Projekt

Obecné

Profil

Podání #39742

uzavřený

Zřízení resortní sekce - Předložení změn ZřKO dalším orgánům

Přidáno uživatelem Vojtěch Pikal před téměř 2 roky(ů). Aktualizováno před více než 1 rok.

Stav:
Dokončen
Priorita:
Normální
Přiřazeno:
Začátek:
24.06.2022
Uzavřít do:
% Hotovo:

100%

Odhadovaná doba:

Popis

Ahoj, po letech práce v pracovní skupině a dnešním 1,5 h callu s Martinem Jiránkem bych rád předložil republikovému předsednictvu následující návrh změny vnitřního předpisu.

Jedná se o předpis o Zřízení Komisí a Odborů, kterým celostátní fórum nastavuje základní struktury strany a jejich úkoly. Podrobněji toto pak upravuje republikový výbor v organizačním řádu, ale ten brod překonáme, až k němu dojdeme.

Návrh usnesení:
Republikové předsednictvo předkládá Republikovému výboru následující návrh usnesení:

Republikový výbor předkládá Celostátnímu fóru následující návrh ke schválení v referendu:

Celostátní výbor mění předpis o Zřízení komisí a odborů:
1) odstavec (2) § 1 Zřízení orgánů strany nově zní:

"(2) V rámci České pirátské strany dále působí složky Kancelář, Mladé Pirátstvo, Resortní sekce a zastupitelské kluby, které nemají postavení orgánu strany."

2) § 2 včetně nadpisu nově zní:

§ 2 Resortní sekce
(1) Resortní sekci strany tvoří resortní platformy. Republikové předsednictvo jako nadřízený orgán zřizuje a úkoluje resortní platformy a stanovuje jejich působnost.
(2) Resortní platformy jsou složené z členů a příznivců strany, expertů a dalších zájemců. Resortní platforma sdružuje týmy, které se věnují politice v rámci daného resortu, zřízené například platformou, předsednictvy nebo zastupitelskými kluby.
(3) Resortní platformy tvoří široký prostor pro sdílení zkušeností a vzdělávání napříč regiony a zastupitelskými kluby a podílejí se na diskuzi a tvorbě politického programu strany. Resortní platformy se dále zejména skrze své týmy věnují přípravě, prosazování a realizování aktuální politiky v souladu s programem.
(4) Republikové předsednictvo zastupuje stranu v otázkách programu jako celku, zejména se vyjadřuje k programovým bodům s ohledem na jejich vzájemnou souvislost a projednává spory mezi platformami a týmy, které se týkají jejich překrývající se působnosti.

3) v § 5a se doplňují odstavce a nově zní:

§ 5a Kluby volených zástupců v orgánech veřejné moci
(1) Všichni zástupci zvolení a nominovaní za Českou pirátskou stranu do orgánu veřejné moci tvoří v rámci tohoto orgánu jeden klub. Je-li takový zastupitel pouze jeden, má práva a povinnosti obdobná jako klub.
(2) Od zastupitele Pirátů se očekává, že projedná významné návrhy do orgánu veřejné moci nejprve na svém klubu.
(3) Klub je povinen pravidelně informovat orgán strany, který zvolené zástupce Pirátů nominoval v primárních volbách. Klub je oprávněn při své činnosti politicky vystupovat v souvislosti se svou činností jménem České pirátské strany. Orgány strany na příslušné úrovni zajistí klubům dostatečné materiální podmínky pro jejich činnost.


Vyznačení změn

§ 1 Zřízení orgánů strany
(1) Celostátní fórum zřizuje (čl. 8(5)b St) tyto odbory:

  • a) mediální odbor,
  • b) administrativní odbor,
  • c) technický odbor,
  • d) zahraniční odbor,
  • e) personální odbor.

(2) V rámci České pirátské strany dále působí složky Kancelář, Mladé Pirátstvo, resortní týmyResortní sekce a zastupitelské kluby, kterékteří nemají postavení orgánu strany.

§ 2 Garanti Resortní sekce
(1) Garant se v rozsahu své působnosti podílí na informování veřejnosti, odpovídá na odborné otázky jménem strany, řídí příslušné pracovní skupiny a účastní se příslušných resortních týmů. V případě sporu s jiným garantem se garant řídí rozhodnutím celostátního fóra nebo republikového výboru a, není-li takového rozhodnutí, rozhodnutím republikového předsednictva.
(1) Resortní sekci strany tvoří resortní platformy. Republikové předsednictvo jako nadřízený orgán zřizuje a úkoluje resortní platformy a stanovuje jejich působnost.

