Projekt

Obecné

Profil

Předběžná otázka #42059

uzavřený

PO k Stížnost #41967 - neplatnost usnesení RV 5/2023

Přidáno uživatelem Tomáš Válek před 12 měsíc(ů). Aktualizováno před 12 měsíc(ů).

Stav:
Dokončen
Priorita:
Normální
Přiřazeno:
Začátek:
05.05.2023
Uzavřít do:
Spisová značka:
Datum podání:
05.05.2023

Popis

Na základě výzvy člena RK, kterého jsem doptával na doplnění k výše uvedenému rozhodčímu nálezu pokládám následující otázky:

1.) RK vnímá, že hosté (míněno účastníci) jednání nemají na daném jednání žádná práva namítat vadnost postupu a jejich účast je tak čistě technickým zpřístupněním diskuse bez možnosti procesního účastníka jednání?
2.) Pokud ano, z čeho vyplývá, že hosté jednání (s výjimkou práva hlasovat) jsou omezeni v jednání a nemohou podávat námitky vůči postupu?
3.) Platí hierarchie orgánů při přijímání stanovisek, usnesení (a obdobně) při jednání podřízeného a nadřízeného orgánu?
4.) Má hierarchicky výše postavený orgán právo na doručení procesně bezvadného stanoviska, usnesení apod. od podřízeného orgánu?

Pro doplnění odkazuji na text přijatého nálezu a zbytek zaznamenané komunikace:

*Ahoj Viktore,

přečetl jsem si Váš nález a upravil jsem dle něj jednání CF32/2021. Můžu mít na tebe jako na zpravodaje případně na RK jako celek prosbu a požádat o osobní vysvětlení daného nálezu a jeho aplikaci do rozhodování orgánů strany?

Děkuji Tomáš*

Ahoj,

no nejlakoničtější shrnutí je, že když si schválí orgán usnesením svůj vlastní jednací řád, tak se od postupu dle jednacího řádu lze odchýlit v rámci jakéhokoliv usnesení (tj. usnese-li se orgán výslovně na tom, že se jednorázově nepoužije určité pravidlo dle jednacího řádu a namísto toho se použije pravidlo jiné), nebo tím, že orgán fakticky postupuje odlišným postupem, než který předvídá jednací řád, pokud toto není nikým rozporováno - v momentě, kdy to rozporováno je, pak je třeba, aby se na případném odklonu orgán výslovně usnesl. Tento postup je podobný např. zásadám soukromého práva, kdy občanský zákoník má nějaká explicitně uvedená pravidla, od kterých se ale je možné smluvně odchýlit, pokud si to smlouvní strany přejí.

Viktor

*Tomu rozumím, nicméně právě bych se rád zeptal, zda je to možné rozvést, jde mi o souvislost s postavením hostů v jednání a dále hierarchii orgánů.

Budeš na CF?
Tomáš*

Osobně na CF nebudu, připojovat se budu jen vzdáleně.

Chápu, tak možná se zeptej, co konkrétně máš na mysli, protože na takto obecně položenou otázku moc odpovědět nejde - postavení hostů je odvislé od toho, co říká daný jednací řád, nebo co daný orgán sám usnesením či faktickou akceptací připustí.

K hierarchii obecně toho taky moc říct nelze, někdy hierarchie významná je, jindy není - např. u čistě procesních záležitostí týkajících se jednání spíše méně, vyjdeme-li z toho, že orgány jsou dle čl. 6 odst. 1 Stanov zmocněny si jednací řády udílet samy.
Viktor

*Ahoj Viktore,

promiň za prodlevu, ale bylo hodně práce okolo CF a od úterka jsem ulehnul, takže teprve nějak srovnávám resty.

Hlasování na CF, ke kterému se dotčené stanovisko vyjadřovalo, máme za sebou, čímž posouvám otázku do převážně teoretické roviny, a doufám, že to zcela podtrhuje moji snahu vyřešit danou otázku a ne se snažit ovlivnit výsledek hlasování.

