Předběžná otázka #42214
uzavřenýPO k jednání CF 10/2023 na možnost ukončení jednání bez přijetí usnesení před rozhodujícím hlasování
Popis
Ahoj RK,
omlouvám se, že zase obtěžuji.
Mám pro Vás předběžnou otázku z praxe ale i pro budoucí rozhodování předsedajících na CF a oblastních fórech.
Mám dva dotazy směřující tímto směrem:
- Musí předsedající jednání přijmout návrh postupu, který navrhuje hlasovat o ukončení jednání přijetí bez usnesení bezodkladně, a nechat o tomto návrhu bezodkladně hlasovat, protože by bylo proti jeho smyslu ho hlasovat až v rozhodujícím hlasování?
- Je přijatelný návrh postupu na bezodkladné hlasování o možnosti Ukončit jednání bez přijetí usnesení v souladu s §4 (1) b) a §14 JdŘ CF, když o všech možnostech, kvůli kterým bylo jednání zahájeno?
Odůvodnění:
Ad 1) Domnívám se, že možnost hlasování "Ukončení jednání bez přijetí usnesení" stanovuje JdŘ v §29 b). Možnost je tak automaticky přítomná v každém rozhodujícím hlasování a nic nebrání jejímu přijetí při rozhodujícím hlasování. Snaha vyvolat procedurální hlasování o této možnosti znamená, že se o ní bude hlasovat dvakrát, přičemž ale první hlasování bude oproti rozhodujícímu s kratší dobou v nestandardní čas, takže bude mít oproti rozhodujícímu menší reprezentativnost i účast. A mohlo by být zároveň narušeno právo skupiny členů, aby strana rozhodovala v rozhodujícím hlasováním o věci, která navrhla. Ta skupina je menšinou strany, nicméně to, že by jí mohla být odepřena možnost rozhodujícího hlasování, by byla tyranií většiny vůči menšině, kdy bude narušeno její právo dozvědět se výsledek možnosti, kvůli kterému se jednání zahájilo (protože se ukončí).
Připomínám, že naším principem vnitrostranické demokracie je, že hlasujeme o věcech. Abychom se neudusili z hlasování o všem, co by každého jednotlivého člena napadlo, tak máme zřetelné omezující podmínky na zahájení jednání, ve kterých hlasujeme. Pokud jsou ale tyto podmínky splněny, tak je nutné, aby člen měl právo svobodné volby o možnostech, kvůli kterým chtěl začít jednat a toto právo není možné omezit.
Ad 2) V jednání CF 17/2022 došlo k ukončení jednání bez rozhodujícího hlasování, nicméně zde došlo k tomu, že samotný návrh jednání, kvůli kterému bylo zahájeno, byl osiřen, nikdo ho neadoptoval a došlo tak konsensuálně k rozhodnutí jednání ukončit, protože proti němu ze žádné strany nebyl vznesen nesouhlas. Nicméně v jednání, které je zjevně živé jsou v něm tábory zastávající souhlasné i nesouhlasné stanovisko k navrženému jednání, nelze předčasně hlasovat o jeho ukončení, pokud nedošlo k hlasování o možnosti, které ho zahájily podle §14.
Ustanovení "Předsedající jednání ukončí, pokud byla projednána všechna rozhodnutí, kvůli nimž bylo jednání zahájeno." sice není výlučné a neobsahuje sousloví "jen pokud", i přesto je zcela jasné a určuje, že jednání se má dokončit rozhodujícím hlasováním.
Prosím RK o odpověď.
Děkuji
Související úkoly 1 (0 otevřených — 1 uzavřený)
Aktualizováno uživatelem Viktor Derka před více než 1 rok
- Stav změněn z Nový na V řešení (diskutuje se)
- Přiřazeno nastaven na Viktor Derka
- Datum podání nastaven na 24.05.2023
Aktualizováno uživatelem Viktor Derka před více než 1 rok
- Stav změněn z V řešení (diskutuje se) na Dokončen
Dne 3.6.2023 přijala RK následující odpověď:
Otázka:¶
Je přijatelný návrh postupu na bezodkladné hlasování o možnosti Ukončit jednání bez přijetí usnesení v souladu s §4 (1) b) a §14 JdŘ CF, když o všech možnostech, kvůli kterým bylo jednání zahájeno?
Musí předsedající jednání přijmout návrh postupu dle § 10 JŘCF, který navrhuje hlasovat o ukončení jednání přijetí bez usnesení bezodkladně, a nechat o tomto návrhu bezodkladně hlasovat, protože by bylo proti jeho smyslu ho hlasovat až v rozhodujícím hlasování?
Odpověď:¶
Návrh postupu na ukončení jednání bez přijetí usnesení je přípustným návrhem postupu.
Předsedající je povinen nechat o návrhu postupu na ukončení jednání bez přijetí usnesení pouze v případě, že jsou dány objektivní důvody, na jejichž základě není možné hlasovat až v rámci rozhodujícího hlasování.
Odůvodnění:¶
Ad 1¶
Návrhem postupu dle § 10 JŘCF může být jakýkoliv návrh směřující do úpravy procesu jednání, a to byť by daný návrh postupu byl již standardní náležitostí rozhodujícího hlasování. Návrhy ve věci samotné, tj. co má být jednáním rozhodnuto (např. návrh usnesení), nejsou přípustnými návrhy postupu, protože necílí do úpravy postupu jednání, nýbrž směřují do vyřízení věci samotné.
Ad 2¶
Byť je návrh postupu na ukončení jednání bez přijetí usnesení přípustným návrhem postupu. Ust. § 10 odst. 2 JŘCF ovšem předvídá, že má-li se o návrhu postupu hlasovat, pak standardně k hlasování dojde až v rámci rozhodujícího hlasování. Pro bezodkladné hlasování proto musí existovat dostatečně průkazné objektivní důvody, nepostačí k tomu přesvědčení navrhovatele, že by měl být návrh hlasován bezodkladně (lze očekávat, že takové důvody se nebudou běžně vyskytovat). Předsedající proto v případě podání návrhu postupu na ukončení jednání bez přijetí usnesení musí zhodnotit, zda existují objektivní důvody vyžadující, aby byla věc hlasována bezodkladně. Shledá-li, že tomu tak je, nechá věc hlasovat bezodkladně, není-li tomu tak, bude návrh hlasován až v rámci rozhodujícího hlasování (v takovém případě bude návrh postupu prakticky bezvýznamný, protože ukončení jednání bez přijetí usnesení je obligatorní náležitostí rozhodujícího hlasování dle § 29 odst. 1 písm. b) JŘCF.
Při zohledňování nutnosti bezodkladného hlasování o ukončení jednání bez přijetí usnesení je třeba zohlednit, zda se nejedná o účelovou snahu zkrátit či vyloučit rozpravu v dané věci, což by nebylo souladné s obvyklými demokratickými zásadami dle čl. 6 odst. 1 Stanov.
Aktualizováno uživatelem Viktor Derka před více než 1 rok
- související s Dlouhodobý úkol #40088: Předběžné otázky řešené RK ve volebním období od r. 2021 přidán