Předběžná otázka #44905
uzavřenýPředběžná otázka - aplikovatelnost §5 odst. 3 Pravidel pro členy a příznivce
Popis
Vážená RK,
prosím o vyjasnění, jestli je možné uplatňovat ustanovení §5 Pravidel pro členy a příznivce i na jakékoliv další žádosti o členství v daném MS. Tedy jestli při podezření na podvodný nábor lze na základě rozhodnutí AO a KK i en bloc pozastavit přijímání všech budoucích členů do rozhodnutí KK, případně RK.
Děkuji.
Odpověď RK:
Kancelář sama přistoupí k pozastavení členství dle §5 odstavce 3 PČP, pokud je toto členství přezkoumáváno pro podezření z podvodného náboru na návrh nadřízeného předsednictva.
Kancelář pozastaví přezkoumávané členství také na žádost KK.
Kancelář ani KK nemohou pozastavit neurčitý okruh (nových) členů ani přijímání členů.
(K takovému omezení práv oblastního sdružení může dojít pouze na základě předpisu či rozhodnutím RK (například předběžným opatřením) či příslušného krajského rozhodčího orgánu).
Více viz odůvodnění níže.
Související úkoly 1 (0 otevřených — 1 uzavřený)
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před 3 měsíc(ů)
Za mne zní §5 odst. 3 PČP celkem jasně. Skoro mi přijde, že nejde o dotaz na výklad, ale spor. Ten se ovšem nemá řešit přes PO - to není její účel.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před 3 měsíc(ů)
- Fronta změněn z Podání na Předběžná otázka
- Datum podání nastaven na 15.07.2024
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před 3 měsíc(ů)
- Stav změněn z Nový na V řešení (diskutuje se)
- Přiřazeno nastaven na Milan Daďourek
Na základě dohody v RK věc přebírám.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před 3 měsíc(ů)
- související s Podání #45089: Stížnost na porušení předpisů a nedostatku v komunikaci přidán
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před 3 měsíc(ů)
- Stav změněn z V řešení (diskutuje se) na Řešit později
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před 2 měsíc(ů)
- Stav změněn z Řešit později na V řešení (diskutuje se)
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před asi 1 měsíc
S ohledem na změnu tázaného ustanovení předpisu v mezičase uvádím současné znění § 5 odstavců 2 a 3 PČP:
(2) Podvodný nábor členů se zakazuje. Pokud má člen strany důvodné podezření z podvodného náboru (například jde o přijetí vyššího počtu nových zájemců o členství v daném sdružení), navrhne kontrolní komisi přezkoumání toho, zda zájemce o členství opravdu splňuje podmínky podle stanov.
(3) Pokud přezkoumání probíhá na návrh nadřízeného předsednictva nebo o to požádá kontrolní komise, do pravomocného rozhodnutí kontrolní komise nebo rozhodčí komise kancelář přezkoumávané členství pozastaví.
RK se v předběžné otázce v souladu s účelem svého oprávnění bude zabývat aktuálním zněním předpisu.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před asi 1 měsíc
Byl zveřejněn předběžný návrh odpovědi a zahájena rozprava: https://forum.pirati.cz/viewtopic.php?t=68651
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před asi 1 měsíc
- Stav změněn z V řešení (diskutuje se) na Čeká se na řešitele
Bylo zahájeno hlasování
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před 28 dny(ů)
- Popis aktualizován (rozdíl)
- Stav změněn z Čeká se na řešitele na Dokončen
Rozhodčí komise schválila znění odpovědi na předběžnou otázku:
Otázka:
Vážená RK,
prosím o vyjasnění, jestli je možné uplatňovat ustanovení §5 Pravidel pro členy a příznivce i na jakékoliv další žádosti o členství v daném MS. Tedy jestli při podezření na podvodný nábor lze na základě rozhodnutí AO a KK i en bloc pozastavit přijímání všech budoucích členů do rozhodnutí KK, případně RK.[/otazka]
S ohledem na změny předpisů uvádím současné znění, kterým se RK při řešení otázky zabývala:
Pravidla pro členy a příznivce (PČP):
§ 5 Zákaz podvodného náboru členů
...
