Podle čl. 9 odst. 5 písm. i) stanov republikový výbor odpovídá za kandidátní listiny pro volby do veřejných funkcí, v mimořádných a odůvodněných případech může kandidátní listinu změnit.
Z toho je zřejmé, že republikový výbor (s výjimkou potenciálního mimořádného přezkumu celostátním fórem) má konečné slovo o podobě kandidátních listin. Kandidátní listina je však sestavována speciálním postupem, který upravuje volební řád, a takto je předkládána republikovému výboru. Republikový výbor není povinen se k předloženým listinám vyjadřovat, ale může v nutných případech zasáhnout (viz dále). Volební řád stanoví následující:
§ 19 Nečinnost při předkládání
(...)
(2) Pokud není republikovému výboru kandidátní listina včas předložena, přísluší ji sestavit republikovému předsednictvu.
§ 22a Senátní volby
(1) Kandidátní listinu sestavuje krajské fórum toho krajského sdružení, ve kterém je volební obvod senátních voleb. Sestavením kandidátní listiny je schválen jednotlivý volební program kandidáta.
(2) Republikové předsednictvo má pravomoc vyjednávat volební spolupráci v senátních volbách, není-li stanoveno jinak. Republikové předsednictvo může vyjednáváním volební spolupráce v určitém volebním obvodu senátních voleb pověřit krajské předsednictvo, do jehož územní působnosti volební obvod senátních voleb zasahuje.
(...)
§ 23b Koaliční spolupráce
Při koaliční spolupráci platí obdobně ustanovení o volebním programu pro volební program koalice a ustanovení o primárních volbách v rozsahu míst na kandidátní listině koalice.
§ 23c Volební rozhodnutí
Volebními rozhodnutími jsou primární volby a další rozhodnutí, kterými se schvaluje, mění nebo ruší kandidátní listina nebo volební program, jakož i pověření příslušného oblastního předsednictva v nejednoznačném případě.
Z toho je především zjevné, že se v něm rozlišuje vyjedání koaliční spolupráce a schválení kandidátní listiny koalice, přičemž vyjedání smlouvy a podmínek je v senátních volbách na republikovém předsednictvu (které může svou zodpovědnost delegovat), ale sestavení kandidátní listiny (v případě senátních voleb přesněji nominace kandidáta), je volebním rozhodnutím, o kterém hlasuje krajské fórum. Je tedy plně v kompetenci krajského fóra usnést se na tom, že nominuje kandidáta na senátora spolu s jinou politickou stranou poté, co obsah smlouvy dojednalo republikové předsednictva.
Pokud se krajské fórum nijak neusnese a nepředloží republikovému výboru kandidátní listinu v termínu stanoveném vnitřním předpisem dle harmonogramu voleb (případně je již dříve zřejmé, že krajské fórum ke kandidatuře senátora žádné usnesení nepřijme), vzniká podle § 19 volebního řádu oprávnění republikovému předsednictvu, aby samo sestavilo kandidátní listinu. Tato kandidátní listina je pak závaznou kandidátní listinou stejně jako kdyby ji sestavilo krajské fórum. Platí přitom opět pravidlo dané stanovami, že republikový výbor má konečné slovo o podobě kandidátní listiny a může kandidátní listinu předloženou republikovým předsednictvem změnit, pokud k tomu jde o mimořádný a odůvodněný případ (tyto podmínky musí být splněny současně).