Projekt

Obecné

Profil

Předběžná otázka #5742

uzavřený

Návrhové oprávnění v primárních volbách

Přidáno uživatelem Vojtěch Pikal před asi 7 roky(ů). Aktualizováno před více než 4 roky(ů).

Stav:
Dokončen
Priorita:
Vysoká
Přiřazeno:
Začátek:
13.03.2017
Uzavřít do:
Spisová značka:
Datum podání:
13.03.2017

Popis

Vážená komise, rád bych se zeptal, jestli v primárních volbách - zejména na krajské úrovni (krajské, senátní, sněmovní volby) má kromě skupiny členů návrhové oprávnění v primárních volbách i organizátor voleb, tedy krajské předsednictvo.
Pak by mě zajímalo, jestli návrhové oprávnění mají případně i jiné orgány - místní fórum, republikové předsednictvo, republikový výbor a podobně.

Děkuji

Odpověď RK:
Kandidatura v primárních volbách dle Volebního řádu nevyžaduje žádný kvalifikovaný návrh.
Nutný je projev vůle kandidáta a splnění základních podmínek dle §10 VŘ. To nevylučuje další podmínky stanovené fórem, které sestavuje kandidátní listinu.
Více viz níže.


Související úkoly

související s rozhodčí komise - Dlouhodobý úkol #24452: Předběžné otázky řešené RK s volebním obdobím od r. 2019DokončenPetr Springinsfeld

Akce

Aktualizováno uživatelem Marek Nečada před asi 7 roky(ů)

  • Soukromý změněn z Ne na Ano
  • Přiřazeno nastaven na Marek Nečada

Aktualizováno uživatelem Marek Nečada před asi 7 roky(ů)

  • Soukromý změněn z Ano na Ne

Zcela jednoznačně lze říci, že pakliže se nejedná o volební spolupráci (kde je to trochu složitější), platí pro krajské, senátní i sněmovní volby následující:

  • Kandidátní listinu sestavuje příslušné krajské sdružení (§ 21, § 22, § 22a Volebního řádu).
  • Krajská fora postupují primárně podle svého jednacího řádu. Pak rozhoduje, zda v něm návrhové oprávnění příslušného předsednictva či jiného orgánu je, nebo není zakotveno.

O případu, kdy oblastní forum nemá svůj jednací řád (a mělo by se postupovat podle OŘ-ZaTyS), se ještě poradíme. Každopádně kromě místního předsednictva a skupiny členů nikdo v takovém případě návrhové oprávnění nemá.

  • Nemá-li krajské forum schválen svůj jednací řád, postupuje se dle OŘ-ZaTyS.
    • Ten se o návrhovém oprávnění explicitně zmiňuje v devátém článku, stanovujícím, že návrhové oprávnění má skupina členů o počtu dle JdŘ CF.
    • OŘ-ZaTyS pracuje s pojmem „vedoucího týmu“. Kdo to je pro oblastní forum? Předseda? Předsednictvo? Žádný jiný předpis kromě OŘ s tímto pojmem nepracuje a OŘ ani OŘ-ZaTyS jej pro oblastní fora nedefinuje kromě v OŘ-ZaTyS uvedeného „předseda apod.“
    • V šestém článku stanoví, že „jednání týmu zpravidla svolává, vede, přerušuje a ukončuje vedoucí týmu. Cílem jednání je přispívat poslání týmu týmovou spoluprací a rozhodnutími.“ To je však v kontextu krajských for pouze funkce předsedajícího, analogická s předsedajícím CF, jenž taktéž svolává, vede, přerušuje a ukončuje jednání, avšak sám nic nenavrhuje.
    • Problematický je třetí odstavec čtvrtého článku s poněkud nejasnou sémantikou, jenž dává vedoucímu v určitých oblastech diktátorské pravomoci: „(Vedoucí týmu) rozhoduje o všech záležitostech týmu, kde to je efektivnější, kde je v týmu konflikt či časová tíseň, není-li stanoveno jinak (např. se vyžaduje hlasování).“ Hlasování o kandidátních listinách vyžaduje Volební řad (§ 8).

