Podání #38753
uzavřenýUsnesení RV 5/2022 Dodatečné schválení Volebního rozpočtu 2022
0%
Popis
Zdravím a doručuji následující usnesení Republikového výboru RV 5/2022 ve věci Dodatečné schválení Volebního rozpočtu 2022 :
Republikový výbor dle podle § 15 (1) a) RoPr schvaluje rozpočtový dodatek:
Dodatek č. 1 píše:
a) Vytváří se dvě nové výdajové položky v celkové výši 6,5 milionu :
- i) Centrální podpora komunálních voleb - 5 milionu
- ii) Centrální podpora senátních voleb - 1,5 milionu
Hospodařícím týmem všech položek bude volební výbor.
b) Snižuje se rezerva předsednictva na původních 0,5 milionu (ve prospěch salda)
c) Snižuje se saldo o 6,5 milionu
Republikový výbor ukládá:
- republikovému předsednictvu, aby ve spolupráci s rozpočtovou skupinou RV předložilo rozpočtový dodatek podle § 15 (1) a) RoPr, který přihlédne k správnému rozdělení příspěvků na mandát poslance krajům podle § 4 HoPr, a to do 31. 3. 2022.
- rozpočtové pracovní skupině RV, aby do 14 dnů od předložení projednala tento rozpočtový dodatek a doporučila či nedoporučila ho RV ke schválení.
Odkaz na jednání zde
Odkaz na hlasování zde
Přeji hezký den!
Alena Říčková
Soubory
Související úkoly 4 (0 otevřených — 4 uzavřených)
Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před téměř 3 roky(ů)
- související s Podání #38597: Žádost RP o zahájení jednání k dodatečném schválení Volebního rozpočtu 2022 přidán
Aktualizováno uživatelem Hana Hajnová před téměř 3 roky(ů)
z dnešní pošty:
Hezký večer všem,
na základě podání https://redmine.pirati.cz/issues/38753 otevírám komunikaci k naplnění usnesení RV 5/2022, resp. jeho druhé části ve znění:
Republikový výbor ukládá:
republikovému předsednictvu, aby ve spolupráci s rozpočtovou skupinou RV předložilo rozpočtový dodatek podle § 15 (1) a) RoPr, který přihlédne k správnému rozdělení příspěvků na mandát poslance krajům podle § 4 HoPr, a to do 31. 3. 2022.
rozpočtové pracovní skupině RV, aby do 14 dnů od předložení projednala tento rozpočtový dodatek a doporučila či nedoporučila ho RV ke schválení.
Na základě tohoto usnesení připravil vedoucí kanceláře strany návrh rozpočtového dodatku, který přikládám v příloze. Znění předpisu a popis dílčích výpočtů je přímo v dokumentu. Prosím rozpočtovou skupinu o informaci, zda je to takto v souladu s přijatým usnesením RV. Pokud by tomu tak nebylo, prosím o zaslání alternativního návrhu. V případě potřeby bychom k tomu pak svolali společné jednání. Prosím o tuto informaci nejpozději do konce tohoto týdne, tedy pátku 11.3.
A protože nejsem žádný velký matematik ani ekonom a tato problematika si s sebou nese jistou historii přidávám do kopie Vojtu Pikala a Jirku Kárského pro případné matematické i jiné disputace. Za RP pak ještě Martina, se kterým jsme si to vzali na starosti.
Díky
Hanka
Aktualizováno uživatelem Hana Hajnová před téměř 3 roky(ů)
- Soubor Podklad žádosti o příspěvek na volby 2022 - tabulky (1).xlsx Podklad žádosti o příspěvek na volby 2022 - tabulky (1).xlsx přidán
- Stav změněn z Nový na V řešení (diskutuje se)
Dnešní info od Báry Soukupové:
Ahoj,
díky moc za vykopnutí. Aniž bych si kladla nárok na správný výklad tak musím upozornit, že předložený výpočet je pouze jednou z možných interpretací HoPr (ač mi připadá logičtější) a že při jednání RV 7/2021 při schvalování HoPr byl ve Zdůvodnění použit jiný výklad:
"§ 4 stanoví dělení příspěvku za mandáty. Místo aby každý kraj dostal za svoje mandáty, tak nejdříve hodnotu mandátu snížíme podle dělení na úrovni koalice. Pak si uloupne svůj díl centrála ve standardním poměru. A pak se tyto prostředky rozdělí poměrně mezi kraje s tím, že 70 % se rozdělí podle koaličních mandátů a 30 % podle čistě Pirátských mandátů. Tento výpočet budeme provádět jednou ročně, aby s tím nemíchali případně nějaké změny ve složení sněmovny."
