Projekt

Obecné

Profil

Volební oznámení #12396

uzavřený

KS PaK - kandidátní listina a program Chrast

Přidáno uživatelem Pavel Štěpánek před téměř 6 roky(ů). Aktualizováno před více než 5 roky(ů).

Stav:
Dokončen
Priorita:
Normální
Přiřazeno:
-
Cílová verze:
Začátek:
11.07.2018
Uzavřít do:
% Hotovo:

0%

Spisová značka:
Datum podání:
12.07.2018
Stěžovatel:
Typ spolupráce:
§8 Předložení kandidátní listiny
Kraj:
KS Pardubický kraj
Smlouva:

Popis

Kandidátka:

  1. Andrea Linhartová 42 Referent specialista ZP Chrast Piráti
  2. Bc. Daniel Norek 44 Vyšetřovatel požárů Podlažice Nezávislý
  3. Roman Sahula 43 Referent OŘJ Chrast Nezávislý
  4. Dušan Rytíř 40 Účetní Podlažice Nezávislý
  5. Radek Šár 29 Stavební technik Chrast Nezávislý
  6. Jiřina Potůčková 31 Logistik Skála Nezávislá
  7. Michal Ročeň 32 OSVČ Podlažice Nezávislý
  8. Olga Kundratová 24 Referentka Chrast Nezávislá
  9. Michal Kratochvíl 30 Slaboproudý specialista Chrast Nezávislý
  10. Růžena Slanařová 36 Dělnice Podlažice Nezávislá
  11. Dagmar Růžičková 53 Školnice MŠ Chrast Nezávislá
  12. Petr Konečný 51 OSVČ Chrast Nezávislý
  13. Jaroslava Adamcová 64 Důchodce Podlažice Nezávislá
  14. Dagmar Pavlasová 56 Pěstounka Podlažice Nezávislá
  15. Marie Homolková 78 Důchodce Podlažice Nezávislá

Program:

Pirátský program Chrast 2018

Programové okruhy:

  1. Otevřenost a participace
  2. Doprava a územní rozvoj
  3. Kultura a Sport
  4. Školství a sociální politika
  5. Veřejná prostranství a životní prostředí
  6. Podpora občanů a podnikatelů
  7. Přírodní bohatství - voda

1) Otevřenost a zapojení občanů:
Občané mají mít právo rozhodovat o věcech, které se jich osobně týkají a kontrolovat hospodaření
města. Město se musí snažit jim jít naproti a být transparentní. Aktivní zapojení občanů do chodu
města umožní dělat kvalitnější rozhodnutí a omezit plýtvání financemi. Především ale buduje
společnost sousedů, kterým na dění ve městě záleží.
Zapojení občanů
 Chceme umožnit lidem se aktivně podílet na správě města, protože lidé vědí nejlépe, co jejich
okolí trápí. Vyčleníme část městských peněz k tzv. participativnímu rozpočtování. Lidé budou
sami navrhovat projekty a rozhodovat v referendu o rozdělení financí. Budeme usilovat o to,
aby tato rozpočtová složka postupně rostla.
 Participativní procesy jsou administrativně náročné. Zasadíme se o to, aby byl někdo přímo
odpovědný za tuto agendu, a zajistíme tak, že participace bude mít kontinuitu.
 Zapojíme děti do rozhodování o chodu jejich školy. Přirozenou formou se tak budou učit, co
znamená být aktivním občanem.
 Podporujeme místní referenda, průzkumy a občanská setkání. Každé velké rozhodnutí by
mělo být podpořené samotnými občany a my se budeme vždy ptát na váš názor. Vše budeme
plánovat tak, aby se mohl každý skutečně zúčastnit.
 Zajistíme funkční systém podávání podnětů občanů směrem ke správě města a především
zpětnou vazbu, aby byl občan transparentně informován o krocích, které se v dané věci dějí
a dít budou.
 Řízení města není jednoduché. Budeme aktivně seznamovat občany s tím, jak jednotlivé
procesy a postupy fungují (např. tvorba územního plánu a jeho změny).
 Umožníme občanům registrovat svůj dotaz pro jednání zastupitelstva a budeme aktivně zvát
na zasedání. Zprostředkujeme přenosy – stream z jednání zastupitelststva.
Průhledné hospodaření
 Město se musí chovat způsobem řádného hospodáře a lidé musí mít právo tuto povinnost
kontrolovat. Veškeré výdaje města musí být veřejně identifikovatelné a to od rozpočtového
určení až ke konkrétním smlouvám a fakturám.
 Za tímto účelem budeme prosazovat vývoj rozklikávacího rozpočtu, kde by bylo možné proces
sledovat a v jakékoli fázi připomínkovat.
 Stejný systém by měl být uplatněn v městských firmách a příspěvkových organizacích.
 Podklady pro jednání zastupitelstva musí být s předstihem dostupné na internetu, aby se lidé
na jednání mohli připravit.
 Podklady pro jednání rady by měly být dostupné také.
 Dotace a granty příspěvkovým organizacím města musí mít jasné, férové a stabilní podmínky.