Ohledně postavení hostů, ve svém rozhodčím nálezu jste hodnotili účast na jednání Mikuláše Ferjenčíka a Vojty Pikala pouze jako členů orgánu volených CF, byla zmíněna konkrétně účast v KK a post vedoucího AO. To ale za mne zapomíná na jejich primární účast v jednání, kterého se účastnili jako předkladatelů daných návrhů, minimálně Mikuláš (a částečně i Vojta) tak celou dobu vystupoval a právem se tak může být přijatým stanoviskem cítit poškozen. (To reaguji na zmínku na lakonickou snahu chránit orgán sám před sebou. Zcela to zapomíná na snahu zabránit odmítavému postoji ke svému návrhu, což následně může zabránit přijetí daného návrhu v jednání na CF. Tato snaha je také zcela legitimní, protože předkladatel se právem domnívá, že jeho návrh je ku prospěchu věci a snaží se aby byl přijat - jinak bychom postavili na hlavu jednací řád CF i dalších orgánů a ignorovali tak snahu předkladatele schválit návrh a opůrce zamítnout návrh).

Píšu to trochu zeširoka, ale jako hosté jednání mají plný přístup na jednání s výjimkou hlasování, IMHO jsou tedy oprávněni i vznášet námitku vůči postupu a jak vyplývá z Vašeho nálezu, v daný moment je pak nutné přihlédnout k tomu, že by tím nebylo připuštěno stanovisko X3 do hlasování, což by změnilo výsledek jednání. Oba tak mají právo být poškozeni přijatím daného stanoviska v rozporu s jednacím řádem orgánu.

Co se týče hierarchie, můj dotaz směřuje na následující:

RV je podřazený orgán CF, Stanovy strany hovoří o zásadě hierarchie mezi jednáními a předpisy orgánů. Jednání RV bylo zahájeno dle jejich JdŘ, který se v daném místě fakticky odvolává na OŘ (§9 g)) (jestli se nepletu) a stanovuje tak RV povinnost zahájení jednání k přijetí stanoviska o změně Stanov. Protože je ale CF hierarchicky nadřazený orgán RV, vnímám to tak, že CF (potažmo členové CF) mají nárok na přijetí bezvadného stanoviska a mohou se tak v daném výseku věci také vymezovat vůči procesu přijetí, jak se stalo v případě Jiřího Belšána. V opačném případě by CF bylo nuceno akceptovat i zjevně vadně přijaté stanovisko svého podřízeného orgánu, ačkoli by vůči tomu nemělo možnost nic podniknout (s výjimkou zcela mimořádného postupu mimořádným přezkumem, což už jen z hlediska časových lhůt by byl například v této věci postup neuskutečnitelný, reps. s minimálním významem). Výklad z rozhodčího nálezu, který vnímá procesy dané jednacím řádem jako právně nezávazné, do jisté míry otevírá stavidla pro RV, RP a další orgány, aby předkládaly vadně přijatá stanoviska, dokumenty, usnesení atd. CF, které by nemělo mimo mimořádný přezkum možnost jejich přijetí do jednání zabránit a na základě nichž by mohlo být jednání ovlivněno jiným směrem, než by bylo bez doručení vadně přijatého jednání.

Abych tedy položil otázky:

1.) RK vnímá, že hosté jednání nemají na daném jednání žádná práva namítat vadnost postupu a jejich účast je tak čistě technickým zpřístupněním diskuse bez možnosti procesního účastníka jednání?
2.) Pokud ano, z čeho vyplývá, že hosté jednání (s výjimkou práva hlasovat) jsou omezeni v jednání a nemohou podávat námitky vůči postupu?
3.) Platí hierarchie orgánů při přijímání stanovisek, usnesení (a obdobně) při jednání podřízeného a nadřízeného orgánu?
4.) Má hierarchicky výše postavený orgán právo na doručení procesně bezvadného stanoviska, usnesení apod. od podřízeného orgánu?

