Předběžná otázka #31198
uzavřenýPředběžná otázka na povinnost VŘ
Přidáno uživatelem Rosťa Řeha před více než 4 roky(ů). Aktualizováno před více než 4 roky(ů).
Popis
Zdravím ctěnou rozhodčí komisi.
Na základě analýzy výběrových řízení, kterou pro KK dělal analytik PS Janusz Konieczny, bychom potřebovali odpovědět na následující dotazy:
Jsou dle našich předpisů zastupitele Pirátů obecně povinni nominovat své zástupce do dozorčích rad městských společnosti výlučně na základě otevřeného výběrového řízení?
Jsou dle našich předpisů nějak limitovány nominace do řídících orgánů městské firmy (viz. věta o "odbornících a ne politicích")?
Existuje nějaká obecná povinnost pro zastupitele Pirátů na nějakou konkrétní pozici dělat otevřené výběrové řízení?
Příkládám část zmíněné analýzy, která v této oblasti argumentuje.
Díky moc předem.
Řešená podotázka¶
Jsou dle čl. 3 odst. 8 písm. (a) ve spojení s čl. 2 odst. 2, písm. (g) Stanov zastupitelé Pirátů obecně povinni na nějakou konkrétní pozici dělat otevřené výběrové řízení?
Odpověď RK¶
Z čl. 3 odst. 8 písm. (a) ve spojení s čl. 2 odst. 2, písm. (g) Stanov nelze vyvodit obecnou povinnost zastupitelů pořádat na každou pozici otevřené výběrové řízení.
V ostatním se předběžná otázka odkládá podle §11 odst. 3 JdŘ RK.
Více viz odůvodnění níže
Soubory
Související úkoly 1 (0 otevřených — 1 uzavřený)
Aktualizováno uživatelem Petr Springinsfeld před více než 4 roky(ů)
- Stav změněn z Nový na Čeká se na řešitele
- Přiřazeno nastaven na Milan Daďourek
- Datum podání nastaven na 24.05.2020
Jako zpravodaje přiřazuji Milana Daďourka.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před více než 4 roky(ů)
Přemýšlím, jakou otázku na výklad nejasnosti předpisů lze z podání vyextrahovat.
Otázka na tazatele: vynechám-li programové dokumenty, vnímám správně, že otázka směřuje na čl. 3 odst. 8 písm. (a) ve spojení s čl. 2 odst. 2, písm. (g) Stanov?
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před více než 4 roky(ů)
K uvedenému úryvku z analýzy mám pár poznámek:
analýza není předpisem, ba ani programovým dokumentem - nanejvýš by mohla sloužit jako podpůrný důkaz v případném sporu - RK nemůže vykládat každý dokument, který snad možná obsahuje něco právně relevantního
analýza podle mne není ani dokumentem, který by měl být samostatným podkladem pro podání stížnosti - její autor zkoumá různé aspekty realizace VŘ a očekávání Pirátů a veřejnosti - domnívám se, že je zajímavým vhledem i souhrnem faktů - nikoliv právním posudkem
závěr autora o závaznosti VŘ vnímám spíše jako jeho odůvodněný názor na to, co by bylo vhodné, než jako právní názor - a to i s ohledem na jím samotným uvedený fakt, že obě jím oslovené nezávislé osoby (právník a analytik) na otázku: „Je možné z pirátských pravidel pro transparentní organizace dojít k závěru, že uspořádání výběrového řízení do řídících a dozorčích orgánů městských společnosti je závazné? Zvolte jednu z následujících odpovědí: 1) Ano 2) Ne 3) Nejednoznačné" odpověděli "Nejednoznačné".
podobně nejednoznačné je imho vnímání i Pirátů samotných, když na fóru se potkáváme s velmi rozmanitými názory na to, kterých pozic se povinnost VŘ má týkat (kupříkladu VŘ do dozorčích rad má málo obhájců, programové dokumenty však takto diverzifikovaně nehovoří)
analýza pracuje s jedním z možných čtení našich programových dokumentů, nikoliv však jediným - stejně obhajitelně lze imho tvrdit, že obsazování řídících orgánů nesouvisí s tím, že transparentní organizace „ provádí výběrová řízení veřejně ve dvoustupňovém řízení", protože zde nejde o činnost dotyčné organizace - možná lépe by se povinnost VŘ dovozovala z čl. 2 odst. 2 písm. (g) Stanov
analýza pojímá široce závazek "Zajistíme, aby společnosti samospráv ovládali odborníci, ne politici," - možných definic "politika" je však mnoho, a věta hovoří o "ovládání" nikoliv o podílení se či účasti - lze ji tedy naopak číst například: "politici nebudou mít v orgánech společností většinu" - k uspokojivému závěru se imho nedobereme postupem právního výkladu, nýbrž kristalizací názoru RV nebo CF
analýza podle mne poskytuje zajímavý způsob pohledu na naše programové závazky, nikoliv pohled jediný možný - autor se odůvodněně přiklonil k určitému závěru, nemyslím si však, že nezůstává prostor pro zaujetí názoru jiného
Aktualizováno uživatelem Rosťa Řeha před více než 4 roky(ů)
Ale my jsme nezadali o vyklad analyzy, prave proto jsem podal konkretni otazky :)
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před více než 4 roky(ů)
RK nepřísluší výklad programu, zaměřím se tedy na výklad povinností daných Stanovami, jak jsem avizoval výše.
(A podotýkám, že je významný rozdíl mezi povinností a dobrou praxí.)
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před více než 4 roky(ů)
Rostislav Řeha napsal:
Ale my jsme nezadali o vyklad analyzy, prave proto jsem podal konkretni otazky :)
Ja jsem také nesměřoval k výkladu analýzy - byla doložena asi jako podklad argumentace a já jsem se s ní takto vyrovnal. Toť vše.