Výpočet tímto způsobem vychází o hodně jinak - dávám do přílohy. S tím se bude muset nějak pracovní skupina vypořádat. Pokud byl takto vyložen HoPr při projednávání v rámci Zdůvodnění tak by podle legislativní praxe mělo být k tomuto výkladu přihlíženo při aplikaci.
Dávám tedy toto jakožto druhý návrh, který odpovídá Zdůvodnění při schválení HoPr.
Aktualizováno uživatelem Hana Hajnová před téměř 3 roky(ů)
Diskuse pokračuje, od Vojty Pikala:
A) To co připravila kancelář (a to co má Bára) nejsou tak úplně formálně "rozpočtové dodatky", ale prostě změny rozpočtu na základě "nových skutečností".
B) Oba výklady lze asi úplatňovat, osobně považuji za správný ten od kanceláře, protože ten více odpovídá liteře. Na druhou stranu, to co má Bára, je prvotní přirozená interpretace, když to člověk neanalizuje. Protože ta předložená alternativa vede k tomu, že za Pirátský mandát by dostal kraj více prostředků, než za něj dostala koalice jako celek (ze zákona je 900 000,- Kč ročně za mandát, z toho je dle koaliční smlouvy 623 076,92 Kč pro Piráty a z toho 311 538,46 Kč pro příslušný kraj. Smyslem předpisu bylo, aby za Pirátský mandát bylo trochu víc, než za koaliční - nepirátský mandát.)
C) ať nemáme dvě tabulky, nabízím třetí, která zahrnuje obě možnosti: https://docs.google.com/spreadsheets/d/15auq8njUqndm5fW-ivJA5mTn1IKxEJ0_kV4xlJl3MXw/edit?usp=sharing
D) to co se rozhodnutím RV hlavně změnilo je, že místo toho, abychom měli transfer z centrály Praze, tak máme transfery z krajů mezi sebou. Nabízí se tedy (1) cesta případně připravit dodatek, který tyto transfery zalepí zase transfery z centrály, ale ta jako taky úplně nemá moc peněz. Alternativně (2) je asi ke zvážení, jestli RV nemá zpětně deklarovat, že ten předpis se teda jako fakt nepovedl, ruší se a schvalují se nějaké opravy.
Aktualizováno uživatelem Hana Hajnová před téměř 3 roky(ů)
Od Jirky Kárského:
Držel bych se tedy toho, co je psáno...
§ 4 Příspěvek na mandát poslance
(1) Příspěvek na mandát poslance v 9. volebním období Poslanecké sněmovny se nejprve upraví o kompenzaci podle koaliční smlouvy, pokud je to potřeba (bod 6 finanční dohody), poté se stanoví podíl účelově určený krajským sdružením podle rozpočtových pravidel a ten se rozdělí mezi krajská sdružení podle váženého součtu tak, že 70 % váhy tvoří počet získaných mandátů poslance celou koalicí a 30 % váhy tvoří počet získaných mandátů poslance nominovaných Piráty.1)
1) Jedná se o systém jehož přepočet zohledňuje vedle síly v jednotlivých krajích také celkovou sílu koalice. Struktura váženého součtu zohledňuje v této věci regionální rizika.
Myslím, že záměr je poměrně jasný, ale je to docela nešikovně formulované.
Z hlediska toho, o co zde jde, tedy jak rozdělit jednu částku mezi 14 příjemců dle počtu získaných mandátů, je znění paragrafu celkem jasné.
V paragrafu mělo být možná napsáno: "... počet získaných mandátů celou koalicí má 70%-ní váhu a počet pirátských mandátů má 30%-ní váhu ve výsledném součtu za každý kraj."
Aby to bylo úplně jasné, tak šlo doplnit např.: "Tyto součty dále poslouží jako členy postupného poměru pro dělení příspěvku mezi kraje."
Poznámka pod čarou (1) smysl a cíl toho paragrafu dovysvětluje, ale opět ne ideálně a proto parafrázuji: "přepočet zohledňuje vedle zisku čistě pirátských mandátů v jednotlivých krajích také počet mandátů celé koalice." Dle paragrafu se tak má stát součtem mandátů při aplikaci určité váhy na sčítané hodnoty, nazvaný vážený součet.
Jediné, co je v tom přepočtu proměnná, je tedy poměr 70:30 pro váhy součtu mandátu koaličních a čistě pirátských v každém jednotlivém kraji.
Aktuálně v plánu zadané příjmy, což bylo dle mého porozumění minulý týden odmítnuto, fakticky aplikují poměr 100:0, tedy rozdělují částku bez zohlednění zisku 2+1+1 pirátských poslanců ve třech krajích.
Hospodářský předpis, který nebyl aplikován, naproti tomu stanovuje poměr pro zohlednění 70:30 ve prospěch koaličních mandátů.
Logicky, každý jiný poměr než 100:0 bude nějakou měrou zvýhodňovat ty 3 kraje, které získaly pirátské mandáty (viz přiložený Excel).