(2) Programové pracovní skupiny složené z členů a příznivců, diskutují odborné a programové otázky a podporují garanta v plnění jeho úkolů.
(2) Resortní platformy jsou složené z členů a příznivců strany, expertů a dalších zájemců. Resortní platforma sdružuje týmy, které se věnují politice v rámci daného resortu, zřízené například platformou, předsednictvy nebo zastupitelskými kluby.

(3) Resortní platformy tvoří široký prostor pro sdílení zkušeností a vzdělávání napříč regiony a zastupitelskými kluby a podílejí se na diskuzi a tvorbě politického programu strany. Resortní týmy, složené zejména z odborníků a zastupitelů, zřizuje předsednictvo ve spolupráci se zastupitelskými kluby na půdorysu vládních resortů. Resortní týmy platformy se dále zejména skrze své týmy věnují zejména přípravě, prosazování a realizování aktuální politiky v souladu s programem.

(4) Republikové předsednictvo zastupuje stranu v otázkách programu jako celku, zejména se vyjadřuje k programovým bodům s ohledem na jejich vzájemnou souvislost , a projednává spory mezi garanty platformami a týmy , které se týkají jejich překrývající se působnosti. Republikové předsednictvo jmenuje, odvolává, řídí, kontroluje a úkoluje garanty a stanoví jejich působnost.

§ 5a Kluby zástupců v orgánech veřejné moci
(1) Všichni zástupci zvolení a nominovaní za Českou pirátskou stranu do orgánu veřejné moci tvoří v rámci tohoto orgánu jeden klub. Je-li takový zastupitel pouze jeden, má práva a povinnosti obdobná jako klub.

(2) Od zastupitele Pirátů se očekává, že projedná významné návrhy do orgánu veřejné moci nejprve na svém klubu.

(3) Klub je povinen pravidelně informovat orgán strany, který zvolené zástupce Pirátů nominoval v primárních volbách a schválil volební program. Klub je oprávněn při své činnosti politicky vystupovat v souvislosti se svou činností jménem České pirátské strany. Orgány strany na příslušné úrovni zajistí klubům dostatečné materiální podmínky pro jejich činnost.


Zdůvodnění

Mělo by se jednat o změny minimální a nutné k tomu, aby se část strany, která má mít na starost program a politiku mohla reálně a formálně zformovat a fungovat. Měla řízení a vedení, jasnou strukturu a nebyla plně nebo významně závislá na zastupitelských klubech.

Návrh vychází z práce zachycené v koncepčním dokumentu který neimplementuje plně, ale snaží se ty jeho části, u kterých je to třeba, začlenit do ZřKO, což je předpis schvalovaný Celostátním fórem. Další implementace dokumentu bude v rukou Republikového výboru v rámci Organizačního řádu, případně dalších předpisů a v rukou předsednictva, v rámci svěřené pravomoci pro řízení resortní sekce.

Navržené změny konkrétně:
1) Stanoví, že v politických a programových otázkách máme resortní sekci (a nikoliv jen resortní týmy, nebo několik individualit Garantů)
2) Stanoví, že resortní sekce se skládá z širokých resortních platforem, kde je dost místa pro každého, kdo má zájem. Ty mají sloužit k předávání znalostí, zkušeností a tvorbě/připomínkování/diskuzi programu.
3) Uvnitř těchto platforem fungují týmy, jak je známe, složené primárně z odborníků a zastupitelů, kteří se věnují prosazování programu.
4) Předsednictvu je ponechána pravomoc stanovovat působnost platforem, zřizovat týmy a vůbec další pravomoce, které přirozeně vyplývají z OŘ v rámci toho, že se jedná o nadřízený tým.
5) Ke změně se připojuje drobná technická úprava rozčlenění §5a na odstavce.
6) Garanti se v rámci ZřKO ruší (a třeba gestoři či gesční poslanci nikdy neexistovali). Garanti zachovávají existenci v rámci OŘ a bude věcí další diskuze na RV, jestli a jak mají být centrálně regulování.


Související úkoly

související s Republikový výbor - Podání #40233: Zřízení resortní sekce - Předložení změn ZřKO CFOdloženoDavid František Wagner21.08.2022

Akce

Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před téměř 2 roky(ů)

Aktualizováno uživatelem Dan Leština před téměř 2 roky(ů)

Vojto, opět to musíme řešit...? Asi podesáté v této věci prosím nejdřív o projednání na příslušné společné pracovní skupině RV+RP, kterou k tomu máme už několik let.
Obsahuje to některé nešťastné formulace.
Moc prosím o konstruktivní spolupráci, ne takhle.

Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před téměř 2 roky(ů)

Výborně.
Na skupině se to řeší přes dva roky bez reálného jakéhokoliv výsledku. (Koncepční dokument je fajn, ale bez provedení není nic.)
Bude spoustu prostoru to diskutovat a ladit v jednání RV do kterého je to navrženo jako do řádného.

Aktualizováno uživatelem Dan Leština před téměř 2 roky(ů)

Vojto, opravdu si zde chceme rozebírat důvody malých výsledků? Ale s radostí:

  • dezinformace o návrhu šířené na poslaneckém klubu v době, když jsi byl jeho součástí
  • tvoje a Radkova sporadická aktivita v minulých dvou letech, neúčast na slíbených termínech apod. Tak si nech poznámek o výsledcích pracovní skupiny, bez vás by to bylo dávno hotové, a tyhle metody prosazování věcí si prosím nech do jiných kolektivů.

Pojďme se normálně nad návrhem potkat, a odpusť si tyhle hrátky.

Aktualizováno uživatelem Hana Hajnová před téměř 2 roky(ů)

Ahoj, trochu se v té diskusi ztrácím a možná mi uniká nějaký historický kontext, na který asi naráží Dan.
Z obecného hlediska mi ale usnesení, kdy předkládáme usnesení republikovému výboru, smysl dává. Předpokládám, že se na základě tohoto návrhu povede diskuse právě na půdě RV.
Nebo se mýlím a existuje nějaký zásadní argument, procent takto nepostupovat?

Aktualizováno uživatelem Dan Leština před téměř 2 roky(ů)

K problematice existuje několik let pracovní skupina, která tuto problematiku dlouze a obšírně řeší. Měli bychom postupovat ve shodě, což se nám v podstatě daří, kdykoli se nám podaří se sejít.
Systém, kdy si jeden ze zásadních výstupů domluví dva členové, z nichž jeden je nový a druhý už bez mandátu toto řešit, nepovažuji za ideální.
Historický kontext je ten, že jsme tu měli několik podobných více nebo méně úspěšných pokusů o její obejití a protlačení věcí na sílu, je proto dost únavné to řešit furt dokola.
Jestli to přijde na jednání republikového výboru, navrhnu ho přerušit do projednání na této příslušné skupině. Samozřejmě to už ale může být prd platné.
Prosím, buďme lepší.

Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před téměř 2 roky(ů)

Jestli to Dane navrhneš přerušit k projednání s nějakým rozumným limitem, třeba jeden měsíc, tak to podpořím.

Zároveň doufám, že budou připraveny nějaké konkrétní výtky či návrhy na úpravu. Protože to je smyslem rozpravy. Vylepšit návrh ideálně ve všeobecné shodě.
Ale návrhová část trvající přes dva roky prostě už není únosná a je potřeba do té věci kopnout.

Aktualizováno uživatelem Dan Leština před téměř 2 roky(ů)

Jak to tak vidím, tak to navrhnu přerušit do doby, než tu skupinu svoláš a návrh nám představíš (vč. zjištění časových možností členů před vyhlášením termínu). Nechápu, proč kopnutí do procesu nemůže být normálně rovnou "mám návrh, splnil jsem úkol, pojďme se sejít" a musíš nás ZASE obcházet.

Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před více než 1 rok

Drobná úprava na základě krátké diskuze na předpisové skupině.

Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před více než 1 rok

  • Stav změněn z Nový na V řešení (diskutuje se)
  • Popis aktualizován (rozdíl)

Upraveno do konsensuální podoby po diskuzi na pracovní skupině pro resortní sekci.

Aktualizováno uživatelem Martin Jiránek před více než 1 rok

Hlasuji pro

Aktualizováno uživatelem Hana Hajnová před více než 1 rok

Pro

Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před více než 1 rok

Pokud někoho irituje začlenění technických změn v § 5a, je možno to klidně vypustit.

Aktualizováno uživatelem Blanka Charvátová před více než 1 rok

Pro

Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před více než 1 rok

schváleno

Děkuji, jdu to předat RV , k zahájení jednání.

Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před více než 1 rok

  • % Hotovo změněn z 0 na 30
  • Přiřazeno nastaven na Vojtěch Pikal
  • Stav změněn z V řešení (diskutuje se) na Čeká se na řešitele

Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před více než 1 rok

  • související s Podání #40233: Zřízení resortní sekce - Předložení změn ZřKO CF přidán

Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před více než 1 rok

  • % Hotovo změněn z 30 na 100
  • Stav změněn z Čeká se na řešitele na Dokončen

Předal jsem RV, takže tady asi hotovo.

Také k dispozici: Atom PDF