(2) Podvodný nábor členů se zakazuje. Pokud má člen strany důvodné podezření z podvodného náboru (například jde o přijetí vyššího počtu nových zájemců o členství v daném sdružení), navrhne kontrolní komisi přezkoumání toho, zda zájemce o členství opravdu splňuje podmínky podle stanov.
(3) Pokud přezkoumání probíhá na návrh nadřízeného předsednictva nebo o to požádá kontrolní komise, do pravomocného rozhodnutí kontrolní komise nebo rozhodčí komise kancelář přezkoumávané členství pozastaví.
Odpověď:
Kancelář sama přistoupí k pozastavení členství dle §5 odstavce 3 PČP, pokud je toto členství přezkoumáváno pro podezření z podvodného náboru na návrh nadřízeného předsednictva.
Kancelář pozastaví přezkoumávané členství také na žádost KK.
Kancelář ani KK nemohou pozastavit neurčitý okruh (nových) členů ani přijímání členů.
(K takovému omezení práv oblastního sdružení může dojít pouze na základě předpisu či rozhodnutím RK (například předběžným opatřením) či příslušného krajského rozhodčího orgánu).
Odůvodnění:
PČP původně hovořila o Administrativním odboru, na který se ptá i tazatel. Ten byl mezitím zrušen a v PČP nahrazen kanceláří. Proto se RK v odpovědi nevyjadřuje k AO, nýbrž ke kanceláři.
Ze znění § 5 odstavce 3 PČP jednoznačně vyplývá, že kancelář má pozastavit členství, které je přezkoumávané na návrh nadřízeného předsednictva. Je přitom zřejmé, že myšleno je předsednictvo nadřízené vůči předsednictvu, které člena přijalo. Podmínka pro pozastavení členství je splněna podle názoru RK již samotným podáním návrhu tohoto předsednictva na přezkoumání určitého členství, a to k rukám KK (viz odstavec 2 téhož § 5). Řízení je totiž zpravidla zahájeno podáním a tedy od tohoto okamžiku „běží“. Žádoucí v této situaci je, aby navrhující předsednictvo o svém návrhu informovalo i kancelář, nicméně předpis to nepožaduje a povinnost pozastavit ukládá kanceláři. Přezkoumávání následně běží, dokud není v souladu s předpisy ukončeno - např. odložením KK.
Dále § 5 odstavec 3 opravňuje KK, aby vyvolala pozastavení přezkoumávaného členství tím, že o pozastavení požádá kancelář. Tato žádost se však může vztahovat pouze k přezkoumávanému členství, tedy konkrétnímu členovi či několika konkrétním členům. Kancelář nemůže na základě KK pozastavit neurčitý okruh členství či všechna budoucí členství. Takový zásah by totiž znamenal omezení oprávnění oblastního předsednictva (plynoucí z článku 7 odstavce 5 písmene c) Stanov), k čemuž KK není oprávněna.
Na okraj RK dodává, že pro takové omezení by byla nutná jasná opora v předpisu nebo rozhodnutí rozhodčího orgánu (RK či krajský rozhodčí orgán dle článku 7 odstavce 8 Stanov), případně předběžné opatření RK dle článku 13 odstavce 3 písmena c).
Na základě předpisu CF by bylo možné úplné či částečné převzetí této působnosti krajským či republikovým předsednictvem (viz článek 5 odstavec 3 písmeno c). Omezit předsednictvo v přijímání členů, případně mu uložit určitý postup či podmínky, by mohlo také fórum téhož oblastního sdružení s ohledem na jeho oprávnění úkolovat svoje předsednictvo (článek 7 odstavec 4 písmeno d a písmeno e Stanov).