Jelikož celková částka je pevně daná, tak jediným možným způsobem je přerozdělení od krajů bez pirátského poslance ke krajům s pirátským poslancem.
Nabízí se tedy spíše dotaz, jaký poměr (váhy) je cílem RV a jeho výzvy k jinému přepočtu rozdělení příspěvku za mandáty.
IMHO, ideální by bývalo bylo HoPr zrušit a nechat rozpočet tak, jak je, a Praze dát navíc nějaké peníze na ty důležité krajské volby.
Jen pro představu, v příloze zasílám Excel, v kterém lze dynamicky nasimulovat dopad různě nastavených vah součtu mandátů.
Je tam ve výchozím stavu nastaveno 70:30, ale je možné to libovolně měnit.
No a nakonec poslední a asi nejhorší alternativou je začít v počtu osob vyšším než 2 vymýšlet nějakou novou podobu toho výpočtu, resp. paragrafu.
To a nebo přetahování se o procenta může spustit nekonečnou diskuzi a spory mezi kraji, se obávám.
Aktualizováno uživatelem Hana Hajnová před téměř 3 roky(ů)
- Soubor vzorec.png vzorec.png přidán
A Vítka Žáčka:
Ahoj,
pravidla hospodaření v části, kde je popsáno dělení mandátů podle váženého součtu mezi krajská sdružení říkají: "70 % váhy tvoří počet získaných mandátů poslance celou koalicí a 30 % váhy tvoří počet získaných mandátů poslance nominovaných Piráty", nicméně v alternativním návrhu, který se objevil v jednacím vlákně RV se počítalo s poměry mandátů.
obrazek.png
Použit byl tento vzorec, kde zlomky v závorkách jsou poměry získaných mandátů za každý kraj.
Proto mám za to, že alternativní návrh není v souladu s HoPr, takže o něm nelze uvažovat.
Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před téměř 3 roky(ů)
Ahoj, po dnešní poradě s pracovní skupinou RV a následné poradě s Hanou Hajnovou si dovoluji narhnout aspoň část postupu takto:
1) Formálně se provede aplikace HoPr pro tento rok
2) HoPr se zruší pro další roky
3) Krajům, které budou aplikací HoPR pro tento rok postiženy, tyto přesuny kompenzuje centrála sadou interních převodů.
Reálně se pak stane tohle: A) Zruší se HoPR B) KS Praha, SčK a UsK dostanou příslušné prostředky navíc a ostatní zůstanou na nule.
Případné další podpory pro volby budou věcí případného dalšího jednání, které už nebude komplikováno otázkou HoPr.
Návrh by tedy zněl:
Republikové předsednictvo
- bere na vědomí , že při alokování státních prostředků prostředků z příspěvku za mandáty a z prostředků za hlasy po volbách 2021 nebylo postupováno v souladu s platnými předpisy, konkrétně §§ 4 a 6 HoPr,
k řešení situace předkládá republikovému výboru následující návrh usnesení a podkladový materiál:
Republikový výbor
- bere na vědomí , že při alokování státních prostředků prostředků z příspěvku za mandáty a z prostředků za hlasy po volbách 2021 nebylo postupováno v souladu s platnými předpisy, konkrétně §§ 4 a 6 HoPr,
- bere na vědomí vyplývající změnu skutečností (viz § 16 RoPr) podle sloupců B až I listu "Návrh opatření" podkladu.
- schvaluje dle § 15 1) a) RoPr (Rozpočtový dodatek) vytvoření nové výdajové položky rozpočtu "Narovnání rozpočtových nedostatků" ve výši 217 300,- Kč (Hospodařící tým RP) oproti Saldu(Přebytku) a bere na vědomí odpovídající záměry dle sloupce K podkladu.
- ruší Hospodářský předpis ke koaliční smlouvě a Pravidla hospodaření koalice. Pravidla Hospodářského předpisu se při sestavování rozpočtů v dalších letech neuplatní.
- mění § 2 odjst. (2) Rozpočtových pravidel na "(2) K hlasům obdrženým v zahraničí se při dělení příspěvku na úhradu volebních nákladů nepřihlíží."
v případě schválení návrhu republikovým výborem podle bodu (2), schvaluje záměry na transfery podle sloupce K podkladu.
ukládá Kanceláři strany provést převody a úpravy rozpočtů podle podkladu v souladu se schválenými usneseními a platnými předpisy,
ukládá Volebnímu výboru předložit republikovému předsednictvu další návrh na alokaci prostředků pro volby.
Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před téměř 3 roky(ů)
Zavolám si v tom s vedoucím kanceláře a s Hankou Hajnovou, pak provedu nějaké úpravy a doplním případně zdůvodnění.
Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před téměř 3 roky(ů)
- související s Podání #38740: Usnesení RV 5/2022 Dodatečné schválení Volebního rozpočtu 2022 přidán
Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před téměř 3 roky(ů)
- související s Podání #37952: Zrušení zapomenutých koaličních předpisů přidán
Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před téměř 3 roky(ů)
- Soubor Podíly dle Hopr.ods Podíly dle Hopr.ods přidán
Tak, zavoláno, dohodnuto, upraveno podle dohody. Bude se řešit na RP v podnělí.
Aktualizováno uživatelem Hana Hajnová před téměř 3 roky(ů)
Stanovisko rozpočtové skupiny k rozpočtu
Návazba na schůzku RP a rozp. skupiny RV:
- Rozpočtová skupina RV souhlasí s návrhem na jednorázovou kompenzaci rozpočtů na rok 2022:
- KS Praha: +172 438,26 Kč
- KS Středočeský kraj: +44 833,95 Kč
A to z důvodu, že rozpočet byl sestaven a schválen dle RoPr bez zohlednění HoPr (který má při sestavování rozpočtu přednost), čímž byly tyto kraje v rozpočtu na rok 2022 poškozeny.
- Rozpočtová skupina RV doporučuje zrušit HoPr. Což by znamenalo sestavovat od příštího roku rozpočty jen dle RoPr.
Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před téměř 3 roky(ů)
Ahoj, po dnešní poradě s pracovní skupinou RV a následné poradě s Hanou Hajnovou si dovoluji narhnout aspoň část postupu takto:
1) Formálně se provede aplikace HoPr pro tento rok
2) HoPr se zruší pro další roky
3) Krajům, které budou aplikací HoPR pro tento rok postiženy, tyto přesuny kompenzuje centrála sadou interních převodů.
Reálně se pak stane tohle: A) Zruší se HoPR B) KS Praha, SčK a UsK dostanou příslušné prostředky navíc a ostatní zůstanou na nule.
Případné další podpory pro volby budou věcí případného dalšího jednání, které už nebude komplikováno otázkou HoPr.
Návrh by tedy zněl:
Republikové předsednictvo
- bere na vědomí , že při alokování státních prostředků prostředků z příspěvku za mandáty a z prostředků za hlasy po volbách 2021 nebylo postupováno v souladu s platnými předpisy, konkrétně §§ 4 a 6 HoPr,
k řešení situace předkládá republikovému výboru následující návrh usnesení a podkladový materiál:
Republikový výbor
- bere na vědomí , že při alokování státních prostředků prostředků z příspěvku za mandáty a z prostředků za hlasy po volbách 2021 nebylo postupováno v souladu s platnými předpisy, konkrétně §§ 4 a 6 HoPr,
- bere na vědomí vyplývající změnu skutečností (viz § 16 RoPr) podle sloupců B až I listu "Návrh opatření" podkladu.
- schvaluje dle § 15 1) a) RoPr (Rozpočtový dodatek) vytvoření nové výdajové položky rozpočtu "Narovnání rozpočtových nedostatků" ve výši 217 300,- Kč (Hospodařící tým RP) oproti Saldu(Přebytku) a bere na vědomí odpovídající záměry dle sloupce K podkladu.
- ruší Hospodářský předpis ke koaliční smlouvě a konstatuje, že zdůvodnění při jeho schvalování bylo chybné a zavádějící. Pravidla Hospodářského předpisu se při sestavování rozpočtů v dalších letech neuplatní.
- mění § 2 odjst. (2) Rozpočtových pravidel na "(2) K hlasům obdrženým v zahraničí se při dělení příspěvku na úhradu volebních nákladů nepřihlíží."
v případě schválení návrhu republikovým výborem podle bodu (2), schvaluje záměry na transfery podle sloupce K podkladu.
ukládá Kanceláři strany provést převody a úpravy rozpočtů podle podkladu v souladu se schválenými usneseními a platnými předpisy,
ukládá Volebnímu výboru předložit republikovému předsednictvu další návrh na alokaci prostředků pro volby.
Aktualizováno uživatelem Daniel Mazur před téměř 3 roky(ů)
Ahoj,
děkuji Vojtovi za návrh formulace ke "zdůvodnění", souhlasím s ní.
Zdraví Dan
Aktualizováno uživatelem Hana Hajnová před téměř 3 roky(ů)
Vojtovi patří velký dík za spolupráci.
Hlasuji PRO předložený návrh.
Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před více než 2 roky(ů)
Mám tu tři hlasy členů předsednictva, takže schváleno jako návrh předsednictva a jdu to hnát před RV, protože to tam asi ještě nebylo.
Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před více než 2 roky(ů)
- související s Podání #39046: Splnění úkolu RV 5/2022 přidán
Aktualizováno uživatelem Denisa Horáková před více než 2 roky(ů)
- Stav změněn z V řešení (diskutuje se) na Dokončen