Dne 23. 11. 2019 přijala RK následující usnesení k této předběžné otázce většinou 5 hlasů (Linda Matušková a Ondřej Ručka nehlasovali):
Otázky¶
Musí být v rozpočtu strany pro rok 2020 čtvrtina podílu na stálém příspěvku určeném pro krajská sdružení účelově určená mezi jednotlivá krajská sdružení poměrně dle počtu obyvatel, další čtvrtina podílu na stálém příspěvku určeném pro krajská sdružení účelově určená mezi jednotlivá krajská sdružení poměrně dle odmocniny rozlohy kraje, zbývající polovina účelově určená rovným dílem, přičemž rozhodný je počet obyvatel kraje v roce, kdy se konají volby do poslanecké sněmovny, na základě kterých stálý příspěvek náleží?
Musí být v rozpočtu strany pro rok 2021 podíl na stálém příspěvku určený pro krajská sdružení účelově určený mezi jednotlivá krajská sdružení rovnoměrně?
Odpovědi na předběžné otázky¶
Ano, rozpočtové určení dle § 2 Rozpočtových pravidel (RoPr) ve znění usnesení RV 51/2019 se vztahují na již samotný rozpočet, ne pouze na jeho tvorbu podle postupů dle § 12a RoPr, přičemž na základě bodu č. 4 předmětného usnesení je novela účinná k 1.1.2020 a usnesení dále neobsahuje žádná přechodná ustanovení.
Ne, ustanovení § 2 odst. 3 RoPr v původním znění byl nepřímo novelizován usnesením RV 51/2019 a jedná se tedy o neúčinné ustanovení.
Odůvodnění¶
Odpověď na první otázku vychází z neexistence přechodných ustanovení, která by upravila, že se znění účinné od 1.1.2020 týká toliko přípravy rozpočtu pro rok 2021. Nadto toto odpovídá vůli RV, neboť v rozpravě padl návrh Tomáše Trčky posunout nabytí účinnosti na 1.1.2021, čemuž sekundoval Petr Tkadlec, že takové posunutí není rozumné, neboť v rozpočty KS jsou zcela vyčerpané a je třeba v roce 2021 mít prostředky na krajské volby, což následně nebylo nikým zpochybněno. Lze proto uzavřít, že RV operoval s tím, že se projednávaná změna rozpočtového určení části stálého příspěvku dle § 20 odst. 1 zákona č. 424/1991 Sb. vztahuje již na rozpočet pro rok 2020.
Odpověď na druhou otázku vyplývá ze zásady lex posterior derogat legi priori, tj. pozdější zákon ruší zákon předcházející). RoPr v původním znění kalkuloval s jistým postupem tvorby rozpočtu pro rok 2021. Tento postup se ovšem dostal do kolize s úpravou přijatou v usnesení RV 51/2019, a to takové, že obě úpravy nemohou být zároveň účinné (jinak by zároveň byla účinná dvoje pravidla pro dělení části výše zmíněného stálého příspěvku). Usnesení RV 51/2019 opět neobsahuje žádná přechodná, resp. zrušující ustanovení, která se vypořádávala se zmíněnou kolizí, usnesení ani nezmiňuje, že by jeho účinnost byla omezena toliko na rok 2020 (potom by k žádné kolizi ani nedošlo). Potom je tedy stará úprava "přebita" úpravou novou, byť nová úprava neobsahuje žádná derogační ustanovení ve vztahu ke kolidujícím ustanovením, dojde tudíž k nepřímé novelizaci ustanovení § 2 odst. 3 RoPr.