Dne 14.4.2020 byla přijata k věci následující odpověď:
Otázka¶
Co je přesně myšleno tím "Provádění politiky" ? Může místní združení zasahovat do rozhodnutí klubů? Pokud ano, v jakém rozsahu?
Odpověď¶
Provádění politiky označuje abstraktně celou šíři veřejné činnosti politického charakteru, která je v případě místního sdružení spjata s danou územně-samosprávnou korporací. Je-li v dané územně-samosprávné korporaci zřízen klub volených zástupců za Českou pirátskou stranu, pak může příslušné místní sdružení zasahovat do jeho činnosti, pouze je-li k tomu zmocněno na základě volebního kodexu popř. volebního programu přijatého před vznikem daného klubu volených funkcionářů, a to pouze v závažných věcech ochrany veřejného zájmu, či podstatných zájmů České pirátské strany.
Odůvodnění¶
Působnost oblastních sdružení (tj. obecně krajských a místních sdružení) v oblasti výkonu politiky zakotvuje jak tazatelem zmíněný § 20 odst. 2 písm. a) ve spojení s odst. 1 téhož ustanovení Organizačního řádu, jakož i čl. 7 odst. 4 písm. b) Stanov ve vztahu k oblastním fórům. Samotný výklad pojmu "provádění politiky" ve stranických předpisech uveden není, z povahy věci se ovšem jedná o veškerou činnost i komunikaci vyvíjenou v souvislosti s formální (tj. zajištění procesní stránky uskutečnění politiky - např. získání dostatečného počtu mandátů v zastupitelstev) i materiální (tj. aktivita směrem vytvoření konkrétních politických cílů) realizací otázek politiky vztahující se k dané oblasti v rozsahu působnosti oblastního sdružení (tj. politiky na úrovni kraje (a hl. m. Prahy) v případě krajského sdružení, resp. obce, městské části, nebo vícero obcí v případě místního sdružení).
Obecná působnost oblastních sdružení ovšem stojí v jisté kolizi s taktéž obecnou působností klubu volených zástupců v dané obci, městské části, kraji, atp., jenž je zřízen na základě § 5a ZřKO ve spojení s § 24 Organizačního řádu, která je přitom také obecná ve vztahu k dané územně-samosprávné korporaci. Ani ZřKO, ani Organizační řád, pouze § 5a ZřKO a § 25 odst. 1 písm. e) Organizačního řádu stanoví příslušnému klubu volených zástupců informační a konzultační povinnost vůči příslušnému orgánu, který schválil volební program (což bude v drtivé většině případů příslušné oblastní sdružení).
Jistou povinnost neporušování usnesení daného oblastního sdružení může zastupitelům uložit volební program či volební kodex vydaný daným oblastním sdružením (popř. vzorový kodex zastupitele přijatý na základě usnesení CF 12/2019), ovšem taková možnost zavazovat volené zastupitele ze strany stranických orgánů není neomezená. V první řadě není možné zavazovat volené zástupce ze strany orgánů České pirátské strany retroaktivně (tj. nelze po dodatečně klubu volených zástupců po jeho vzniku nařídit povinnost řídit se usneseními stranických orgánů, ani standardně vynucovat splnění dodatečně pozměněného volebního programu), zavazování dále nesmí být činěno zjevně svévolně (např. šikanózním způsobem). Zadruhé může být volený zástupce zavazován pouze v mimořádných záležitostech veřejného zájmu (např. kdyby volený zastupitel si počínal klientelisticky), popř. skutečně vážného zájmu České pirátské strany (např. kdyby volení zástupci hrubě a úmyslně porušovali podstatné části volebního programu České pirátské strany). Ve zbytku je možno odkázat na rozhodčí nález ve věci stížnosti č. #24152 [[[https://redmine.pirati.cz/issues/24152#note-30]]].