Podání #32502
uzavřenýOprávnění k vydání předpisu
0%
Popis
Zdravím,
rád bych nechal vydat předpis o programových dokumentech - který by určil nějaké základní kategorie programových dokumentů, kdo je může vydávat a kdo je může měnit.
A můj dotaz je, jestli takový dokument může vydat RV, aby upřesnilo současné předpisy CF, nebo jej musí vydat CF.
Za upřesňované předpisy bych považoval zejména;
Čl. 8 Stanov: (6) Celostátní fórum dále c) může projednávat a schvalovat základní programové a ideové dokumenty.
Čl. 9 Stanov: (5) Republikový výbor zejména g) projednává a schvaluje základní programové a ideové dokumenty
§ 2 ZřKO: (1) Garant se v rozsahu své působnosti podílí na informování veřejnosti, odpovídá na odborné otázky jménem strany, řídí příslušné pracovní skupiny a účastní se příslušných resortních týmů. V případě sporu s jiným garantem se garant řídí rozhodnutím celostátního fóra nebo republikového výboru a, není-li takového rozhodnutí, rozhodnutím republikového předsednictva.
Související úkoly 2 (0 otevřených — 2 uzavřených)
Aktualizováno uživatelem Petr Springinsfeld před asi 4 roky(ů)
- Přiřazeno nastaven na Milan Daďourek
- Stav změněn z Nový na Čeká se na řešitele
Jako zpravodaje přiřazuji Milana Daďourka.
Aktualizováno uživatelem Petr Springinsfeld před asi 4 roky(ů)
- související s Dlouhodobý úkol #24452: Předběžné otázky řešené RK s volebním obdobím od r. 2019 přidán
Aktualizováno uživatelem Petr Springinsfeld před asi 4 roky(ů)
- související s Předběžná otázka #32094: Předběžná otázka - předpis o institutu přidán
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před asi 4 roky(ů)
- Stav změněn z Čeká se na řešitele na Čeká se na podatele
Ahoj,
já bych poprosil, jestli by tazatel mohl kouknout na zdůvodnění odpovědi 32094, jestli tam nenajde odpověď. Mě se zdá, že ji tam do značné míry vidím. Případně co zůstává nejasné?
(Předpisem, který určuje, který orgán může vydávat programové dokumenty (a určuje i ostatní oprávnění), jsou Stanovy. Upřesnění se tam diskutuje ...)
Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před asi 4 roky(ů)
Mno, kdybych to četl tam, tak my výjde, že to musím udělat změnou stanov (jelikož stanovy nikomu výslovně pravomoc vydávat jiné než základní programové dokumenty nedávají) a to bych prosím chtěl tuplem černé na bílém.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před asi 4 roky(ů)
Teď se mi zdá, že směřuješ k jiné otázce:
1) Ptal jsi se původně na to, kdo může vydat určitý předpis. To je imho zodpovězeno.
(Záleží na jeho obsahu - působnost má být ze stanov, RV může třeba upřesnit, co se rozumí základními programovými dokumenty, nemůže třeba říkat krajským fórům, jak si mají upřesňovat program pro svou oblast (protože k tomu RV nemá působnost v čl. 9/5 a nejde o upřesnění, nýbrž novou regulaci), CF může cokoliv vnitřního, co není nebo nemá být ve stanovách ...)
Asi bych nerad, aby RK odpovídala zvlášť na každý typ předpisu, který někoho napadne. Stačí imho nehledat, jak něco zkusit našroubovat na pravomoc RV. Pokud by se chtělo, aby RV byl skutečně "zákonodárce", změňme Stanovy.
2) Teď se ale spíš implicitně ptáš, kdo má podle Stanov oprávnění schvalovat programové dokumenty, resp. stanovit program. (Úzký výklad, že nikdo nemůže vydávat nic než základní programové dokumenty, zanedbává, že existují nějaké širší pojmy a vyšší oprávnění, která zahrnují, byť nevýslovně, i ty věci užší, nižší - trochu jako by stanovy měly taky výslovně opravňovat k přijetí programu schůze.) To považuješ za nejasnost?
Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před asi 4 roky(ů)
(Ano, to.)
Čili;
Stanovy říkají, kdo může vydat základní programové dokumenty.
RV může upřesnit jaké programové dokumenty jsou základní a jaké (třeba) další.
Může RV říct, kdo vydává ty další?
Může CF zřídit orgány (například komise, jak to historicky bylo) a dát jim to úkolem? Může to dát úkolem orgánům, které to za úkol výslovně ve stanovách nemají, ale lze jim to uložit?
EDIT: Pokud to CF může udělat úkolem, pokud bude tento úkol zadán formou předpisu, může tento úkol upřesnit RV?
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před asi 4 roky(ů)
RV nemůže říct, kdo vydává další programové dokumenty. Proč? Neboť oprávnění orgánům udělují stanovy (nikoliv RV, ba ani CF).
A dělají to Stanovy? Ale ano. Zkusme drobnou inventuru orgánů: RV a CF mohou přijímat základní programové dokumenty. Toto ustanovení jim jakoby vyhrazuje oprávnění přijímat ty základní ... všeobecné. Tím toto oprávnění odebírají ostatním orgánům - třeba RP.
