Projekt

Obecné

Profil

Podání #5819

uzavřený

Alternativní návrh k CF 6/2017 Úprava znění programového bodu Zdravotnictví

Přidáno uživatelem Zdeněk Hřib před asi 7 roky(ů). Aktualizováno před téměř 7 roky(ů).

Stav:
Dokončen
Priorita:
Normální
Přiřazeno:
-
Začátek:
23.03.2017
Uzavřít do:
% Hotovo:

0%

Odhadovaná doba:

Popis

Níže uvádím alternativní návrh k CF 6/2017 Úprava znění programového bodu Zdravotnictví a žádám o jeho předložení obratem se mnou jako jeho zpravodajem.

Celostátní fórum schvaluje následující stanovisko k problematice povinného očkování:

Piráti považují očkování za zásadní preventivní nástroj veřejného zdravotnictví, nicméně požadují, aby bylo vyžadováno pouze v nezbytných a odůvodněných případech. Státem vyžadované očkování také nesmí být garantovanou "dojnou krávou" pro farmaceutické firmy. Legitimním případem státem vyžadovaného očkování je v souladu s nálezem Ústavního soudu ČR snaha o snížení rizika epidemií závažných infekčních chorob v dětských kolektivech. Důvodem požadavku na jakoukoliv povinnost totiž nemůže být jen ochrana zdraví jednotlivce, a to ani tehdy, když by mělo jít o ochranu zdraví dítěte před „neuváženě alternativním“ postupem jeho rodičů. Důvodem může být výhradně ochrana objektivně neočkovatelných dětí pomocí tzv. kolektivní imunity před závažnými infekčními chorobami, dříve označovanými za „běžné dětské nemoci“. Tyto objektivně neočkovatelné děti představují v tomto kontextu slabší stranu, jejíž zájmy musí stát chránit. Ve všech případech očkování musí být dodržena obvyklá práva pacientů a jejich zákonných zástupců zejména na informovanost.

Piráti považují stávající přestupkovou sankci za odmítnutí očkování za nadbytečnou a požadují zachování pouze smysluplného opatření v oblasti veřejného zdraví, kterým je vyžadování očkování zdravých dětí před jejich přijetím do mateřské školky. Takto nastavený systém bude dostatečný pro zachování kolektivní imunity ve státních školkách, která je nezbytná pro zajištění bezpečného prostředí pro děti neočkovatelné z objektivních zdravotních příčin. Naopak v nestátních školkách by mělo být stanovení požadavku na proočkování dětí plně v kompetenci jejich vedení, které by však mělo mít povinnost všechny rodiče přijímaných dětí seznámit s pravidly, která pro svou školku takto určí. V této souvislosti Piráti požadují zrušení posledního povinného roku mateřské školky před zahájením školní docházky, protože to zcela narušuje logiku výše uvedeného opatření v oblasti veřejného zdraví. Stejného cíle v oblasti vzdělávání lze dosáhnout i jinými prostředky.

Důvodem výše uvedeného stanoviska je fakt, že rodiče odmítající očkování svých dětí, tak obvykle činí na základě své víry, která je významnou součástí jejich světonázoru. Je tedy zbytečné je nutit k tomuto kroku pomocí přestupkového řízení, protože výsledná pokuta neřeší podstatu problému a názor rodičů stejně nezmění. Dalším důvodem ke zrušení tohoto přestupku je fakt, že požadavek zákona na nahlášení svévolně neočkovaných dětí jejich pediatrem vede k závažnému narušení důvěry ve vztahu lékaře a pacienta (respektive jeho zákonného zástupce).

Piráti podporují redukci očkování před přijetím dítěte do státní mateřské školky na pouze účelný rozsah. Do tohoto očkování jsou nyní nadbytečně zahrnuty i vakcíny, které nemají za cíl eliminaci epidemií v dětských kolektivech, jako je například vakcína proti tetanu (onemocnění není přenosné z člověka na člověka) anebo virové hepatitidě typu B (onemocnění nikdy nevytvářelo epidemie v dětských kolektivech). Vyžadování těchto očkování proti těmto konkrétním chorobám před přijetím dítěte do mateřské školky tedy není legitimní a je nutné tento požadavek odstranit, přestože tato očkování lze doporučit a proplácet z veřejných prostředků.

