Projekt

Obecné

Profil

Podání #7444

uzavřený

Umožnit krajům nákup propagačních předmětů za výrobní cenu

Přidáno uživatelem Martin Kučera před více než 6 roky(ů). Aktualizováno před téměř 6 roky(ů).

Stav:
Odloženo
Priorita:
Normální
Přiřazeno:
-
Začátek:
03.09.2017
Uzavřít do:
% Hotovo:

0%

Odhadovaná doba:

Popis

Zdravím RP,
obracím se na vás na základě náhodně zaznamenané situace na fóru
https://forum.pirati.cz/krajske-predsednictvo-zlinsky-kraj-f317/hlasovani-o-investice-pro-nakup-piratskych-trik-t37552.html
Dříve to, pokud vím, fungovalo tak, že si kraje odkupovaly propagační předměty za výrobní cenu. Neexistuje žádný racionální důvod, proč by teď (když existuje eshop a 1. Pirátská) měly nakupovat z eshopu za jeho ceny (oproti výrobním s minimálně 50% přirážkou). I kdybychom počítali s tím, že veškerý zisk z 1. Pirátské půjde straně, znamenalo by to nesmyslné lití peněz z krajů (které nemají na rozhazování) zpátky do centra.
Měli byste tedy stanovit, že oblastní sdružení mají právo nakupovat od 1. Pirátské propagační předměty za jejich výrobní cenu (vzhledem k tomu, že 1. Pirátská má fungovat transparentně, bud jednoduché si ty výrobní ceny zkontrolovat). Pokud již takové ustanovení existuje, lze podání uzavřít jako vyřešené.
Předkládám to napřed vám, abych nebyl obviněn, že rovnou hrotím situaci členským podnětem (jsem si víceméně jist, že ten by získal podporu docela rychle).

Aktualizováno uživatelem Martin Smida před více než 6 roky(ů)

Smysl to dava... jinak to bude KS motivovat,aby si vyrabeli tricka treba jinde a treba kevneji. A na co bychom pak tu firmu meli,ze???

Aktualizováno uživatelem Mikuláš Peksa před více než 6 roky(ů)

a kdyz tak nad tim premyslim, jakkoli samozrejme CR jako stat nesmirne miluji, necitim potrebu ji kvuli toceni stranickych penez tam a zpet platit zbytecne DPH....

Aktualizováno uživatelem Martin Kučera před více než 6 roky(ů)

V případě tuzemských výrobků by to bylo v pohodě, protože při přímém nákupu od výrobce by strana zaplatila DPH, zatímco při nákupu přes 1.P zaplatí 1. P DPH výrobci (a nechá si ji vrátit), naúčtuje ji v téže výši straně (a odvede, takže nalej vylej) a strana tedy zaplatí DPH.
V případě výrobků z EU by to myslím taky mělo být v pohodě (tj. žádný rozdíl oproti případu kdy by nakupovala přímo strana, žádné vícenásobné placení DPH).
Horší je to s výrobky z Číny a tak.

Aktualizováno uživatelem Stepan Strebl před více než 6 roky(ů)

Mám k tomu několik věcí, budu zde strukturovanější než na fóru:

1) Už vidím ten odkaz, tak chápu, kde se to vzalo. Ale i tak netuším, jak je to možné. Určitě jsem já ani nikdo jiný nikomu v krajích neřekl, aby si koupil trička za maloobchodní eshopovou cenu. Maximálně jsem někomu řekl, aby se na eshop podíval a vybral tam, že toto se dá vyrobit. Když je zboží skladem, můžou si kraje (=strana) koupit normálně v ceně, která uhradí náklady spojené s produkcí a dodáním daného zboží.

2) Pokud kraj chce nakupovat draze bez poptávky, tak je to vina kraje, nikoli vina 1P.

3) Firma zde není od toho, aby byla monopolním dodavatelem strany. Je pouze jedním z možných dodavatelů a nástrojem, který může některé věci zlevnit. Když kraje najdou jiný zdroj, se kterým budou více spokojeny, měly by objednat tam. Pokud 1P nedokáže dodat levněji nebo v požadovaném provedení, není to kvůli tomu, že by kraje chtěla oškubat, ale kvůli tomu, že to prostě nedokáže. Její zdroje i možnosti jsou omezené a nemůže vytvářet ztrátu.
Kraje mají dělat standardní poptávková řízení a poptat zboží u několika dodavatelů, ideálně také u 1P. A 1P buď dá nejlepší nabídku, nebo ne. Když nedá, koupí to kraj jednoduše někde jinde. Na design je copyleft, centrum navíc rádo krajům poskytne i soubory s grafikou (pokud byly centrem hrazené, tedy drtivou většinu designů). Stejně tak není nijak omezena možnost krajů se domluvit a poptávat hromadně, ať už od 1P nebo jinde.

4) DPH: Ať už strana nakupuje přes 1P nebo jinde, vždy DPH v ceně zaplatí - daňový efekt transakcí je neutrální. Je to stejné, ať už jsou výrobky koupené stranou tady za 121Kč (100 + 21 DPH), od 1P za 121Kč (100 + 21 DPH), dovezené z EU (1P doveze za 100, prodá za 121 = 100 + 21 DPH) nebo z Číny (dovezené za 100, prodané za 121, z čehož 21 je DPH).

5) Toto je důležité, neb členové RP a dalších orgánů reprezentujících vlastníka by toto měli znát a umět to srozumitelně komunikovat dál: do obchodního vedení korporace nemůže valná hromada (= zde jediný vlastník) zasahovat. Nemůže určovat třeba ceny. O důvodech netřeba se dlouze rozepisovat, jsou logické. Vedení společnosti nese odpovědnost za průšvihy. Musí konat s péčí řádného hospodáře. Valná hromada tu odpovědnost nemá. Prodej se ztrátou, co by valná hromada mohla takto schválit, se alespoň z mého pohledu s péčí řádného hospodáře neslučuje. Čili ať už jsou pohnutky jakékoli, na takováto rozhodnutí by bylo i hlasování celostátního fóra krátké. Je to (opět) jedna ze situací, kdy instinktivně vnitřní předpis povyšujeme nad zákon. Valná hromada však může určovat dlouhodobou obchodní strategii a nějaké mantinely (např. zásady transparentnosti) a může samozřejmě jmenovat členy statutárních orgánů, které jejím přáním spíše vyhoví.

Více k tomu:
https://www.epravo.cz/top/clanky/pokyn-valne-hromady-clenovi-statutarniho-organu-podle-zok-95629.html
https://www.epravo.cz/top/clanky/zasahy-do-obchodniho-vedeni-dnes-a-po-rekodifikaci-90444.html

Aktualizováno uživatelem Jakub Michálek před více než 6 roky(ů)

Pokud vím, tak celostátní poptávka proběhla asi před třemi měsíci, kde si kraje objednávaly mimo jiné počet triček. Podle toho se udělal hromadná objednávka a byly levné ceny. IMHO lze udělat ceny pro vnitrostranické velké náklady, ale určitě si to nejde představovat tak, že firma bude vyrábět pár triček podle toho, jak si kraje zrovna zapískají, protože takhle rychle nízké ceny zajistit nejde, pokud nejsou věci na skladě. Nevím, jestli by se teď další velká objednávka vůbec vyplatila.

Aktualizováno uživatelem Šárka Altman Galuszka před téměř 6 roky(ů)

  • Stav změněn z Nový na Odloženo

Také k dispozici: Atom PDF