Díky Viktore předem za vyjasnění

Tomáš*

*Děkuji Tomášovi, že to řeší.

Já jen doplním potřebu rozlišovat mezi "Hosty" (aka náhodní účastníci na veřejném zasedání, premiér Fiala, členové na jednání cizího KF) a účastníky (RegP na jednání svého KF/MF, poslanci, garanti, navrhovatelé, odvolávaní, pověřenci odborů... na jednání RV). Myslím, že otázka by měla směřovat primárně účastníků. Jaká jsou jejich procesní práva?

Vojtěch Pikal*

Ahoj,

ty otázky jsou zajímavé, ale já nemám patent na autentický výklad předběžných otázek, přičemž už to celkem přesahuje míru nějakého běžného doptání, takže bych vás odkázal na to, abyste to prosím přetransformovali do podoby PO a tu pak jako RK zodpovíme.

Viktor


Neměl jsem tedy originálně zájem o položení PO, nicméně se domnívám, že Váš nález vnáší dopad na další procesy a usatnovení JdŘ RV a potažmo i CF. Bylo by tedy dobré věc dotáhnout do konce s ohledem na výše položené dotazy.
Děkuji


Související úkoly

související s rozhodčí komise - Dlouhodobý úkol #40088: Předběžné otázky řešené RK ve volebním období od r. 2021DokončenViktor Derka

Akce

Aktualizováno uživatelem Viktor Derka před 12 měsíc(ů)

Aktualizováno uživatelem Viktor Derka před 12 měsíc(ů)

  • Datum podání nastaven na 05.05.2023

Upozorňuji podatele, že se nejedná o předběžnou otázku směřovanou k výkladu předpisu. RK není automat na poskytování výkladu přípustnosti či nepřípustnosti právních situací, ale orgán poskytující právní výklad stranických předpisů. Rovněž není RK orgánem, který může nahrazovat samostatnou právní úvahu jiných stranických orgánů. Proto je potřeba položené otázky položit v souvislosti s existujícími předpisy, což je odpovědnost tazatele, ne RK.

Aktualizováno uživatelem Tomáš Válek před 12 měsíc(ů)

Můj dotaz směřuje na výklad rozhodčího nálezu. Byl jsem zpravodajem daného nálezu odkázán na položení Předběžné otázky. Pokud se domnívám, že rozhodčí nález vytváří další pochyby v předpisech (které konkrétně zmiňuji) a není možné nechat si podat vysvětlení či doplnění u původního nálezu, tak kromě podání předběžné otázky, ke které jsem byl vyzván samotným zpravodajem, neznám cesty, jak se dostat odpovědi od Přezkumného orgánu.

Pokud mám doplnit citaci, tak se mi konkrétně jedná o:

soulad rozhodčího nálezu 41967 a § 5 (1) h) JdŘ RV, subsidiárně i § 6 (1) JdŘ CF, dále čl. 6 Stanov (2), OŘ §9 (g) . Daná věc je dotazována pouze z kontextu výše položených dotazů, z nichž jasně vyplývá, co je předmětem PO, na kterou se dotazuji, jejich odebrání by bylo popřením smyslu dané otázky.

Pokud je takový postup z hlediska RK nepřípustný, tak to zavdává pochybnost v předvídatelnost a jasnost jejích nálezů, které mají silou přesvědčivosti nastolovat precedens v konání členů a orgánů strany.

Aktualizováno uživatelem Viktor Derka před 12 měsíc(ů)

Z položeného se většina netýká citovaného nálezu. Závěrem nálezu bylo:

  1. že vynesené usnesení bylo procesně bezvadné v moment, kdy opustilo RV, protože RV je pánem svého jednacího řádu,
  2. hosté na zasedání RV, byť mohou třeba mít právo vystupovat, nemohou se ale domáhat svých práv na úkor práv členů daného orgánu, tj. nečlen orgánu nemůže "nutit" orgánu, že něco jím projednávané je neplatné z důvodu nedodržení procesního postupu, pokud není tedy daný orgán daným postupem vázán (to v projednávané věci nebylo) - proto by např. vznesení námitky postupu z tam citovaného důvodu bylo procesně irelevantní.