Piráti požadují transparentnost obchodu s vakcínami a odstranění monopolů a oligopolů z této oblasti. Za tímto účelem je nutné změnit koncepci legislativy z „povinné aplikace vakcín vyjmenovaných vyhláškou“ na koncepci „vyžadované ochrany proti chorobám vyjmenovaným zákonem před přijetím do mateřské školky“. Mělo by být na pacientovi či jeho zákonném zástupci aby si sám vybral konkrétní způsob řešení této ochrany, přičemž kromě standardně používaných vícevalentních vakcín mohou dostupné alternativy zahrnovat také registrované méněvalentní či monovalentní vakcíny. Z veřejných prostředků by nicméně měla být hrazena pouze nejlevnější varianta (zpravidla vícevalentní vakcína), a na jiné alternativy by měl pacient či jeho zákonný zástupce, doplácet. Piráti akceptují jako dostatečnou ochranu z tohoto hlediska i „přírodní očkování“ dané získáním imunity proděláním nemoci s neoslabeným virem či bakterii.

Piráti podporují vytvoření mechanismu pro státní odškodnění za trvalé zdravotní následky způsobené aplikací registrovaných vakcín při snaze o splnění očkování vyžadovaných pro přijetí dítěte do mateřské školky. Tento mechanismus povede nepochybně ke zvýšení počtu hlášených závažných nežádoucích účinků, které bude nutné odborně přezkoumávat, nicméně tento trend je žádoucí. Pokud sběr informací o nežádoucích účincích vakcín spoléhá na systém pasivního hlášení, je klíčové především prvotní předání informace o možném riziku registrované vakcíny a falešný poplach je lepší než iluze bezpečnosti.

Celostátní fórum ponechává beze změny programový bod Zdravotnictví dlouhodobého programu, neboť otázka "Svoboda léčby" je v něm dostatečně zohledněna a navrhované stanovisko k očkování ji pouze upřesňuje

Důvodová zpráva shrnující důsledky protiočkovacích kampaní pro jednu vybranou modelovou chorobu (černý kašel - pertuse) je obsažena v příloze. Zbytek oddůvodnění je obsažen v textu výše navrženého stanoviska.


Soubory

Aktualizováno uživatelem Zdeněk Hřib před asi 7 roky(ů)

příloha

Aktualizováno uživatelem Zdeněk Hřib před asi 7 roky(ů)

nejde mi přidat příloha, takže přidávám přílohu jako text

Pertuse (černý kašel)

Díky relativně nedávnému přechodu z celobuněčných na nebuněčné (acelulární) vakcíny na konci minulého století představuje pertuse jedinečný zdroj informací o efektivitě očkování a kolektivní imunity v moderní době.

Zdroje informací

http://www.zdrava-rodina.cz/med/med498/m498_7.html
http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(97)04334-1/fulltext

Komplikace choroby

• pneumonie (zápal plic) v 15% případů dětí do 6 měsíců věku
• významné neurologické následky v 0,1–4,0% pacientů
• vyčerpávající choroba často trvající měsíce

Důsledky zavedení očkování

• Maďarsko - povinné plošné očkování zavedeno v r. 1955, proočkovanost byla téměř 100%. Incidence klesla ze 100/100 tisíc před očkováním na méně než 1/100 tisíc po očkování, a byla na této téměř nulové úrovni udržována po dobu třiceti let
• NDR a Polsko - v r. 1989 proočkovanost 95% a incidence 1–2 případy / 100 tisíc (vedlejší SRN proočkovanost kolem 11% a incidence pertuse 100 – 200 / 100 tisíc)