Aktualizováno uživatelem František Navrkal před asi 7 roky(ů)

Zde je prostě problém absence jakéhokoli jednacího řádu pro oblastní sdružení.

Není dle mého názoru pravda, že by musela oblastní sdružení v dané situaci nutně postupovat dle vzorového jednacího řádu. RV schválil zásady týmové spolupráce bez vymezení na které orgány by měl být aplikován a organizační řád se na něj odkazuje jen v rámci povinnosti týmů zveřejňovat o sobě určité údaje.

Obecně snad ani příliš nepřísluší RV, aby určoval, jak mají orgány strany vnitřně jednat v rámci výkonu svých pravomocí. Za vhodné bych to považoval jen v míře, která je nezbytně nutná k tomu, aby spolu orgány mohly efektivně spolupracovat, proto také lze považovat zmíněné uložení obecné povinnosti týmů (tedy speciálně i orgánů) dle bodu 2 OŘ-ZaTyS o sobě zveřejňovat určité údaje.

U oblastních sdružení je typicky předsedajícím skutečně předseda oblastního sdružení nebo zastupující místopředseda. Předseda krajského sdružení je snad zřejmě skutečně osoba s nejvyšší legitimitou se do této role stavět, byť by asi bylo přípustné, aby příslušné oblastní sdružení určilo osobu jinou.

Ale to už trochu odbíhám od původního dotazu. Obecně by mělo být rozhodující, s jakými postupy členové daného orgánu počítají. Třeba u nás v KS ÚsK se stalo zvykem, že se při jednáních oblastních sdružení používá analogicky jednací řád CF s tím, že se od něj odchylujeme v určitých dílčích záležitostech jako jsou některé lhůty apod., což považuji za poměrně rozumné.

Situace je ovšem jiná v případě primárních voleb, protože RV zodpovídá dle stanov za kandidátní listiny pro volby do veřejných funkcí, takže tady je zcela na místě, aby příslušný postup upravil, jak uzná za vhodné. Ve volebním řádu (předpisu od RV) stojí mj.:

Primární volby probíhají přiměřeně pravidlům pro volbu do orgánu strany voleného celostátním fórem. Kandidáti se v dané skupině vybírají společně, není-li dohodnuto, že se volí po jednotlivých místech (např. volitelná místa postupně zvlášť).

Tedy mělo by se přiměřeně postupovat dle jednacího řádu CF, kde stojí:

§ 21 Navrhovaní kandidátů

Přihlášený kandidát musí mít aktuální a pravdivou osobní prezentaci na webu strany se svým úplným jménem, podobenkou a životopisem, splňovat předpoklady pro výkon funkce a získat řádnou nominaci, přičemž

  • a) Kandidáta do republikového výboru, republikového předsednictva, kontrolní komise, rozhodčí komise navrhuje krajské fórum svým usnesením nebo skupina členů.
  • b) Kandidáta na vedoucího odboru, garanta programového bodu, nominaci do funkce člena vlády České republiky a nominaci do volby prezidenta České republiky navrhuje republikové předsednictvo, republikový výbor nebo skupina členů.
  • c) Kandidáta na celostátního lídra navrhuje krajské fórum svým usnesením.

Ve výkladu bych preferoval v daném případě spíš být více permisivní a aplikovat spíše písmeno b) než a), kde se také mluví o nominacích do veřejných funkcí, tedy předsednictvo oblastního sdružení může nominovat kandidáty do primárních voleb, které organizuje.

Aktualizováno uživatelem František Navrkal před asi 7 roky(ů)

  • Stav změněn z Nový na V řešení (diskutuje se)

Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před asi 7 roky(ů)

Písmena a) a b) jsou imho rozdílná z hlediska dělby moci ve straně.
Bod a) je o funkcích přímo volených CF na která fórum přímo přenáší svou moc v některé oblasti.
Bod b) je o ostatních stranických funkcích a kandidátech na veřejné funkce.

