Úkol #45630
otevřenýŘešení otázky zavření fóra
10%
Popis
V jednání CF 24/2024 Reforma zobrazování internetového fóra a interních komunikačních platforem - https://forum.pirati.cz/viewtopic.php?t=67753 - celostátní fórum kromě změny jednacího řádu uložilo:
II. ukládá příslušným odborům a týmům, aby bezodkladně provedli změny nastavení přístupu v našich diskuzních systémech strany a jmenovitě pro Fórum pirátské strany (Fórum) a Zulip,
tak, že k zobrazení jednotlivých fór a příspěvků ve Fóru a jednotlivých kanálů a zpráv u Zulipu, bude mít přístup pouze člen strany, registrovaný příznivec a blízký spolupracovník strany.
III. Účinnost ustanovení bodu II. je 6 měsíců ode dne vyhlášení
Výsledek byl vyhlášen 22. října 2024, úkol je tedy třeba splnit do 22. dubna 2025.
Související úkoly 1 (1 otevřený — 0 uzavřených)
Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před asi 1 měsíc · Upraveno
Uzavření fóra a zulipu omezí či znemožní následující dnes využívané funkce:
Diskuze s veřejností - fórum slouží jako místo,
a) kde kam může kdokoliv anonymně přijít a položit nějaký dotaz na naši politiku (děje se na místní či celostátní úrovni, většinou to nejsou přátelské dotazy, ale spíše od naštvaných voličů či zvažujících; taky to může být používáno pro interní anonymní politické vyřizování účtů apod.); asi se bez toho obejdeme a jsem sto to nahradit přes dnešní kontaktní emaily/sítě na odpovídače. Řešení: Bylo by fajn mít nějakou lepší platformu, která bude přímo propojovat tazatele s odpovídajícími politiky/resortními týmy
b) kam může kdokoliv anonymně přijít a zeptat se na něco - Pirátská poradna (stahování, participace, ochrana práv) - občas se děje. Řešení viz a)
c) kam může kdokoliv přijít a diskutovat o politice jako v hospodě o čemkoliv, co mu slina přinese a s obdobnými lidmi se radikalizovat nebo hádat. Řešení: Nepotřebujeme asi poskytovat "veřejnou politickou hospodu", vystačíme si sami.diskuze se zájemci o spolupráci a zapojení - fórum(a zulip) slouží jako místo pro představování zájemců, organizaci akcí(dobrovolníků, demonstrací, práci na programových věcech), otevřené primárky atd. atp. V minulosti ReP dost řešili, jak zapojovat do spolupráce lidi, kteří si potřebují velmi uchovat anonymitu a mají speciální znalosti třeba ze svého pracoviště, které jsou pro nás velmi cenné. Stejně tak možnosti třeba v rámci komunální organizace kampaní s bezpp na malých obcích se tím dost podrývají. Řešení: Tohle nejde rozumně vyřešit bez alespoň částečného otevření komunikačních platforem dalším spolupracovníkům (třeba na schválení a pozvánky a nutnost zařazení do skupin pro přístup jen do vyhrazené části pro danou skupinu) + implementace zulip robotů, kteří budou udržovat v některých kanálech čistotu přítomných. (ty by jsme stejně potřebovali i kvůli odchodům apod.)
Transparentní výběrová řízení - fórum slouží ke zveřejňování pozic a reportingu průběhu výběrových řízení. Zjevně to funguje, zájemci to tam vidí a hlásí se přes to. V každém případě je třeba implementovat sekci kariéra na hlavní web . To ovšem nevyřeší požadavky na transparenci a reporting a nezaručí, že to bude dobře sledováno z vlastních řad. Řešení: Vyjmout tuto část fóra z úkolu nebo zásadně navýšit administrativní náročnost výběrek (více upozorňování + složitější tracking asi na redmine, který nebu transparentní ukázkou dobré praxe pro stranu i případné budoucí zájemce)
Zveřejňování zápisů a rozhodnutí. Transparentnost je DNA Pirátské strany; různé předpisy stanový veřejnost různých věcí, zejména např.