Důsledky pauzy v očkování

• USA - pertuse systematickým očkováním (buněčnou vacínou) úspěšně kontrolována až do začátku 80. let. V té době byla zahájena široká kampaň proti buněčné vakcíně: byl vysílán televizní pořad “Očkovací ruleta“, vydána knížka “Výstřel ve tmě“ atd. Typicky americkým důsledkem byla série soudních procesů proti výrobcům vakcíny, výrazné zdražení očkovací látky, v několika farmaceutických společnostech zrušení její výroby. Nicméně školní a pediatrické organizace očkování účinně a úspěšně obhájily. Aby byla zabezpečena dostatečná kolektivní imunita, bylo zavedeno očkování dětí při zahájení školní docházky, díky kterému je dnes dosahováno 90–95% proočkovanosti. V důsledku částečného narušení systematického programu v období 1988–94 nemocnost velmi mírně stoupla (z méně než 1 na 1–2 případy na 100 tisíc/rok). Od r. 1988 v USA také platí ustanovení o náhradách za poškození očkováním.
• Švédsko - očkování zahájeno v padesátých letech a vedlo k stejně výraznému poklesu výskytu pertuse, jako v jiných zemích. V r. 1967 se objevila první kritika: dr. J. Stroem prohlásil, že pertuse se díky rozvoji ekonomiky, sociální situace i zdravotnictví změnila na mírné onemocnění, a zpochybnil potřebu dalšího očkování dětí. Kolem r. 1975 se incidence pertuse ve Švédsku začala zvyšovat, a předmětem kritiky se stala kvalita očkovací látky: onemocněly i některé očkované děti, objevily se neurologické poruchy, připisované vakcíně. Zatímco ještě v r. 1974 byla proočkovanost trivakcínou DTP 90%, do r. 1979 klesla na 12%. V r. 1979 Švédská lékařská společnost buněčnou vakcínu proti pertusi zakázala a rozhodla se počkat na zavedení nové nebuněčné vakcíny (ta byla tehdy vyvíjena v Japonsku i jinde). V nejbližších letech ve Švédsku došlo k prudkému vzestupu incidence pertuse – v období 1980–83 byla 3370 / 100 tisíc, a počet vážných komplikací dosáhl frekvence známé z rozvojových zemí. V dalších letech byla ve Švédsku incidence přes 100/100 tisíc.
• Japonsko - systematické očkování dětí zavedeno v r. 1947. V r. 1974 bylo hlášeno jen několik případů infekce, žádný z nich nebyl smrtelný. V té době vznikla diskuse o poškozujících účincích buněčné vakcíny. Protivníci očkování zdůrazňovali rizika spojená s vakcinací a zbytečnost očkování za stavu, kdy nemoc v populaci téměř neexistuje. Když pak dvě děti náhle zemřely v čase 24 h po očkování DTP vakcínou, ministerstvo zdravotnictví buněčnou očkovací látku proti pertusi zakázalo (mohla být použita pouze u dětí starších dvou let). Proočkovanost kojenců, která byla v r. 1974 téměř 80%, během dvou let klesla na 10%. Epidemie pertuse nastoupila v r. 1979: onemocnělo přes 13 tisíc dětí (incidence cca 10/100 tisíc), 41 dětí zemřelo. Od r. 1981 bylo obnoveno systematické očkování, tentokrát s použitím nově vyvinuté nebuněčné očkovací látky. Velmi rychle došlo k poklesu výskytu infekce, a od r. 1985 je pertuse v Japonsku opět účinně kontrolována.