Zbytek otázek nesouvisí s uvedeným nálezem - např. k hierarchickým právům orgánu, protože k této situaci v rámci projednávání usnesení RV 5/2023 nedošlo.

RK rovněž neposkytuje výklad souladu rozhodčích nálezů s předpisy. Pokud máš pochybnosti o správnosti rozhodnutí, tak si prosím podej podnět k mimořádnému přezkumu, alternativně zde položené otázky přelož do žádaného formátu, tj. na výklad předpisu. Příklad:

  1. Jaká je míra procesních oprávnění navrhovatele dle § 6 ve spojení s § 5 odst. 1 písm. h) JŘRV, který není členem RV?

Aktualizováno uživatelem Tomáš Válek před 12 měsíc(ů)

V nálezu nebyly hodnoceni hosté jednání z pohledu § 5 (1) h) JdŘ RV.
Využiji tedy znovu tvou radu a zeptám se:

Jaká je míra procesních oprávnění navrhovatele dle § 6 ve spojení s § 5 odst. 1 písm. h) JŘRV?

Jaká jsou hierarchická práva nadřazeného orgánu vůči podřízenému orgánu, pokud mu předloží stanovisko, návrh usnesení či jiný materiál, který byl přijat s procesní vadou?

Aktualizováno uživatelem Viktor Derka před 12 měsíc(ů)

Tak ještě ta druhá část k hierarchii musí být navázáná na předpisy.

Aktuálně není z otázky zřejmé, co máš konkrétně na mysli. Variantou je:

Vyplývá z čl. 6 odst. 2 Stanov, že podřízené orgány jsou vázány jednacími řády hierarchicky nadřazených orgánů?

Ale nevím, zda toto máš na mysli přesně.

Aktualizováno uživatelem Viktor Derka před 12 měsíc(ů)

  • Přiřazeno nastaven na Viktor Derka
  • Stav změněn z Nový na Čeká se na podatele

Věc přiděluji sobě.

Zároveň vyzývám podatele, aby do 14.5. upravil všechny své otázky do formy kladené na předběžné otázky (aktuálně eviduji v této formě jen tuto "Jaká je míra procesních oprávnění navrhovatele dle § 6 ve spojení s § 5 odst. 1 písm. h) JŘRV?").

Aktualizováno uživatelem Tomáš Válek před 12 měsíc(ů)

Chci se dotázat spíše zda:

Jaká je míra procesních oprávnění člena orgánu ve spojistoti s doručením stanoviska, materiálu či usnesení (dohromady věci) na jednání nadřazeného orgánu a případné vady při přijetí věci hierarchicky níže postaveným orgánem zejména v souvislosti s článekm 6 odst. 2 Stanov?

Aktualizováno uživatelem Viktor Derka před 12 měsíc(ů)

No je potřeba být konkrétní.

Máš tedy na mysli při doručování materiálů k CF a otázkou je míra oprávnění daného "doručitele" materiálu?

A ta druhá část věty k vadám míří na které dopady vad přijatého materiálu, resp. co konkrétně se s nimi má dít?

Aktualizováno uživatelem Tomáš Válek před 12 měsíc(ů)

Mám na mysli to, že doručená "věc" má jako svůj účel ovlivnit rozhodnutí v jednání nadřazeného orgánu (což je oprávněné, nemělo by smysl vytvářet "věc", která by měla neutrální dopad), a proto jaké je procesní oprávnění člena tohoto nadřízeného orgánu (konkrétně CF), případně orgánu jako celku, vůči této "věci", specificky zda má nárok požadovat, aby daná "věc" byla přijata bezvadně.

Jak jsem uvedl výše věc znamená usnesení, materiál či stanovisko, v tomto kontextu vždy ze strany podřízeného orgánu.