Aktualizováno uživatelem František Navrkal před více než 6 roky(ů)

  • Přiřazeno smazán (Marek Nečada)

Aktualizováno uživatelem Petr Springinsfeld před více než 4 roky(ů)

  • Datum podání nastaven na 13.03.2017
  • Priorita změněn z Vysoká na Normální
  • Přiřazeno nastaven na Milan Daďourek

Jako zpravodaje přiřazuji Milana Daďourka

Aktualizováno uživatelem Petr Springinsfeld před více než 4 roky(ů)

Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před více než 4 roky(ů)

  • Stav změněn z V řešení (diskutuje se) na Čeká se na podatele

Vzhledem k prodlevě od podání jsem vznesl dotaz na tazatele, zda stojí o další řešení otázky.

Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před více než 4 roky(ů)

  • Stav změněn z Čeká se na podatele na V řešení (diskutuje se)

Tazatel považuje odpověď na otázku nadále za užitečnou.
Bude pokračovat projednání.

Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před více než 4 roky(ů)

  • Priorita změněn z Normální na Vysoká

Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před více než 4 roky(ů)

Navrhuji písemné řízení na fóru.

Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před více než 4 roky(ů)

Avizuji, že předběžně předpokládám odklon od výkladu uvedeného výše.
Důvodem je předpoklad, že ustanovení §8/1 VŘ ve spojení s §10 VŘ neumožňují aplikaci obecných pravidel dle JdŘ (na základě §8/4 VŘ) ve věci kandidatury a jejích podmínek, neboť je upravují speciálně.

§8/1 VŘ: "Primárních voleb se může účastnit každý, kdo splňuje podmínky kandidatury (§10)... "
V §10 VŘ není o návrhovém oprávnění, potřebě návrhu, nominaci členy apod. stanoveno nic. Uvedené podmínky jsou parafrázovaně: (1) člen nebo registrovaný příznivec, (2) podepsal čestné prohlášení k DeMinimu, kodexu a programu, (3) má web prezentaci, (4) nekandiduje souběžně do neslučitelných funkcí.
Z uvedeného by plynulo, že VŘ žádný návrh kromě projevu vůle kandidáta nepožaduje. To nevylučuje, aby si fórum, které podle VŘ sestavuje kandidátku, stanovilo další podmínky pro připuštění kandidáta do hlasování. Je to však čistě v jeho dispozici. Uvažovat o návrhovém oprávnění ve vztahu ke kandidátům tak obecně v kontextu VŘ není třeba.

Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před více než 4 roky(ů)

Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před více než 4 roky(ů)

  • Stav změněn z V řešení (diskutuje se) na Čeká se na řešitele

Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před více než 4 roky(ů)

Bylo schváleno znění odpovědi RK:

Kandidatura v primárních volbách dle Volebního řádu nevyžaduje žádný kvalifikovaný návrh.
Nutný je projev vůle kandidáta a splnění základních podmínek dle §10 VŘ. To nevylučuje další podmínky stanovené fórem, které sestavuje kandidátní listinu.

Odůvodnění:

Základní normu pro kandidaturu v primárních volbách vyjadřuje §8 odst. 1 VŘ: „Primárních voleb se může účastnit každý, kdo splňuje podmínky kandidatury (§10)...“ Existence tohoto ustanovení znemožňuje ve věci kandidatury aplikovat přiměřeně obecná pravidla dle JdŘ (na základě §8 odst. 4 VŘ), neboť kandidaturu upravuje speciálně.