2) Doprava a územní rozvoj
Chceme vyvážený podíl jednotlivých způsoby dopravy. Cestování po městě musí být s co nejmenším
zdržením, bezpečné a pohodlné, ať už jdete pěšky, na kole nebo autem.
Pěšky a na kole
 Rodiče se nesmí bát pustit svoje dítě do školy. Zvýšíme bezpečnost chodců vybudováním
nových a opravou stávajících chodníků v Chrasti, Podlažicích (viz. projektová
dokumentace), nutné zmapovat situaci v Chacholicích a na Skále.
 Zajistíme vybudování chybějících cyklostezek (cyklisté jezdí po chodnících, a i tím je
ohrožena bezpečnost chodců) a to i ve spolupráci s ostatními obcemi (např. po starém
železničním svršku do Rosic, kde se pravidelně konají trhy a lidé se musí proplétat mezi
jedoucími automobily).
 Zlepšíme viditelnost přechodů a zasadíme se o další přechody tam, kde by měly smysl.
(např. u sokolovny, křižovatka ulice 5.května )
 Vytipovat vhodné oblasti na zřízení obytných zón s omezením rychlosti
30 km/h, v těchto oblastech zpomalit dopravu příčnými prahy.

Autem
 Hlavní prioritou v oblasti automobilové dopravy musí být bezpečnost. Vybudováním
kruhového objezdu na křižovatce Chrudim, Skuteč, Hlinsko, Rosice zpomalit a současně
zajistit plynulost dopravy.
 Pořídíme putovní statické radary, které budou na dodržování rychlosti ve městě dohlížet.
 Nastavíme koncepční plánování oprav silnic a chodníků
Územní plánování a rozvoj města
 Zapojíme občany města do diskuze o změnách územního plánu města, nejen vypsáním
veřejné debaty, ale také širokou pozvánkou na tuto debatu společně s předložením
kompletních spisových materiálů. Změny v územním plánu nesmí posloužit zájmům
konkrétních investorů, ale zájmům společnosti a občanům města.
 Bráníme se plánované výstavbě sběrného dvora v ulici k Novému nádraží. Tato lokalita je
vzdálena 250 m od centra města a je v blízkosti desítek rodinných domů. K výstavbě SD není
vhodná. Zajistíme adekvátní službu (nejen pouhý svoz odpadu) do doby, než se najde vhodná
lokalita k takové výstavbě.
 Odkoupený pozemek navrhujeme využít na výstavbu rodinných domů a vybudování dětského
hřiště, pokud dovolí půdní testy, které je nutné provést. Absence dětského hřiště je v Chrasti
citelná.
 Nedovolíme nadále měnit historický ráz města
 Vytvoříme koncepci občanské vybavenosti, zasadíme se o rekonstrukci kanalizace a chodníků
Vyžit již existující zpracované projekty, případě kanalizace dokončit rekonstrukci např. ve
Šmidově ul.
 Zasadíme se o smysluplné využití sálu bývalého kina, navrhujeme jej využít jako víceúčelový
prostor (nejen k promítání filmů). Je nevyužité, prostory na kulturní vyžití v Chrasti nejsou.
Případně podpoříme i výstavbu nového multifunkčního střediska.
 Pokusíme se zabránit znovu využívat bývalý muniční sklad v blízkosti nádraží k uskladnění
výbušnin.
3) Kultura, sport a podpora turistického ruchu
Kulturní a sportovní vyžití patří k zdravému a prosperujícímu městu plnému inteligentních lidí. Široká
nabídka různých kulturních, sportovních a dalších volnočasových aktivit přitahuje do města
návštěvníky z širokého okolí, nezřídka i ze zahraničí, omezuje vznik patologických jevů ve společnosti
a pomáhá utvářet duch pospolitosti a vzájemného respektu.

Rozdělování dotací
 Zjednodušíme dotační systém pro sportovní a kulturní kluby, které pracují s dětmi. Je
zbytečné nutit je vypisovat dokola stále ty samé formuláře - usnadníme jim každoroční
nápor administrativy. Zároveň budeme klást důraz na transparentnost a efektivní využití
svěřených prostředků. Dáme si pozor na podvádění při čerpání dotací (například tzv. mrtvé
duše ve sportovních spolcích).
 Dotační peníze musí být rozdělovány spravedlivě. Nastavíme transparentní procesy pro
sportovní a kulturní spolky a další příspěvkové organizace.
Zprůhledníme rozhodování komisí, zavedeme mechanismy proti střetu zájmu a zlepšíme
zpětnou vazbu směrem k žadatelům o dotace tak, aby bylo jasné, z jakého důvodu jim byla
žádost ponížena, případně zamítnuta.