§ 26 Otevřené jednání
(1) Právní akty, zápisy o právním jednání a výsledky hlasování v týmu se zachycují v písemné, elektronické podobě na systémech strany a zveřejňují se, pokud nejsou důvěrné (§ 27), ty se dají na vědomí aspoň kontrolní komisi.
(2) Stručná odůvodnění rozhodnutí a podklady k rozhodnutím se pokud možno zpřístupňují aspoň členům a registrovaným příznivcům strany.
(3) Jednání všech týmů mohou přihlížet členové a registrovaní příznivci. Není-li stanoveno jinak, tým je oprávněn jednat uzavřeně či některé přihlížející vykázat, pokud k tomu uvede věcný důvod.
Spusta těchto úkonů úkonů uložené veřejnosti se dělá vkládáním zápisů na fórum; ať už se jedná o formální jednání celostátního orgánů, nebo schůze místních sdružení. Obdobně na fóru třeba bývají reportingy z práce zastupitelů, které tak lze efektivně diskutovat i na ně veřejně odkazovat. Fórum též slouží pro vyhlašování a svolávání schůzí, které bývají otevřené zájemcům - viz bod 2. ; Stanovy také předpokládají jmenovité hlasování zástupců volených orgánů.
Možné řešení A : Zrušit zásady veřejnosti v OŘ a jinde a uzavřít se do sebe, kdy tyto informace budou dostupné už jen členům a registrovaným příznivcům.
Řešení B : Vytvořit (změnou usnesení CF) veřejné části fóra přístupné veřejnosti toliko pro čtení a případně s omezenou možností zápisu pro publikaci pozvánek, zápisů, rozhodnutí apod. (Např. vlákna z jednání fóra po ukončení jednání přesunou do archivu CF, čímž kde se zveřejní.)
řešení C : Problém řešit více jednotlivě podle druhu, implementovat případně nějaké další nástroje pro pozvánky, svolání, zápisy, rozhodnutí...
.5. Speciálně bych z bodu 4. vypíchnul pozvánky na akce - viz bod 2.
.6. A dále bych speciálně z bodu 4 vypíchnul reportování zastupitelů, kteří (a) nemusí nezbytně být blízkými spolupracovníky strany (b) chceme ukazovat asi pokud možno i veřejnosti.
Další postupy jsou možné:
I. věc neřešit a nechat to svým budoucím já(nástupcům)
II. věc neřešit s tím, že se na to do dubna zapomene a nic se pak nestane
III. připravit úpravu usnesení CF, která diskuzní platformy ponechá alespoň částečně alespoň někde otevřené
IV. zrušit usnesení CF - část s úkolem - a mít po starostech, protože to stejně nic nevyřešilo
V. rozhodnout, že usnesení CF je správná cesta, zrušit zásady transparentnosti a otevřenosti v OŘ a jinde a uzavřít se do sebe
VI. provést hlubší analýzu a investovat značné lidské a finanční zdroje do tvorby technických nástrojů pro dodržení transparentnosti a naplnění povinností zveřejňování rozhodnutí apod. a současně se uzavřít participaci a zapojení volnějších spolupracovníků
(Možnosti jsem seřadil podle pracnosti od nejhorší po nejhorší.)
Aktualizováno uživatelem Josef Bouše před 29 dny(ů)
Byl jsem požádán o odhad pracnosti zmíněných technických řešení.
Bylo by fajn mít nějakou lepší platformu, která bude přímo propojovat tazatele s odpovídajícími politiky/resortními týmy
Nabízí se možnost posílit roli nástěnky, kde by bylo nutné investovat do následujícího vývoje:
1) FE/UX redesign, aby byl více vhodný pro zapojení veřejnosti, více přívětiví a moderní.
2) Rozdělení rozumně funkcionalit přístupu k aplikaci veřejnost/interní (pravděpodobně pomocí přihlášení)
3) Vývoj možnosti odpovědět na "oznámení" v nástěnce
4) Možnost dát obecný feedback/zprávu/dotaz v nástěnce, který by z prvu dorazil na mediální tým, samozřejmě by bylo vhodné rovnou vytvořit mechanismus, kdy položený dotaz uvidí i vedoucí a určené osoby resortních týmů případně gesční lidé za dané téma. (pokud je možné dotaz zařadit do nějakého tématu)¨, tedy odpověď může člověk dostat přímo od gesčních lidí/RT a nemusí ji shánět odpovídač MT.
