Předběžná otázka #42593
uzavřenýPO k otázce přípustnosti kvót či zipu v našich primárních volbách v otázce věku, dosaženého vzdělání a povolání
Popis
Ahoj,
mám dotaz na RK, jestli je přípustné, aby CF (potažmo místní či krajské sdružení) schválilo hlasovací systém pro primární volby (ať už jednorázově či trvale), který by zaváděl princip zipu či kvót na základě věku, dosaženého (vysokoškolského) vzdělání (získaný akademický titul) či povolání. Tyto údaje jsou, stejně jako údaj o pohlaví, nutné k registraci kandidátní listiny ve všech volbách do zastupitelských orgánů České republiky.
Moje otázka zní, zda by takto vytvořený hlasovací systém byl přípustný se Stanovami a Volebním řádem, zejména s čl. 3 Stanov (7) g) (příp. i čl. 6 Stanov (1)) a zda by hlasovací systém nepřípustně neomezil i § 10 Volebního řádu?
Dotaz směřuje na to, zda by vytvoření mnou výše popsané kvóty (podle věku, vzdělání či povolání) omezilo právo člena/členky být navržen/a na kandidátní listinu do veřejné funkce nebo ne. Děkuji.
Související úkoly 1 (0 otevřených — 1 uzavřený)
Aktualizováno uživatelem Viktor Derka před více než 1 rok
- Přiřazeno nastaven na Viktor Derka
- Datum podání nastaven na 18.07.2023
Věc přiřazuji sobě.
Aktualizováno uživatelem Viktor Derka před více než 1 rok
- související s Dlouhodobý úkol #40088: Předběžné otázky řešené RK ve volebním období od r. 2021 přidán
Aktualizováno uživatelem Viktor Derka před více než 1 rok
- Stav změněn z Nový na Dokončen
Rozhodčí komise přijala dne 4. 8. 2023 následující odpověď k předběžné otázce.
Otázka:¶
Je přípustné, aby CF (potažmo místní či krajské sdružení) schválilo hlasovací systém pro primární volby (ať už jednorázově či trvale), který by zaváděl princip zipu či kvót na základě věku, dosaženého (vysokoškolského) vzdělání (získaný akademický titul) či povolání? Tyto údaje jsou, stejně jako údaj o pohlaví, nutné k registraci kandidátní listiny ve všech volbách do zastupitelských orgánů České republiky.
Odpověď:¶
V obecné rovině je zavedení dodatečných podmínek kandidatury odvislých od dalších podmínek přípustné, má-li dané opatření legitimní cíl a nemohou-li mít nepřiměřený dopad na členské právo ucházet se o místo na kandidátce do veřejné funkce.
Zbytek předběžné otázky se podle § 11 odst. 3 JdŘ RK odkládá.
Odůvodnění:¶
RK odkazuje na odpověď k předběžné otázce ohledně přípustnosti volebních kvót dle pohlaví, viz https://redmine.pirati.cz/issues/42578, jejíž závěry ohledně ve věci demonstrativního výčtu podmínek v § 10 volebního řádu a výkladu čl. 3 a čl. 6 Stanov je přiléhavé rovněž pro tuto otázku.
Přestože jsou obě otázky obsahově obdobné, tato se pouze zaměřuje namísto čistě na kvóty dle pohlaví též na kvóty dle jiných kritérií - tazatel zmiňuje vzdělání, povolání, věk, lze poskytnout odpověď pouze v obecné rovině. Citovaná ustanovení předpisů nehovoří explicitně o kvótách na pohlaví, tudíž logickou úvahou by bylo lze dospět k závěru o přípustnosti rovněž jiných typů kvót - např. těch naznačených tazatelem. Tím ovšem nelze dospět k závěru, že jakýkoliv typ či jakékoliv provedení kvót je přípustné.
Jakékoliv zavedení podmínek, které omezují přípustnost kandidatury, má souvislost s čl. 3 odst. 7 písm. g) a čl. 6 odst. 1 Stanov, neboť se jedná o normu upravující volební pravidla a omezující právo členů být navržen na kandidátní listinu, tudíž jde o normu spadající pod largo sensu volební řád. Z toho důvodu je nutné, aby každé takové opatření bylo souladné s obvyklými demokratickými zásadami. Z toho důvodu je nutné, aby jakékoliv takové omezení bylo přijímáno s legitimním cílem a získaný benefit ve prospěch chráněného zájmu nebyl ve zjevném nepoměru k omezení členského práva ucházet se o kandidaturu do veřejné funkce. Takovými případy nepřiměřenosti by mohly být namátkou situace, kdy by faktickým dopadem opatření bylo kompletní vyloučení určité členské skupiny z kandidatury (např. kdyby daná skupina byla vyloučena ze všech volitelných míst kandidátky). Toto navazuje na odpověď na předběžnou otázku #38874 (https://forum.pirati.cz/viewtopic.php?p=809083#p809083), dle které je přípustné stanovovat podmínky členství v týmech, za předpokladu existence objektivního legitimního důvodu pro takový postup.
K přípustnosti přímo tazatelem uvedených kritérií - věk, povolání, vzdělání - se nelze definitivně vyjádřit, neboť se jedná o značně atypická a šířeji nevyužívaná kritéria pro určování kvót na kandidátních listinách, není proto na první pohled zřejmý legitimní důvod pro jejich užití. Tím Rozhodčí komise netvrdí, že by za žádných okolností takový legitimní důvod existovat nemohl. Proto se k jejich užití nelze blíže vyjádřit, protože není úlohou Rozhodčí komise, aby v řízení o předběžné otázce abstraktně vyčetla přípustnost všech možných i nemožných výkladů předpisů. Bližší posouzení přípustnosti citovaných kritérií proto lze provést pouze v rámci řízení o stížnosti, až (resp. pokud) některá z uvedených situací nastane a bude možné při jejím posouzení zohlednit náležitě všechny související okolnosti, proto Rozhodčí komise otázku v uvedeném rozsahu odložila.