Druhá část věty míří na to, zda pokud daná věc obsahuje vadu, jaké opravné možnosti nadřazený orgán či člen nadřazeného orgánu při doručení má.

Je to jasnější?

Aktualizováno uživatelem Viktor Derka před 12 měsíc(ů)

Ok, tak pak navrhuju otázky takto:

  1. Vyplývá z členských práv dle § 3 JŘCF nárok na to, aby věc předložená k projednání podřízeným orgánem byla přijata bezvadně? Jaké jsou případné opravné prostředky člena pro postup v takovém případě?

  2. Je Ceslostátní fórum povinné projednat věc předloženou postupem dle § 15 odst. 1 JŘCF, pokud byla věc předložena či přijata vadným procesním postupem?

Aktualizováno uživatelem Tomáš Válek před 12 měsíc(ů)

Souhlas, jen doplním:

1.Vyplývá z členských práv dle § 3 JŘCF a podmínek přijatelnosti návrhu dle § 4 JŘCF nárok na to, aby věc předložená k projednání podřízeným orgánem byla přijata bezvadně? Jaké jsou případné opravné prostředky člena pro postup v takovém případě?

2.Je Celostátní fórum povinné projednat věc předloženou postupem dle § 15 odst. 1 JŘCF, pokud byla věc předložena či přijata vadným procesním postupem?

Aktualizováno uživatelem Viktor Derka před 12 měsíc(ů)

  • Stav změněn z Čeká se na podatele na V řešení (diskutuje se)

Aktualizováno uživatelem Viktor Derka před 12 měsíc(ů)

  • Stav změněn z V řešení (diskutuje se) na Dokončen

Otázka:

  1. Vyplývá z členských práv dle § 3 JŘCF a podmínek přijatelnosti návrhu dle § 4 JŘCF nárok na to, aby věc předložená k projednání podřízeným orgánem byla přijata bezvadně? Jaké jsou případné opravné prostředky člena pro postup v takovém případě?
  2. Je Celostátní fórum povinné projednat věc předloženou postupem dle § 15 odst. 1 JŘCF, pokud byla věc předložena či přijata vadným procesním postupem?
  3. Jaká je míra procesních oprávnění navrhovatele dle § 6 ve spojení s § 5 odst. 1 písm. h) JŘRV?
  4. Jaká jsou hierarchická práva nadřazeného orgánu vůči podřízenému orgánu, pokud mu předloží stanovisko, návrh usnesení či jiný materiál, který byl přijat s procesní vadou?

Odpověď:

  1. Člen strany (resp. člen Celostátního fóra jako orgánu) má právo požadovat, aby byla Celostátním fórem projednávána věc v souladu se závaznými vnitřními předpisy, Stanovami a JŘCF, nebo usneseními Celostáního fóra. V případě vybočení z těchto pravidel může podat stížnost v souladu s § 46 JŘCF ve spojení s § 10a odst. 2 písm. b) RŘ.
  2. Celostátní fórum není povinné projednat postupem dle § 15 odst. 1 JŘCF věc, pokud byla přijata či předložena v rozporu se závaznými vnitřními předpisy nebo Stanovami.
  3. Navrhovatel dle § 6 ve spojení s § 5 odst. 1, který není členem Republikového výboru, má právo na projednání věci, u kterého má právo být účasten jednání a vyjadřovat se k věci.
  4. Ve zbytku se předběžná otázka odkládá dle § 11 odst. 3 JŘRK.