CF je zároveň nejvyšší orgán strany s všeobecnou působností - ta tedy jistě zahrnuje i přijímání běžných programových dokumentů, bude-li chtít. (Také by šlo opačně argumentovat, že je-li něco přijato RV nebo CF, je to základní programový dokument ... :) )
Podstatnější je závaznost těchto programových dokumentů (neboť to, že RŘ prohlašuje program za předpis je zaprvé contra legem, zadruhé to platí pouze v rozhodčím řízení, zatřetí to o jejich závaznosti pro různé adresáty nic nevypovídá - předpis MS Zlín jistě nebude závazný pro PKS Praha, začtvrté se hovoří o programu strany - což asi neznamená jeden každý programový dokument).
https://redmine.pirati.cz/issues/32094 - odůvodnění III/3: "Lze mít za to, že rozhodování CF v celostátních záležitostech není omezeno ..." - u usnesení CF tedy není o závaznosti sporu
https://redmine.pirati.cz/issues/32094 - odůvodnění IV/2: "... praxe aprobovala, že v oblastech svěřených dle čl. 9 odst. 5 Stanov může RV hrát roli originárního normotvůrce, ..." - zde se bavíme o pravomoci dle čl. 9 odst. 5 písm. (g), tedy všeobecná závaznost je dovoditelná
Zajímavá je situace ohledně RP, neboť podle čl. 10 odst. 2 písm. (b) lze usoudit, že také má působnost v tvorbě programových dokumentů, neboť je lze považovat za podmnožinu "politických záležitostí". Jenže RP právě postrádá nadání vydávat nějaké zavazující předpisy. Jím schválený program tak bude závazný pouze pro RP a jemu podřízený aparát - a musí být v souladu s nadřízenými programy a předpisy.
A na oblastní úrovni - oblastní sdružení jsou nadána samosprávou a mají předpisodárnou pravomoc (čl. 6 odst. 2 Stanov). Mají tak působnost v politických věcech a tedy i programu na oblastní úrovni - to plyne jak z jejich samosprávy (v mezích vnitřních předpisů se spravují samy), tak konkrétně z čl. 7 odst. 4 písm. (b), z VŘ, OŘ i zvyklostí.
Komise a odbory nemají ze stanov přidělenou působnost (vyjma přezkumných orgánů). Pokud by tedy CF chtělo zřídit programovou komisi, může tak učinit, ale její výstup musí schválit RV nebo CF, aby nabyl síly závazného programového dokumentu (obdobná situace k vyhláškám a pravidlům odborů). Cokoliv komise či odbor konají nemůže být považováno za rozhodování jménem strany - k tomu jsou dle stanov jiné orgány.
Myslím si, že je na místě zvážit celostranickou debatu, zda je systém nastavený stanovami správně, resp. jaký má být. Bohužel se stalo, že je zde letitý rozpor mezi praxí a právem. Co s tím ale nezodpoví žádná předběžná otázka :).
Takže co s tímhle podáním dál?
(Zatím stále nejasnost příliš nevidím - ne v kontextu https://redmine.pirati.cz/issues/32094.)
(PS ohledně úkolování jiných orgánů - to CF jistě může, ale opět je třeba se zamyslet, zda ten orgán je oprávněn vytvořit něco závazného pro stranu, nebo to bude pak muset schválit CF nebo RV ... trochu jako výbory v parlamentu imho - také nemají vlastní oprávnění)
Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před asi 4 roky(ů)
(Výbory či komise ve sněmovně mívají v některých věcech rozhodovací pravomoc, je jim přidělena zákonem; buď jednacím řádem, nebo příslušným zákonem (např. rozpočet, legislativní proces EU nebo vyšetřování apod.))
Jinak děkuju, už jsem moudřejší.
Zásadně bych si to shrnul, že CF by mohlo vydat předpis, kterým řeší kategorizaci apod. programových dokumentů, ale pokud by v tom někomu uložilo vydávání jiných než základních programových dokumentů tak tyto nebudou mít sílu "programu strany". Ok?
(A pokud to chceme jinak, musíme si změnit stanovy.)
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před asi 4 roky(ů)
Výstupy toho pověřeného orgánu mohou nabýt "sílu závaznosti", pokud je pak schválí některý ze stanov oprávněný orgán - celostátně RV nebo CF.
Imho to je cesta celkem v pohodě - CF třeba vytvoří extra komisi, pověří ji úkolem připravit určité části programu (nebo se třeba usnese, že je oprávněna posuzovat změny dlouhodobého programu) a výstup následně předloží CF (nebo RV) ke schválení.
Jinak bych navrhoval, jestli tyhle spíše diskusní věci by nemohly být příště probírány méně formálně - třeba na fóru nebo Zulipu - než předběžnou otázkou. Projednávání p.ot. sama RK ve svém jdř upravila tak, aby výstup působil věrohodně - ovšem tím pádem není pružný, nemá jít o debatu, a na některé věci se nehodí. U těchto relativně konkrétně "návodných" otázek pak hrozí, že se RK stane podjatá, pokud by odpověděla příliš konkrétně a následně by třeba předpis byl napaden.
Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před asi 4 roky(ů)
Ok, tak asi prosím o informaci, kde takové vnitro diskuze vést - tu? https://forum.pirati.cz/viewforum.php?f=75
A jak o nich RK dávat vědět.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před asi 4 roky(ů)
Ahoj,
tak zdá se, že kolegové nejsou proti třeba tam. Asi bude potřeba nás případně označit - alespoň předsedu a místopředsedu.
Můžu tohle podání uzavřít s tím, že jsme věc probrali a netrváš na předběžné otázce?
Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před asi 4 roky(ů)
Ano, děkuji.
Jsem v zásadě uspokojen a vím jak postupovat.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před asi 4 roky(ů)
Ok. Tedy věc se souhlasem podatele uzavírám, protože již nevznáší předběžnou otázku.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před asi 4 roky(ů)
- Stav změněn z Čeká se na podatele na V řešení (diskutuje se)
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před asi 4 roky(ů)
- Datum podání smazán (
01.09.2020) - % Hotovo nastaven na 0
- Stav změněn z V řešení (diskutuje se) na Dokončen
- Fronta změněn z Předběžná otázka na Podání