Projekt

Obecné

Profil

Naše žádost #3721

uzavřený

Pravidla pro plakáty politických stran - veřejné osvětlení

Přidáno uživatelem Jakub Michálek před asi 8 roky(ů). Aktualizováno před asi 8 roky(ů).

Stav:
Dokončen
Priorita:
Vysoká
Přiřazeno:
Kategorie:
-
Začátek:
23.08.2016
Uzavřít do:
23.09.2016
% Hotovo:

40%

Odhadovaná doba:
10.00hod
Spisová značka:
Organizační struktura:
Ne

Popis

Přišel jsem s iniciativou pravidel pro vyvěšování, viz zde před pěti lety:

Jak je pro Německo typické, vše má svá pravidla. Výhoda těchto pravidel spočívá v tom, že politické strany mají právo na bezplatné vyvěšení svých sololitů na všech sloupech pouličního osvětlení, kde nejsou značky. To znamená, že reklamní prostor neovládají mediální společnosti napojené na politické strany jako u nás, ale prostor mají všechny politické strany, které si sololity vytisknou. Vyvěšování začíná v jeden stanovený okamžik, takže o tom, která strana obsadí nejviditelnější místa rozhoduje i počet dobrovolníků nejen peníze mediálním agenturám.

Sololity musí být alespoň dva metry od země, aby neomezovaly chodce, a na jednom sloupu mohly být nejvýše dvě politické reklamy. Co se mi líbilo nejvíce, sololity jedné politické strany musí mít rozestupy minimálně tři sloupy, nedochází tedy ke spamování, jako je tomu často v Čechách. Vyvěšení sololitů je pro politické strany zdarma a strana hradí pouze náklady spojené s výrobou, vyvěšením a sundáním. Dodržování pravidel pro vyvěšování hlídá zvláštní úřad. Zdá se vám to jako dobrý model pro úlevu od volebního smogu?

Honza mi naskenuje pravidla, která jsem letos donesl z Charlottenburgu.

Záměr je jasný:

Každý politická strana by v určitém období před konáním voleb měla mít možnost v Praze, a v případě voleb do Senátu či voleb do Zastupitelstva městské části, v případě příslušného obvodu, umožnit politickým stranám vylepit či vyvěsit své plakáty na sloupech veřejného osvětlení. Zároveň by byla stanovena pravidla. Politické strany by díky tomuto nemusely platit miliony korun z veřejných peněz reklamním agenturám, což by snížilo diskriminaci politických stran, které si nákladné pronájmy nemohou dovolit.

Orientační náčrt pravidel inspirovaný pravidly v Berlíně:

  1. Politická strana by získávala právo vyvěsit plakáty na základě zvláštního titulu na svou žádost (např. rozhodnutí o povolení zvláštního užívání veřejného osvětlení jako v Berlíně, případně smlouvy nájemní - musí vymyslet právnící), přičemž v tomto titulu by byly stanoveny další uvedené podmínky a sankce za jejich porušení.
  2. K žádosti musí být přiloženo potvrzení o složení kauce ve výši 20000 Kč (volby v celé Praze), případně 10000 Kč (volby v jediném obvodě). Tato kauce je vratná, nicméně z ní mohou být strženy sankce za porušení pravidel.
  3. Podle počtu potenciálně umístitelných plakátů bude každé straně v titulu určen počet plakátů, které může vyvěsit, a to v závislosti na počtu registrovaných politických stran ve volbách konaných na území hl. m. Prahy či městské části nebo obvodu. Tím bude zajištěno, že každá politická strana (či jiný kandidát) by měla právo na rovné zastoupení.
  4. Plakáty by politické strany umisťovaly, udržovaly a snímaly plně na své náklady.
  5. Na každou lampu by mohly být umisťovány nejvýše 2 plakáty; pokud je na lampě jeden plakát, může ho politická strana posunout nahoru a umístit pod něj svůj plakát, jinak je zakázáno plakáty přesouvat jiným způsobem, než uvedením do souladu s těmito pravidly. Žádná politická strana smí umístit své plakáty nejvýše na každou třetí po sobě jdoucí lampu na ulici. Je zakázáno umisťovat plakáty na historické lampy, jejichž obrázky by byly součástí přílohy pravidel, případně na jiná místa v pražské památkové rezervaci, kde je to zvlášť vyznačeno. Je přísně zakázáno umisťovat jakékoliv plakáty tak, aby bránily chodcům a účastníkům silničního provozu v pohybu či na místech, kde by nebezpečně odlákávaly pozornost; zejména je proto zakázáno umisťovat plakáty do vzdálenosti 10 metrů od křižovatky a všechny plakáty zasahující do chodníku musí být ve výšce aspoň 2 metry a všechny plakáty zasahující do silnice aspoň ve výšce 3 metry. Je zakázáno umisťovat plakát na lampu, na které je již umístěna značka, semafor nebo jiné podobné dopravní značení. Při vyvěšování nesmí politická strana poškodit sloupy ani jiný majetek ani ohrožovat zdraví či život lidí. Plakáty mohou být umístěny i na sloupy, na kterých již je placená reklama, pokud ji nezakrývají.
  6. Plakát může být oboustranný, největší však o rozměru A1.
  7. Za obsah plakátu plně zodpovídá politická strana, která ho vyvěsila. Politické strany nesmí v plakátech využívat symboly jiných politických stran či vytvářet matoucí dojem o tom, zde jde o jejich prezentaci. V zápatí každého plakátu musí být uvedeno jméno statutárního orgánu dané politické strany, který za dodržování pravidel zodpovídá.
  8. Vyvěšování všech plakátů začíná v okamžik, který je uveden v titulu. Začátek vyvěšování stanoví Magistrát tak, to bylo poledne (12:00), první pondělí po čtyřicátém dni před dnem konání příslušných voleb. Politická strana je povina své plakáty sejmout nejpozději do druhého pondělního poledne po vyhlášení výsledků voleb.
  9. Za každý protizákonně vyvěšený plakát či jiné každé dílčí porušení pravidel je politická strana povinna uhradit poplatek do rozpočtu hl. m. Prahy ve výši 200 Kč, jde-li však o protiprávní odstranění plakátu jiné politické strany, ve výši 2000 Kč. Zaplacením se však nezbavuje povinnosti porušení pravidel napravit či nahradit škodu či újmu, kterou tím způsobila. Dohledový orgán je oprávněn uvést plakát vyvěšený v rozporu s těmito pravidly odstranit či uvést do souladu s těmito pravidly, a to na náklady politické strany.
  10. Městská policie by byla pověřena dohledem nad dodržováním pravidel. Byla by oprávněna zdokumentovat porušování pravidel mezi politickými stranami navzájem a porušování ze strany jiných subjektů a předat svá zjištění dohledovému orgánu. Stejně tak by porušení pravidel volební kampaně mohli zdokumentovat občané a zaslat je dohledovému orgánu.
  11. Dohledovým orgánem by byl Magistrát hl. m. Prahy. Jednotlivé případy by řešila pracovní skupina složená z úředníků odboru správy a využití majetku Magistrátu a dále nestranných zástupců Watchdogů. Na základě rozhodnutí dohledového orgánu by Magistrát uplatnil vůči politickým stranám sankce, a to přednostně stržením ze složené zálohy.

§ 16 zákona č. 247/1995 Sb.

Volební kampaň
(1) Pro volební kampaň může starosta vyhradit plochu pro vylepení volebních plakátů, a to 16 dnů přede dnem voleb. Možnost jejího využívání musí odpovídat zásadě rovnosti kandidujících politických stran a koalic, popřípadě kandidátů při volbách do Senátu.
(2) Volební kampaň musí probíhat čestně a poctivě, zejména nesmí být o kandidátech a politických stranách nebo koalicích, na jejichž kandidátních listinách jsou uvedeni, zveřejňovány nepravdivé údaje.

Konzultoval jsem s panem vedoucím Machem, tel. 3230, smlouva s Eltodo na nájem veřejného osvětlení byla uzavřena v roce 1998 na 15 let, od té doby se JŘBÚ dělají dodatky (celkem má smlouva 12 dodatků, viz zde). Ve smlouvě prý už není možnost podnájmu. Pravidla pro podnájem zatím Rada neschválila a jde čistě o politické rozhodnutí. Bez pravidel asi nemá Eltodo právo podnajímat.