Odůvodnění:

Ad 1

Jelikož se všichni členové strany mohou účastnit rozhodování Celostátního fóra na základě čl. 8 odst. 2 Stanov, vyplývá z toho rovněž právo domáhat se toho, aby jím přijatá usnesení byla přijata v souladu se závaznými vnitřními předpisy, Stanovami a případně JŘCF. Jelikož je JŘCF jakožto jakékoliv jiné usnesení Celostátního fóra pro samotné Celostátní fórum nezávazný, může člen strany v rámci projednávání věci požadovat, aby v byl postup odchylný od znění JŘCF stvrzen ad hoc usnesením prolamujícím JŘCF. Není-li toto respektováno, popř. není úspěšné podání námitky dle § 11 JŘCF, pak se smí člen obrátit dle standardních předpisů na Rozhodčí komisi v zájmu případného zrušení takto vadně přijatého předpisu Celostátního fóra.

Ad 2

Pokud je Celostátnímu fóru předložena věc jiným orgánem k projednání postupem dle § 15 odst. 1 JŘCF, která ale byla přijata zjevně v rozporu se závaznými vnitřními předpisy nebo Stanovami (např. snaží-li se někdo fingovat, že určité usnesení bylo orgánem přijato, byť ten o něm např. vůbec nehlasoval, nebo usnesení, které nijak nevyzývá k zahájení jednání Celostátního fóra, účelově dezinterpretuje tak, že toto zahájení vyžaduje či předpokládá), pak nemusí Celostátní fórum danou věc projednat a může prostřednictvím příslušného předsedajícího daného podatele vyzvat k případné úpravě návrhu, pokud lze případný deficit odstranit, nebo jej uvědomit, že řízení zahájeno nebude (analogický postup k § 4 odst. 2 JŘCF). Podatel pak může proti takovému rozhodnutí předsedajícího podat námitku dle § 11 JŘCF či stížnost v souladu s § 46 JŘCF ve spojení s § 10a odst. 2 písm. b) RŘ.

Obdobné platí v případě, kdy je předkládaný návrh v rozporu s JŘCF, byť v takovém případě se v převážné většině případů bude jednat o vadu odstranitelnou. V takovém případě předsedající postupem analogickým k § 4 odst. 2 JŘCF musí poučit navrhovatele, že návrh neodpovídá znění JŘCF a aby proto do textu navrhovaného usnesení zakomponoval případně ustanovení zakomponující ad hoc prolomení určité normy JŘCF a její nahrazení jinou ad hoc normou.

Ad 3

Řada řízení u Republikového výboru se zahajuje k návrhu jiných stranických orgánů. V takovém případě má příslušný předkladatel (resp. jeho zástupce jedná-li se o orgán či skupinu členů) má právo na to, aby Republikový výbor v přiměřené době danou věc projednal. U projednání může navrhovatel vystupovat v pozici hosta, tj. smí být přítomný a vyjadřovat se, ale nemůže sám o sobě předkládat dodatečné návrhy v dané věci, činit návrhy postupu nebo ve věci hlasovat, neboť tato práva přísluší pouze samotným členům daného orgánu (nekterá případně ve společné souhře více osob). Navrhovatel rovněž nemá právo na konkrétní obsah přijatého (či nepřijatého) usnesení Republikového výboru - jeho právo na projednání věci je fakticky zkonzumováno v moment, kdy je jednání ukončeno, a to bez ohledu na přijaté usnesení. Má-li navrhovatel za to, že Republikový výbor při projednávání jeho věci porušil závazné vnitřní předpisy (nebo ono porušení vyplývá z přijatého usnesení), může podat navrhovatel stížnost dle § 10a odst. 2 písm. b) RŘ.

Ad 4

Odkládá se v první řadě část otázky č. 3, pokud jde o zahájení jednání Republikového výboru v důsledku návrhu skupiny členů Republikového výboru. V takovém případě je totiž navrhovatelem skupina příslušníků daného orgánu, které přísluší veškerá procesní práva spojená se členstvím v daném orgánu, což nevyžaduje z důvodu jednoznačnosti další výklad.

Dále se odkládá část otázky pod bodem č. 4, neboť otázka je položena příliš široce a není z ní patrné, výkladu kterého ustanovení se domáhá. V části otázky viz odpověď k části otázky pod bodem č. 2.

Také k dispozici: Atom PDF