Otázka¶
Konkrétně se to týká § 16 org.řádu. Jestliže má personální odbor svěřené dle tohoto paragrafu písmena b) výlučnou kompetenci zajištění souladu uzavírání a ukončování smluv se zaměstnanci se zákonem a vnitřními předpisy, může jiný orgán strany bez konzultace s personálním odborem jednat a přijmout usnesení, které se této problematiky přímo týká a nařídit personálnímu odboru, jak má postupovat?
Prosím o jasnou definici pojmu "výlučná kompetence" a kdo tedy zodpovídá za tuto problematiku uvedenou v daném ustanovení organizačního řádu.
Odpověď¶
Personální odbor má ve své působnosti zajištění souladu uzavírání a ukončování smluv se zaměstnanci a dalšími spolupracovníky se zákonem a vnitřními předpisy, pokud by tedy postup dle případného usnesení jiného orgánu vedl k rozporu se zákonem nebo vnitřními předpisy, nebylo by takové usnesení přípustné.
Obecně se pojem výlučná působnost (či výlučná kompetence) v organizačním řádu používá k definici dělby moci mezi republikovým předsednictvem a odbory, nikoli mezi odbory a ostatními orgány obecně. Konkrétně, má-li něco odbor ve své výlučné působnosti, nemůže ho v dané věci úkolovat republikové předsednictvo, které obecně má oprávnění odborům úkoly ukládat.
Odůvodnění¶
§ 10 odst. 1 organizačního řádu stanovuje, že republikové předsednictvo má ve své působnosti:
b) ukládání úkolů odborům s výjimkou věcí, které patří do výlučné působnosti některého odboru,
organizační řád dále § 16 odst. 1 stanovuje, že má personální odbor ve své výlučné působnosti:
b) zajištění souladu uzavírání a ukončování smluv se zaměstnanci a dalšími spolupracovníky se zákonem a vnitřními předpisy,
ať již tedy jde o republikové předsednictvo (které je jinak odborům nadřízené), nebo jiný orgán strany, je dle organizačního řádu personální odbor oprávněn činit kroky nezbytné pro dosažení tohoto souladu.