Projekt

Obecné

Profil

Předběžná otázka #42778

uzavřený

předběžná otázka

Přidáno uživatelem Ondřej Chrást před více než 1 rok. Aktualizováno před více než 1 rok.

Stav:
Odloženo
Priorita:
Normální
Přiřazeno:
Začátek:
09.08.2023
Uzavřít do:
Spisová značka:
Datum podání:
09.08.2023

Popis

Vážená Rozhodčí komise, dovolte mi se zeptat na otázku, na kterou se ptám jako člen jedné z Výběrových komisí, jmenovaných Zastupitelským klubem HMP, která vybírá naše zástupce do představenstev městských společností. Tedy:

Je dle vnitřních předpisů pirátů a společných programových dokumentů pro krajské volby 2020 a komunální volby 2022 možné, aby uvolněný zastupitel kraje či obce (typicky radní/náměstek) zastával zároveň neexekutivní funkci v řídícím orgánu obchodní společnosti, která je vlastněna zcela či zčásti městem či krajem? Neexekutivní funkcí je myšlena taková funkce, ve které se neočekává výkon práce minimálně 8 hodin každý pracovní den - tedy například člen představenstva, který se účastní pouze pravidelných jednání představenstva společnosti zhruba jednou měsíčně, protože není zároveň ředitelem nějakého úseku v této společnosti a neočekává se tedy jeho standardní přítomnost na pracovišti ve společnosti či homeoffice (časová náročnost takovéto neexekutivní funkce je tedy souměřitelná s členstvím nějaké v dozorčí radě či obecním/krajském zastupitelstvu).

Dříve otázku možné účasti politiků v představenstvech společností řešila RK v roce 2019 v Brně, kde se však vycházelo z tehdy platného Společného programu pro komunální volby 2018, který výslovně uváděl, že “v řídících orgánech městských společností nebudou figurovat politici” (viz https://forum.pirati.cz/viewtopic.php?p=845269#p845269). Tato věta ale už není obsažena ve společném programu pro krajské volby 2020 a ani ve společném programu pro komunální volby 2022.

Příklady uvolněných zastupitelů Pirátů ve neexekutivních funkcích ve statutárních orgánech společností:

Rudolf Špoták - hejtman Plzeňského kraje
místopředseda představenstva Vědeckotechnický park Plzeň, a.s. (vlastník Město Plzeň)
člen správní rady Centrum lidských zdrojů Plzeňského kraje, z.ú.
člen správní rady Nadační fond pro fotbalovou mládež Plzeňského kraje

Martin Šmída - člen rady Olomouckého kraje
člen představenstva Servisní společnost odpady Olomouckého kraje, a.s. (vlastněno krajem, obcemi a Odpady Olomouckého kraje, z.s.)
předseda správní rady Odpady Olomouckého kraje, z.s.

Pavel Bulíček - náměstek hejtmana Královéhradecký kraj
člen představenstva Letecké služby Hradec Králové a.s.

Jana Skopalíková - náměstkyně hejtmanky Středočeského kraje
člen správní rady Želivská dálniční a.s.


Související úkoly 1 (0 otevřených1 uzavřený)

související s rozhodčí komise - Dlouhodobý úkol #40088: Předběžné otázky řešené RK ve volebním období od r. 2021DokončenViktor Derka

Akce

Aktualizováno uživatelem Viktor Derka před více než 1 rok

Aktualizováno uživatelem Viktor Derka před více než 1 rok

  • Přiřazeno nastaven na Viktor Derka
  • Datum podání nastaven na 09.08.2023

Věc přiřazuji sobě.

Aktualizováno uživatelem Viktor Derka před více než 1 rok

  • Stav změněn z Nový na Dokončen

RK dne 13. 8. přijala k předběžné otázce následující odpověď:

Otázka

Je dle vnitřních předpisů pirátů a společných programových dokumentů pro krajské volby 2020 a komunální volby 2022 možné, aby uvolněný zastupitel kraje či obce (typicky radní/náměstek) zastával zároveň neexekutivní funkci v řídícím orgánu obchodní společnosti, která je vlastněna zcela či zčásti městem či krajem? Neexekutivní funkcí je myšlena taková funkce, ve které se neočekává výkon práce minimálně 8 hodin každý pracovní den - tedy například člen představenstva, který se účastní pouze pravidelných jednání představenstva společnosti zhruba jednou měsíčně, protože není zároveň ředitelem nějakého úseku v této společnosti a neočekává se tedy jeho standardní přítomnost na pracovišti ve společnosti či homeoffice (časová náročnost takovéto neexekutivní funkce je tedy souměřitelná s členstvím nějaké v dozorčí radě či obecním/krajském zastupitelstvu).

Usnesení

Předběžná otázka se odkládá dle § 11 odst. 3 Jednacího řádu Rozhodčí komise.

Odůvodnění

Podatelem předloženou otázku nelze zodpovědět. V první řadě se nedomáhá intepretace konkrétních ustanovení vnitřních předpisů, nýbrž se domáhá poskytnutí právního výkladu k jím vykreslené situaci. Jak ovšem již Rozhodčí komise v minulosti uvedla, že smyslem institutu předběžné otázky není poskytovat vnitrostranické právní poradenství a tím nahrazovat samostatnou právní úvahu členů při jimi vyřizovaných věcech.

Dále nelze předběžnou otázku vyřídit, neboť podatel se předběžnou otázkou domáhá výkladu programových dokumentů pro krajské volby 2020 a komunální volby 2022. Programové dokumenty ovšem nejsou obecně v postavení vnitřních předpisů a tento status je jim pouze propůjčen v rámci řízení o stížnosti dle ust. § 3 Rozhodčího řádu. Podatelem citovaný případ #17930 je od této věci odlišný v tom, že tam se jednalo o řízení o stížnosti, tudíž Rozhodčí komise mohla přistoupit k výkladu programových dokumentů.

Aktualizováno uživatelem Viktor Derka před více než 1 rok

  • Stav změněn z Dokončen na Odloženo

Také k dispozici: Atom PDF