K tomu, aby se nabízená možnost účasti změnila v realitu je obecně nutný projev vůle kandidáta, kterým se ke kandidatuře přihlásí, a dále splnění stanovených podmínek. V §10 VŘ nelze nalézt žádnou podmínku ohledně návrhu kandidáta skupinou členů nebo jakýmkoliv jiným oprávněným navrhovatelem. Podle VŘ tak není třeba žádný zvláštní návrh. Zároveň je v jednání možný návrh libovolného původu, který ovšem není více než příspěvkem do diskuse a pobídkou dané osobě kandidaturu zvážit.
Konkrétní podmínky stanovené Volebním řádem nejlépe vystihne citace:

§ 10 Podmínky kandidatury
(1) Ve volbách za Českou pirátskou stranu smí kandidovat pouze její člen nebo registrovaný příznivec, který ke dni podání kandidátní listiny
• a) podepsal čestné prohlášení, které obsahuje náležitosti podle volebního zákona a souhlas kandidáta s demokratickým minimem, kodexem pro danou veřejnou funkci, pokud byl schválen a programem pro dané volby, a
• b) vystavil ve vyhrazené části webu strany svou prezentaci s fotografií, životopisem, případně osobními prioritami ve stanoveném formátu; prezentaci kandidáta může s jeho souhlasem vystavit i jiný člen nebo registrovaný příznivec, a
• c) nekandiduje souběžně do více funkcí, jejichž neslučitelnost stanoví zákon nebo program strany.
(2) Nezpůsobilému kandidátovi poskytne organizátor voleb pomoc se splněním podmínek kandidatury, je-li to možné. Pokud nezpůsobilý kandidát podmínky přesto nesplní nebo pokud mu pomoci nelze, k jeho kandidatuře se nepřihlíží. Proto nebude připuštěn k primárním volbám, nebude zařazen na kandidátní listinu, případně ho volební zmocněnec z kandidátní listiny odvolá.

Pro úplnost nutno připomenout i §20a Komunální volby, který v odstavci 3 některé podmínky pro kandidáty na ostatní pozice komunálních kandidátek ruší: „V případě, že nemá jít o lídra ani čelního kandidáta, nemusí být kandidát členem ani registrovaným příznivcem České pirátské strany a nevztahuje se na něj ustanovení § 10 odst. (1) písm. b).“

Tolik k věci Volební řád. Jeho pojetí a celkový kontext však nijak nebrání fóru, které volí kandidáty či sestavuje kandidátku, aby si stanovilo další podmínky. Včetně podmínky kvalifikovaného návrhu či podpory pro kandidaturu. Tyto podmínky mohou vyplývat jak z jednacího řádu příslušného fóra, tak i z jeho zvyklostí, případně mohou být stanoveny v průběhu jednání. Důležitý je ohled na rovnost podmínek pro kandidáty. Podmínky by také neměly omezovat či vylučovat kandidáty bez oprávněných důvodů (viz Stanovy čl. 2 odst. 2 písm. (b) – demokracie a zapojování veřejnosti do rozhodování).
Podmínky mohou působit v různých fázích sestavování kandidátky – může jít o podmínky pro připuštění do hlasování, pro zvolení, pro zápis na kandidátní listinu i pro setrvání na ní (srovnej §10 odst. 2 VŘ poslední věta).
Možnost kandidovat nelze zaměňovat za právo postoupit do hlasování, ba ani být na kandidátce v případě zvolení.

Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před více než 4 roky(ů)

  • Stav změněn z Čeká se na řešitele na Dokončen
  • Popis aktualizován (rozdíl)

Stručná odpověď vložena do popisu.
Uzavírám.

Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před více než 4 roky(ů)

Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před více než 4 roky(ů)

Děkuji.

Pro nás v KS to znamená, jelikož jedem striktně přiměřeně ve všech jednáních KF dle JdŘ CF, že návrhové oprávnění má jen skupina členů.

Na místě je zvážit přijetí (vzorového) volebního řádu, tedy.

Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před více než 4 roky(ů)

... nebo se usnést na modifikaci vůči JdŘ, chcete-li mít návrhové oprávnění jinak - je to ve vašich rukách

Také k dispozici: Atom PDF