Zajímavá Chrast
 Piráti jsou zvídaví lidé a zajímá je historie, proto je i jejich zájmem zviditelnění města v
povědomí nejen Čechů, ale udělat z něj oblíbenou zastávku i pro cestovatele z ciziny.
Chrast má bohatou historii, v podlažickém klášteře byla napsána největší kniha světa. Je
škoda těchto zajímavostí nevyužít.
 Plánem chrasteckých Pirátů je podpořit nadané lidi v našem okolí. Jejich um a nadání
přiblížit nejen občanům města, ale i širokému okolí.
 Podpořit zřízení webkamer a využít je, aby bylo možné si město prohlédnout na www.
stránkách.
4) Školství a sociální politika
a) Vzdělání
Pirátská strana prosazuje co nejdostupnější vzdělání, které rozvíjí přirozenou tvořivost, podporuje
svobodné myšlení a vychovává k demokracii. Pro naši společnost je výhodné, aby každý člověk získal
vzdělání, které mu umožní naplno rozvinout vlastní potenciál. Vzdělaný člověk má lepší předpoklady
orientovat se v médiích, politice a životě vůbec.
Usilujeme o to, aby naše školy byly inovativní, demokratické a bezpečné.
Inovativní vzdělání:
 v rámci inovace především umožníme ředitelům a učitelům se kvalitně vzdělávat v moderních
metodách a uplatňovat je ve svém zaměstnání (dosažení na granty, pirátská putovní
univerzita).
 podpoříme školy v používání svobodných technologií (volně kopírovatelné programy,
svobodné učebnice, svobodný software) a výuku finanční gramotnosti.
 chceme i žákům umožnit zaměřit se na oblast, která je jim blízká a zároveň objevovat svůj
potenciál, a to formou stáží dětí na 2.stupni.
Bezpečnější škola
 klademe důrazu na prevenci v oblastech spojených se závislostmi, (kyber) šikanou či
xenofobií.
 podpoříme vznik volnočasových aktivit pro děti a jejich dostupnost i sociálně slabším žákům.
b) Sociální politika:
Piráti jsou přesvědčeni, že současná ekonomika vytváří dostatek zdrojů pro kvalitní život všech. Z
pozice města je nutné podpořit sociální a startovací byty. Propojení občanů napříč generacemi a jejich
zapojení při plánování a realizaci projektů.
Sociální bydlení

 bydlení by mělo být dostupné pro všechny, i pro sociálně slabší spoluobčany, především
rodiny a matky - samoživitelky.
 podpoříme zavedení tzv. startovacích bytů pro mladé za dostupný nájem na omezenou dobu.
Propojení generací
 v rámci propojení generací sympatizujeme s projekty, kde dochází ke spolupráci seniorů a
dětí ve školkách, školách. A to jak státních tak soukromých, alternativních.
Podpora schůzek s občany při plánování a realizaci projektů
 nejdůležitějším bodem je podpora schůzek s občany při plánování a realizaci projektů města.
Neboť právě široká veřejnost z různých cílových skupin nejlépe zná své potřeby a dokáže je
vyjádřit (hřiště pro děti, multifunkční centrum aj). Na odbornících pak je konečná realizace.
5) Veřejná prostranství a životní prostředí
Optimalizace sběru komunálního odpadu, třídění a podpora kompostování
 Rozšíříme současný systém sběru komunálního odpadu o další tři možnosti a to o
biologický odpad (hnědá nádoba), o papír (modrá nádoba) a o plast (žlutá nádoba).
 Nádoby bude město přidělovat po registraci zdarma, četnost odvozu se bude měnit dle
sezóny (např. bio-odpad v průběhu roku častěji než v zimě).
 Systém je úspěšně vyzkoušen a funguje např. v Hradci Králové, viz.
www.tridimevhradci.cz a je použitelný ve vybraných lokalitách, typicky se zástavbou
rodinných domů.
 Podpoříme vybudování podzemních kontejnerů na tříděný odpad v historickém centru
města s cílem podpořit třídění, ale nenarušit kulturní a estetický dojem z našeho města.

