Předběžná otázka byla projednána zde: https://forum.pirati.cz/viewtopic.php?p=831409#p831409 (ve vlákně jednání je odpověď lépe naformátována)
Otázka
- má předseda KS jakoukoliv pravomoc takto "vetovat" kandidátku MS, kterou si řádně schválilo MF, když VŘ říká jasně to, že "Kandidátní listinu podepisuje předseda příslušného krajského sdružení", nikoliv že jí schvaluje?
- pokud by k podobné situaci došlo v budoucnu, jak má postupovat příslušné PMS, pokud zbývá jen několik dnů do termínu podání kandidátky a předseda KS odmítá tuto kandidátku podepsat? Jaké orgány strany má PMS kontaktovat?
- je přípustné si v podobné situaci nechat podepsat kandidátku do komunálních voleb třeba od někoho z RP, či samotným předsedou?
Návrh odpovědi
Předseda KS nemá pravomoc vetovat kandidátku, kterou si řádně schválilo MF.
Tato část předběžné otázky se v souladu s § 11 odst. 3) JdŘ RK odkládá.
Člen předsednictva strany může v určitých případech podepsat kandidátní listinu do komunálních voleb místo předsedy krajského sdružení.
Odůvodnění
1) V komunálních volbách je povinnost podpisu osoby oprávněné jednat jménem strany dána zákonem (§ 22 odst. 1 písm. i) zákona č. 491/2001 Sb. o volbách do zastupitelstev obcí, ve znění pozdějších předpisů). Zákon výslovně uvádí „Kandidátní listina obsahuje … podává-li kandidátní listinu politická strana … jméno a příjmení, označení funkce a podpis osoby oprávněné jednat jejich jménem, popřípadě jménem organizační jednotky, je-li ustavena“. Organizační jednotkou jsou místní sdružení a krajská sdružení (čl. 5 odst. 2 Stanov). Okruh osob, které mohou splnit tuto povinnost, je tedy již ze zákona poměrně omezený:
Předseda strany nebo jiný pověřený člen republikového předsednictva (čl. 14 odst. 1 Stanov)
Předseda krajského nebo místního sdružení (čl. 7 odst. 6 písm. b) Stanov).
Pro jiné druhy voleb se zákonná norma liší (srov. např. § 32 odst. 1 písm. h) zákona č. 247/1995 Sb. o volbách do Parlamentu České republiky ve znění pozdějších předpisů, § 21 odst. 1 písm. h) zákona č. 130/2000 o volbách do zastupitelstev krajů ve znění pozdějších předpisů), tyto předpisy neobsahují část, která v komunálních volbách umožňuje, aby kandidátní listina byla podepsána i osobou oprávněnou jednat jménem organizační jednotky – pouze jménem strany.
Volební řád tyto zákonné normy reflektuje v obecné části (§ 7 odst. 7), kde určuje, že „kandidátní listinu …podepisuje předseda strany, není-li stanoveno jinak, na návrh toho, kdo organizuje dané volby.“, a dále pak ve zvláštní části (§20a odst. 6), kde speciálně pro komunální volby vyjma voleb do Zastupitelstva hl. m. Prahy určuje, že „ Kandidátní listinu … podepisuje předseda příslušného krajského sdružení na návrh toho, kdo organizuje dané volby.“
Předseda strany je tedy vnitřními předpisy jako jediný výslovně zmocněn*) k podpisu kandidátní listiny v jiných, než komunálních volbách. Na úrovni ostatních (=jiných než komunálních) voleb tedy nic jako „právo veta“ zjevně nemůže existovat, neboť by veškeré demokratické postupy stály a padaly na libovůli předsedy strany).
Jelikož ustanovení §20a odst. 6) VŘ upravuje podpis na kandidátní listině pro zvláštní případ voleb (=komunální volby) a používá k tomu obdobná slova, jako obecný § 7 odst. 7) VŘ a pravomoc „práva veta“ není ani zde výslovně udělena, lze dovodit, že ani krajský předseda tuto pravomoc nemá.
Pro úplnost je vhodné doplnit, že existují situace, ve kterých je předseda oprávněn kandidátku nepodepsat; mezi takové situace patří zejména zjevné objektivní vady kandidátní listiny porušující zákon, např. nezhojitelná absence pasivního volebního práva kandidáta v daných volbách, formální vady kandidátní listiny apod. Subjektivní kontrola kandidátky (tedy např. vhodnost kandidátů) předsedovi KS přímo nepřísluší, ale může ji provádět PKS, které jako nadřízený tým může vykonávat dohled nad PMS jako organizátorem voleb (§6 odst. 2) Organizačního řádu), případně RV jako orgán konající dohled nad volbami (§ 17 Volebního řádu).
*) = To neznamená, že kandidátní listinu nemůže podepsat místopředseda strany; v takovém případě ale pravomoc není dána výslovným zmocněním k podpisu, ale pravomocí zastupovat předsedu dle čl. 10 odst. 6) Stanov.
2) Tato část otázky nesleduje výklad předpisu, nýbrž řešení modelové situace. RK nepřísluší určovat řešení této modelové situace a může pouze stručně odkázat na Rozhodčí řád, zejména na § 2 a § 5.
3) Ve znění § 6 odst. 1) Organizačního řádu je RP nadřízeným týmem PKS. V případě, kdy k nepodepsání kandidátní listiny dojde porušením předpisů může RP dohlížet na výkon působnosti PKS (§6 odst. 2) OŘ) a pokud to nestačí, zjednat nápravu v souladu s § 6 odst. 3) OŘ. Takovou nápravou může být i nahrazení podpisu předsedy krajského sdružení na kandidátní listině podpisem republikového předsedy.