5) Všechny kroky výše je nutné spolupracovat s dedikovaným grafikem, který nám dané UI/UX pomůže navrhnout
Jiný vývoj jakékoliv jiné platformy je příliš nákladný a pravděpodobně neefektivní, aktuálně si netroufnu dát odhad na vývoj kompletně nové komunikační platformy na zelené louce.
Odhad pracnosti: +- 30MD vývojář, 3MD na analýzu a návrh řešení + +- 14MD grafika
implementace zulip robotů
Bude zapotřebí provést rychlou analýzu možnosti botů a napojení na chobotnice API.
Dále bude nutné identifikovat místa, kde mají boti pracovat a nastavit je
Nakonec bude nutné vývoj bota a napojení na API, kde možná bude nutné i podpořit nějaké nové věci v chobotnice API
Odhad pracnosti: +- 5MD vývojář (záleží na finálních specifikacích, pokud půjdeme na to moc komplexně může být více) + 3MD analýza a nutná nastavení
implementovat sekci kariéra na hlavní web
Toto plánujeme provést tak jako tak, nicméně to měl být doplněk k fóru ne náhrada.
Pracnost bude hodně záležet na konečné analýze a požadavkách co od toho budeme očekávat.
1) Můžeme jen založit podstránku a zařadit do stávajícího menu
2) Můžeme vytvořit extra tlačítko, například i napříč weby, můžeme nějak implementovat i filter na prioritu volných míst dle vstupního webu
3) Můžeme využít stávající šablonu nebo vytvořit s grafikem graficky vhodnou šablonu na míru
4) Budeme mít nějaký archiv ? Kde budou výsledky ?
Odhad pracnosti: 1MD - 10MD Vývojáře/Správce webu (podle požadavků) + 0MD - 2MD na Analytiku a návrh řešení (podle požadavků) + 0MD - 3MD grafika (podle požadavků)
Problém řešit více jednotlivě podle druhu, implementovat případně nějaké další nástroje pro pozvánky, svolání, zápisy, rozhodnutí...
Zápisy můžeme umisťovat na mrak
Pozvánky a svolání schůzí dělat přes nástěnku/chobotnici (lze v budoucnu tyto dva systémy spojit, aby stačilo naspat na jednom místě a přišlo to i do nástěnky), jediný problém je zatím stále nízké % lidí aktivně využívající nástěnku, kde fórum má stále více aktivních uživatelů, navíc se tam nedá diskutovat neob pokládat dotazy k schůzi, ale pro členy a regp tam může být proklik na fórum.
Rozhodnutí lze dávat na gitlab/wiki , ale nejsem si jistý, zda to je více user-friendly, také je možnost mít na gitlab statickou stránku v markdown formátu a mít extra webovou statickou stránku co se bude jen znovu nasazovat při commitu změny na gitlab, byla by to velice jednoduchá stránka jen na zobrazování textu. (pravděpodobně bychom se podívali po existujícím řešení co takto funguje)
Odhad pracnosti: Pokud budeme chtít extra jednoduchou stránku na rozhodnutí/usnesení tak 5MD - 14MD vývojáře + 2MD - 4MD analýza a návrh řešení
Další možnosti a návrhy řešení si nyní netroufám odhadovat, protože je nutné znát přesné zadání a i u těchto odhadů co jsem dodal je nutné si sednout a řádně definovat zadání. Můžeme něco udělat v MVP formátu nebo to "vymazlit" a udělat multifunkční a přinést nové funkcionality, záleží je na prioritizaci a zadání.
Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před 5 dny(ů)
- související s Podání #45832: Implementace rozhodnutí CF o uzavření zulipu přidán
Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před 5 dny(ů)
- Stav změněn z Nový na V řešení (diskutuje se)
- % Hotovo změněn z 0 na 10
Proběhlo setkání se zástupci RP a RV.
U bodů 3 a 4 to budeme řešit prohlášením částí fóra za nediskuzní.
K bodu 2 (a trochu 1) by se mělo připravit interpretační/upřesňující usnesení RV, které to tedy přiměřeně umožní.