý úkol #40088: Předběžné otázky řešené RK ve volebním období od r. 2021DokončenViktor Derka

Akce

Aktualizováno uživatelem Tomáš Válek před téměř 2 roky(ů)

Beru to podání zpět, Martin Kučera a Jirka Belšán mě přesvědčili, že si CF tu pravomoc odebralo:

(6) Celostátní fórum dále
d) má veškerou působnost, kterou stanovy neurčují jinému orgánu strany.

Aktualizováno uživatelem Tomáš Válek před téměř 2 roky(ů)

Tak beru zpět vzetí zpět a sice upravuji podání v tomto smyslu:

na základě další diskuse ve vlákně panuje rozpor, zda může CF v Jednacím řádu stanovit, že se mimořádný přezkum projedná jako zásadní návrh. Zároveň to nejspíš ovlivňuje i §44 (4), pokud by to možné nebylo.

Může tedy CF stanovit povinnost schvalovat mimořádný přezkum jako zásadní rozhnodutí a subsidiárně zda takovou povinnost může stanovit někde, kde není daná Stanovy?

Doplnění pozadí k tomuto tématu pokračuje zde: https://forum.pirati.cz/viewtopic.php?p=834384#p834384

Díky

Aktualizováno uživatelem Tomáš Válek před téměř 2 roky(ů)

Aby bylo zcela jasno, ptám se zda, může CF stanovit ve svém JdŘ povinnost schvalovat mimořádný přezkum jako zásadní rozhnodutí. (Předběžná otázka směřuje pouze na změnu JdŘ, nikoli na změnu Stanov.) Děkuji

Aktualizováno uživatelem Viktor Derka před téměř 2 roky(ů)

  • Přiřazeno nastaven na Marian Babic
  • Datum podání nastaven na 09.03.2023

Přiřazuji M. Babicovi

Aktualizováno uživatelem Viktor Derka před více než 1 rok

Aktualizováno uživatelem Marian Babic před více než 1 rok

  • Stav změněn z Nový na V řešení (diskutuje se)

Aktualizováno uživatelem Marian Babic před více než 1 rok

  • Stav změněn z V řešení (diskutuje se) na Dokončen

RK jednohlasně schválila následující opověď na předběžnou otázku:

Otázka:
Může CF stanovit ve svém JdŘ povinnost schvalovat mimořádný přezkum jako zásadní rozhnodutí? (Předběžná otázka směřuje pouze na změnu JdŘ, nikoli na změnu Stanov.)

Návrh odpovědi:
JdŘ CF nemůže stanovit povinnost schvalovat mimořádný přezkum jako zásadní rozhnodutí. Jednalo by se o omezení členského práva, které je garantováno Stanovami a tudíž jej nelze omezit bez příslušné změny Stanov.

Odůvodnění:
Podle Čl. 8 odst. 5, pism. h) Stanov platí, že "celostátní fórum ve výlučné působnosti mimořádně přezkoumává rozhodnutí orgánu strany, pokud to skupina členů strany navrhne předsedovi do dvou týdnů od právní moci rozhodnutí; od toho okamžiku se vykonatelnost rozhodnutí pozastavuje. Celostátní fórum může do dvou týdnů od pozastavení rozhodnutí zrušit. Jinak se rozhodnutí vykoná. Pro účely tohoto ustanovení se skupinou rozumí alespoň pětina, nestanoví-li celostátní fórum ve svém jednacím řádu méně".

Ze Stanov nevyplývá, že by mimořádný přezkum vyžadoval schválení kvalifikovanou většinou členů a obecně tedy platí, že návrh na mimořádný přezkum nemusí být podán jako zásadní. Na rozdíl od změny velikosti skupiny členů vyžadované pro podání návrhu na mimořádný přezkum, kde Stanovy výslovně připouští, aby CF ve svém jednacím řádu snížilo požadavek na její velikost, pokud jde o počet hlasů potřebných ke schválení rozhodnutí o mimořádném přezkumu, zde Stanovy takové zmocnění neobsahují.

Platí přitom, že pokud by JdŘ CF stanovil, že rozhodnutí o mimořádném přezkumu vyžaduje 3/5 většinu hlasů a tudíž může být inicován pouze zásadním návrhem, nepochybně by to znamenalo ztížení přístupu k tomuto "mimořádnému opravnému přostředku" a mělo by to tedy za následek omezení práv členů strany, které jim vyplývají ze Stanov.

Jak RK konstatovala už v odpovědi na předběžnou otázku #32094, CF má dle čl. 8 odst. 6 písm. (a) Stanov široké předpisotvorné oprávnění. Přesto nemůže schválit předpis libovolného obsahu. Předpis CF nesmí být v rozporu se Stanovami, nebo zasahovat do oblastí, které zákon vyhrazuje Stanovám. Kromě toho je určen pouze k úpravě vnitrostranických poměrů. Působnost CF k vydání předpisu bude dána pouze, pokud jeho obsah bude odpovídat těmto limitům.

Otázkou změny parametrů mimořádného přezkumu se RK zabývala v rámci předběžné otázky #33908, kde posuzovala možnost pozastavení lhůty k iniciaci mimořádného přezkumu. V citované věci RK dospěla k závěru, že pokud Stanovy určují pro právní jednání konkrétní lhůtu, nelze takovou lhůtu (bez zmocnění ve Stanovách) měnit, stavět, či přerušovat na základě předpisu nižší právní síly. Jestliže tedy platí, že bez změny Stanov nelze stavět lhůtu k podání návrhu na mimořádný přezkum (a tedy fakticky změkčovat požadavky dané Stanovami), musí stejný závěr platit i v případech, kdy má být možnost mimořádného přezkumu omezována.

Na okraj pak RK dodává, že pokud by i JdŘ CF stanovil, že mimořádný přezkum musí být schválen kvalifikovanou většinou, bylo by takové ustanovení v podstatě zbytečné, neboť CF by jej kdykoliv mohlo zvrátit usnesením přijatým prostou většinou hlasů (ledaže by i JdŘ CF byl přijat jako zásadní návrh).

Hlasování:
Pro: Babic, Derka, Navrkal, Pastirčák, Ručka, Springinsfeld
Proti: nikdo
Nehlasoval: nikdo

Také k dispozici: Atom PDF