Sběrný dvůr
 Zajistíme adekvátní náhradu SD. Jednou z možnosti je využívat již fungující firmy
v Chrasti
 Najdeme odpovídající místo pro výstavbu SD. Současný územní plán, který počítá
s výstavbou SD v ulici K Novému nádraží, byl schválen až dlouho po vytvoření projektové
dokumentace pro výstavbu SD. V této oblasti není vůbec počítáno s možností ekologické
zátěže půdy (bývalé výkladiště)

Ekologie
 Podpoříme projekty na zadržování dešťové vody v krajině, např. domácí nádrže či
rezervoáry a následné použití vody na zalévání či splachování
 Podpoříme ekologické chování domácností.
 Zlepšíme systém třídění a likvidace odpadu.
 Budeme prosazovat, aby se zbytečně nezastavovala zemědělská půda, ale aby se spíše
opravovaly starší domy, nebo se na jejich místě postavily nové.

Více umění do města
 Umožníme občanům města aktivně přispět ke zkrášlení města formou participativního
rozpočtování
 Jde o volnou soutěž nápadů, co lze svépomocí ve městě zkrášlit, ozdobit, pomalovat (ale
třeba i oplést lavičku, či lampu)
 Účastník v soutěžním nápadu definuje jaké umění je, na jaké místo, ochoten a za jaký
obnos (kryjící jen náklady na materiál a pomůcky, ne práci) realizovat.

 O následných nápadech, formálně protříděných porotou, budou hlasovat občané v tisku a
na internetu a vítězné nápady budou realizovány až do výše vyhrazeného rozpočtu.
 Alternativně vypíšeme soutěž na konkrétní městem definované místo (např. stěna domu)
se stanovenou maximální cenou a s následným výběrem pomoci hlasování občanů z
konkrétních přihlášených nápadů.

6) Město vstřícné živnostníkům
 Zasadíme se o přidělování městských zakázek do rukou místních podnikatelů, čímž opět
utužíme funkčnost a efektivitu Chrastecké ekonomiky a vztah podnikatelů s radnicí.
Peníze občanů mají zůstat v jejich městě.
 Zavedeme pro podnikatele inzerci zdarma nebo za symbolický poplatek v Chrasteckých
ohlasech.
 Zasadíme se o co největší podporu místních podnikatelů a živnostníků, aby neodcházeli
do jiných měst, ale mohli v klidu pracovat v našem městě a vytvářeli pracovní místa pro
naše občany.
 Budeme se snažit oživit tradici Farmářských trhů na náměstí. Oslovíme regionální
farmáře a výrobce potravin.
 Rozvíříme debatu o učňovském školství, chceme, aby se našem blízkém okolí
vychovávali vhodní lidé pro místní firmy a ty by pak nemuseli sahat pro agenturní
zaměstnance.

7) Voda zpět do rukou města a občanů
V roce 1993 vznikla společnost VAK Chrudim, a.s. a město Chrast se stalo jedním z akcionářů této
společnosti. Tím byly chrastecké na vodu bohaté vrty převedeny pod správu této společnosti. Proč?
Nyní bohužel v této společnosti nemáme ani své zastoupení.
V roce 2006 byla správa „naší“ vody svěřena rakouské společnosti Energy AG Bohemia, tímto
rozhodnutím přišly města a obce na Chrudimsku o možnost čerpání i eurodotací na kanalizaci.
Podle výročních zpráv společnosti Vodohospodářské služby Chrudim a.s., dceřiná firma rakouské
firmy Energy AG Bohemia jako zahraniční koncern získává na dividendách průměrně kolem 15-20
milionů korun ročně. Tento zisk tak odtéká do Rakouska. Pojďme vrátit vodu zpět pod správu města
Chrast a snížit její cenu.
 smlouva je uzavřena do konce roku 2030 - pojďme už nyní hledat možnosti, jak se z ní
vyvázat a dostat vodu zpět plně do rukou měst a obcí v chrudimském okrese
 Celkově propočtené snížení ceny vody může být až o 20% - tedy ze současných 79Kč za
m3 na 63Kč za m3
 společnost Energie AG – dala k dispozici 155 mil. korun se smlouvou na 25 let - již po
méně než 10 letech má tak investici nazpět a dalších 15 let pobírá slušný výnos za to, co
dříve dělala městská firma, které nemusela generovat zisk
 v konečném důsledku jde o to, že voda několikrát skokově zdražila a to až po převzetí
ekonomicky lukrativní části městských služeb zahraničním kapitálem
 Budeme podporovat nezávislé testování vody na pesticidy a další zdraví škodlivé látky -
chceme vytvořit možnost, aby občané mohli nezávisle testovat vodu, kterou pijí a pokud
bude v nepořádku, tak vytvoříme příslušný tlak na důkladné čištění vody

Rozprava na fóru: https://forum.pirati.cz/viewtopic.php?f=414&t=41214

Také k dispozici: Atom PDF