Od roku 2013 se připravuje nové výběrové řízení, ale je to zaseklé kvůli ÚOHS. Dle zadávačky vůbec nejde o nájem, ale o správu, takže použití pro politické strany by bylo čistě v dikci hl. m. Prahy.


Související úkoly 2 (0 otevřených2 uzavřených)

související s zastupitelstvo hl. m. Prahy - Programový cíl #1981: Prověřit smlouvy s EltodoOdmítnutýMikuláš Ferjenčík20.08.2015

Akce
související s zastupitelstvo hl. m. Prahy - Naše žádost #2747: Žádost o informace - kolik Praha vydělává za reklamu na sloupech veřejného osvětleníDokončenAdam Zábranský13.02.201628.02.2016

Akce

Aktualizováno uživatelem Jakub Michálek před asi 8 roky(ů)

Odeslán dotaz p. Machovi. Dále je třeba řešit s gesčním radním.

Aktualizováno uživatelem Jakub Michálek před asi 8 roky(ů)

Aktualizováno uživatelem Jakub Michálek před asi 8 roky(ů)

  • související s Naše žádost #2747: Žádost o informace - kolik Praha vydělává za reklamu na sloupech veřejného osvětlení přidán

Aktualizováno uživatelem Jakub Michálek před asi 8 roky(ů)

Smlouvu jsem obdržel e-mailem a vytiskl jsem si ji.

Aktualizováno uživatelem Jakub Michálek před asi 8 roky(ů)

Šusta říkal, že to moc neřeší, že plakáty v památkové rezervaci nepovolovali a že mám zavolat Skalickému.

Aktualizováno uživatelem Jakub Michálek před asi 8 roky(ů)

Konzultováno na odboru živnostenském, tel. 2892 pí Staňková, prý se připravují nová pravidla. Nicméně stávající pravidla se na reklamu politických stran nevztahují (§ 4 písm. a) nařízení). Na nařízení k reklamě se to nevztahuje.

Vedoucí oddělení pan Rak a řeší to pan Mates ze SVM. Na IPR řeší architekt Fialka, případně Špičák.

Aktualizováno uživatelem Jakub Michálek před asi 8 roky(ů)

Aktualizováno uživatelem Jakub Michálek před asi 8 roky(ů)

Mluvil jsem s p. Fialkou na IPR, který se účastnil přípravy tisku, který počítá s přípravou materiálu o reklamě a uložením úkolu dr. Děvěrové zpracovat koncepční řešení nízkonákladové politické reklamy. Pošlu tedy svůj návrh pí ředitelce Děvěrové a v kopii radnímu Procházkovi, primátorce a náměstku Dolínkovi, jakož i p. Fialkovi.

Aktualizováno uživatelem Jakub Michálek před asi 8 roky(ů)

  • % Hotovo změněn z 20 na 40
  • Uzavřít do změněn z 30.08.2016 na 23.09.2016

Odesláno dne 25. 8. 2016 datovou schránkou a příloha e-mailem.

Aktualizováno uživatelem Jan Loužek před asi 8 roky(ů)

Dne 2. září jsme obdrželi přípis od paní radní Kislingerové, ve kterém informuje, že se podnětem zabývat bude, nicméně mimo režim infozákona – neboť nežádáme žádné konkrétní informace. Kontrolní lhůta se nechává stejná – do 23. září 2016

Aktualizováno uživatelem Jan Loužek před asi 8 roky(ů)

Dne 12. září přišla v této záležitosti i odpověď z IPR.

Aktualizováno uživatelem Jakub Michálek před asi 8 roky(ů)

  • Stav změněn z Čeká se na podatele na Dokončen

Aktualizováno uživatelem Jan Loužek před asi 8 roky(ů)

Dne 13. října nám odpověděl radní Karel Grabein Procházka. Uvedl, že Praha připravuje nová pravidla na používání pouličních plakátů. Uvedl, že Praha realizuje formou výpůjčky reklamní prostor na sloupech veřejného osvětlení všem pol. stranám, které podaly kandidátní listiny. Řekl, že návrhy případně zapracuje.

Také k dispozici: Atom PDF