• SSSR - očkování zřejmě vnímáno jako součást politické doktriny starého režimu, perestrojka probudila aktivitu kritiků, jejímž terčem se stala DTP vakcína. Sdělovací prostředky zahájily kampaň, diskreditující očkování. Jeden ze známých lékařských odborníků rozhlašoval, že vakcína vyvolává leukémii a stresuje dětský organizmus. Spolu s dalšími vytvořili seznam více než 50 diagnóz, které označili za kontraindikaci očkování. Televize, rozhlas a populární tisk uveřejňovaly množství protiočkovacích “kritických prohlášení“. Lékaři i rodiče dětí ztratili důvěru v očkování a odmítali je. Proočkovanost DTP vakcínou rychle klesla na 30%. Prostor pro šíření difterie a pertuse byl otevřen. V Rusku vznikla pravděpodobně největší epidemie záškrtu v poválečném světě, a výskyt pertuse dosahuje úrovně rozvojových zemí (vzestup incidence z hodnot kolem 10/100 tisíc v období 1974–1982 na počty kolem 30–35/100 tisíc po r. 1986).
• Velká Británie - v sedmdesátých letech začal být propagován názor o neúčinnosti a rizikovosti DTP vakcíny, proočkovanost poklesla z 81% v r. 1971 na 31% v r. 1975. Během dvou let vznikla epidemie pertuse, při které incidence přesáhla 100 / 100 tisíc (tj. vrátila se na úroveň před zavedením očkování v padesátých letech). Situaci pomohla vyřešit dvě opatření: za prvé, veřejné prohlášení o vysoké účinnosti vakcíny a jejím významu pro prevenci nebezpečné dětské infekce. Za druhé, praktičtí lékaři byli finančně zainteresováni na dosažení požadované proočkovanosti dětí ve svém rajonu. Když podíl očkovaných dětí začal stoupat nad 50% (aby posléze dosáhl dříve nevídaných 93%), epidemie rychle ustoupila. Nedostatečná míra pokrytí dětské populace očkováním zřejmě byla i důvodem výskytu jednotlivých onemocnění např. ve Švédsku, kde z toho byla poněkud paradoxně vyvozena nedůvěra v efektivnost vakcíny jako takové.
• Irsko – očkovací program původně snížil incidenci pertuse z 79 / 100 000 v roce 1955 na cca 10 / 100 tisíc na počátku sedmdesátých let. Trend se pak obrátil s kritikou celobuněčných vakcín v Anglii. Pokrytí očkováním kleslo po roce 1976 z více než 60% na 30%. Epidemie nastaly v letech 1985 a 1989. V roce 1990 dostalo pouze 65% dětí tři primární dávky. Incidence zůstala vyšší než 10 / 100 tisíc až do roku 1993.
• Italy — v roce 1985 bylo očkováno méně než 40% dětí do pěti let a přibližně 25% prodělalo pertusi do věku 5ti let. Mezi dětmi mladšími než 1 rok 1 / 14 bylo přijato kvůli pertusi do nemocnice a 1 / 850 takto přijatých zemřelo. Hlášená roční incidence mezi lety 1980 a 1989 byla 22x vyšší než v USA.
• Austrálie — pertuse pod kontrolou od sedmdesátých let, s incidencí do 1 / 100 tisíc. Veřejné mínění bylo ovlivněno zprávami z Anglie. Epidemie s více než 5000 případy nastala v roce 1994 (incidence 30 / 100 tisíc). Dr Viera Scheibner, Australská prominentní oponentka celobuněčné vakcíny, tvrdila, že tyto vakcíny jsou neefektivní a poškozují imunitní systém. Její kniha z roku 1996 byla dle reklamy „nejlépe zpracovaným souborem důkazů proti vakcínám na světě“
• Dřívější Západní Německo – kontrast mezi Západním a Východním Německem poskytuje zřejmě nejlepší příklad celonárodního nebezpečí protiočkovacích kampaní. Finger analyzoval prodělaná očkování a incidenci pertuse mezi dětmi v Západním Německu při zahájení školní docházky. Proočkovanost byla celkem konstantní okolo 11,0% a 11,2% pro děti narozené v letech 1976 a 1983. Pertuse byla hlášena u 35% (1976) a 37% (1983) těchto dětí. Autoři odhadli incidenci pertuse v Západním Německu v tomto období na 180 / 100 tisíc.

Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před asi 7 roky(ů)

Republikové předsednictvo předkládá předložený alternativní návrh celostátnímu fóru a pověřuje Zdeňka Hřiba jeho zpravodajem.

Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před asi 7 roky(ů)

Vojtěch Pikal napsal:

Republikové předsednictvo předkládá předložený alternativní návrh celostátnímu fóru a pověřuje Zdeňka Hřiba jeho zpravodajem.

PRO

Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před asi 7 roky(ů)

Mohl bys mi tu přílohu případně nějak poslat, přiložil bych ji.

Aktualizováno uživatelem Martin Smida před asi 7 roky(ů)

Republikové předsednictvo předkládá předložený alternativní návrh celostátnímu fóru a pověřuje Zdeňka Hřiba jeho zpravodajem.

PRO

Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před asi 7 roky(ů)

Aktualizováno uživatelem Jakub Michálek před asi 7 roky(ů)

Nevím, kdo vymyslel nápad, že celostátní fórum bude vydávat tiskové zprávy.

S ani jedním návrhem nesouhlasím a navrhuji:

Celostátní fórum bere na vědomí předložené dokumenty a ukládá republikovému předsednictvu řešit tuto a další podobné otázky při přípravě volebního programu a jeho následné medializaci.

Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před asi 7 roky(ů)

CF zprávy nevydává, přijímá stanoviska, které se potom můžou medializovat.

Jakub Michálek napsal:

Celostátní fórum bere na vědomí předložené dokumenty a ukládá republikovému předsednictvu řešit tuto a další podobné otázky při přípravě volebního programu a jeho následné medializaci.

PRO

Aktualizováno uživatelem Zdeněk Hřib před asi 7 roky(ů)

nejedná se o tiskovou zprávu, ale o stanovisko a nechci jej vydávat sám jako odborný garant, protože jde o téma které bohužel štěpí členy
proto je bohužel nutné do tohoto kyselého jablíčka kousnout demokraticky na úrovni CF
já jsem sice ten členský podnět nevyvolal, ale myslím že ta diskuze nás stejně nemine, takže do ní navrhuji tento alternativní návrh
já vím, že je to delší, ale ta problematika je nesamozřejmá a mediálně nesnadná

významně nedoporučuji to dávat do volebního programu ať už to bude jakkoliv, protože se toho budou úplně zbytečně chytat novináři i voliči.
zdravotnictví ma cca 300 miliard jiných problémů, jejichž řešení lze pozitivně medializovat (korupce, šmírování, absence svobodné volby, netransparentnost, ...)
navíc jde o dlouhodobou záležitost ne o jednorázové téma pro jedny volby

Aktualizováno uživatelem Ivan Bartoš před asi 7 roky(ů)

PRO. Mluvil jsem se Zdeňkem a dává mito smysl i takto.

Aktualizováno uživatelem František Navrkal před asi 7 roky(ů)

Nemyslím si, že je nemístné, aby to schválilo CF jako programový dokument, ale primárně bych to asi nechal na RV.

Aby to jen CF vzalo na vědomí a pak něco takhle vágně uložilo RP, mi nepřijde jako smysluplné.

Aktualizováno uživatelem Jakub Michálek před asi 7 roky(ů)

Ahoj, na základě diskuse se Zdeňkem také souhlasím s předložením alternativního dokumentu, nicméně argumentace nutnosti zrušení povinné školky ve stanovisku mi nepřijde přesvědčivá. Obecně trvám na názoru, že předkládat takto složité věci celostátnímu fóru nedává smysl a spíš by to měl projednávat republikový výbor. Nicméně pokud to takto považujete za lepší rozřešení sporu v členstvu, nechť se tak stane.

Aktualizováno uživatelem Martin Kučera před asi 7 roky(ů)

Jestli mohu poznámku z hlediska administrativního

Jakub Michálek napsal:

Obecně trvám na názoru, že předkládat takto složité věci celostátnímu fóru nedává smysl a spíš by to měl projednávat republikový výbor.

Tenhle názor jaksi nepomůže ve chvíli, kdy se nějaké složité téma prostřednictvím členského podnětu před CF dostane, tam prostě už je nutné přijmout fakt, že ho CF projednávat bude, a zařídit se v rámci této situace.

Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před asi 7 roky(ů)

schváleno.

Provedu předložení.

Aktualizováno uživatelem Jakub Michálek před téměř 7 roky(ů)

  • Stav změněn z Nový na Dokončen

Také k dispozici: Atom PDF