Aktualizováno uživatelem Rosťa Řeha před více než 4 roky(ů)
Milan Daďourek napsal:
Přemýšlím, jakou otázku na výklad nejasnosti předpisů lze z podání vyextrahovat.
Otázka na tazatele: vynechám-li programové dokumenty, vnímám správně, že otázka směřuje na čl. 3 odst. 8 písm. (a) ve spojení s čl. 2 odst. 2, písm. (g) Stanov?
No hlavne smeruje na https://wiki.pirati.cz/rules/rr#rozhodne_pravo kde se programu "přiznává právní síla vnitřního předpisu", tedy je KK nucena posuzovat plneni konkretniho ustanoveni v programu jakozto v predpise. Ted se bavime o konkternim programu, tj. celostatnim komunalnim programu 2018 (plus pripadne lokalni modifikace, ale ty jsme snad schopni zohlednit, je jich mnoho).
Aktualizováno uživatelem Rosťa Řeha před více než 4 roky(ů)
Milan Daďourek napsal:
RK nepřísluší výklad programu, zaměřím se tedy na výklad povinností daných Stanovami, jak jsem avizoval výše.
(A podotýkám, že je významný rozdíl mezi povinností a dobrou praxí.)
Viz vyse, RK vyklada predpisy a programu je v RŘ priznana sila predpisu. Pokud je RK muze pouzit pri stiznosti, musi byt schopna ji i vylozit.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před více než 4 roky(ů)
Působnost RŘ upravuje §1. Říká, že RŘ upravuje řízení ve sporech - tehdy se použijí jeho ustanovení (včetně tebou citovaného) - nikoliv obecně (stejně jako se Trestní řád nepoužívá mimo trestní řízení) - účelem je, aby bylo možné sankcionovat porušení programu obdobně jako předpisu, nikoliv tvářit se, že program je předpis.
Krom toho přiznat programu sílu předpisu neznamená, že je předpisem - na tom je shoda i třeba s F. Navrkalem, imho. A RK má ze Stanov pravomoc vykládat předpisy - jistě není žádoucí, aby sama RK překračovala vymezené pravomoci :)
(a k výkladu při stížnosti - je něco zcela jiného aplikovat právo na konkrétní věc a vykládat právo obecně)
(PS české soudy nesmějí obecně vykládat právo vůbec a neomezuje to jejich schopnost soudit konkrétní věci - možná naopak)
Aktualizováno uživatelem Rosťa Řeha před více než 4 roky(ů)
To je schizofrenie - KK ve stiznosti vzdy posuzuje poruseni predpisu, v tomto pripade tedy poruseni programu. Cili jednak musim byt schopen jako clen KK posoudit, ze k poruseni programu doslo a druhak to musi byt schopen posoudit kazdy zastupitel. Podle Trestniho radu jsme schopni rict, ze k jeho poruseni dojde konkretni cinnosti (nebo necinnosti). Tedy tady bychom toho meli byt schopni rict totez, jinak vystavujeme vsechny nase zastupitele nejistote, zda jednaji v souladu s predpisy (a programem).
Ty otazky jsou naprosto konkretne polozene a zastupitele potrebuji znat jejich vyklad.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před více než 4 roky(ů)
Asi budeme muset předělat české právo, když je schizofrenní :)
Diskuse k výkladu programu ze strany RK mj. zde: https://forum.pirati.cz/viewtopic.php?f=637&t=52556&start=10
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před více než 4 roky(ů)
Navrhuji věc rozhodnout v písemném řízení na fóru.
Aktualizováno uživatelem Petr Springinsfeld před více než 4 roky(ů)
- související s Dlouhodobý úkol #24452: Předběžné otázky řešené RK s volebním obdobím od r. 2019 přidán
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před více než 4 roky(ů)
- Stav změněn z Čeká se na řešitele na V řešení (diskutuje se)
Zahájena rozprava: https://forum.pirati.cz/viewtopic.php?f=192&t=52716
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před více než 4 roky(ů)
RK schválila odpověď:
Z čl. 3 odst. 8 písm. (a) ve spojení s čl. 2 odst. 2, písm. (g) Stanov nelze vyvodit obecnou povinnost zastupitelů pořádat na každou pozici otevřené výběrové řízení.
V ostatním se předběžná otázka odkládá podle §11 odst. 3 JdŘ RK.
Odůvodnění¶
I
Předběžná otázka musí směřovat k výkladu nejasnosti předpisu. V tomto smyslu byla v rámci položené otázky vydělena podotázka „Jsou dle čl. 3 odst. 8 písm. (a) ve spojení s čl. 2 odst. 2, písm. (g) Stanov zastupitelé Pirátů obecně povinni na nějakou konkrétní pozici dělat otevřené výběrové řízení?“
V ostatním položená předběžná otázka směřuje k výkladu programu, popřípadě k výkladu obecných povinností.
RK nevykládá obecně, co je a co není povinností – to je úkolem normotvůrce. Z dikce čl. 13 odst. 3 písm. (e) má RK odpovídat na předběžné otázky tehdy, není-li výklad Stanov nebo předpisů jasný – podkladem otázky tedy má být nejasnost konkrétních ustanovení. Proto RK otázku konkretizovala a tazatele o tomto kroku informovala.
RK nepodává výklad programu, protože k tomu není oprávněna. Ohledně výkladu programu je třeba se obrátit na jiné orgány – např. RV. (Viz též https://redmine.pirati.cz/issues/25764 [ot]- Předběžná otázka ohledně výkladu programu v oblasti referend[/ot].) V této části proto RK otázku odložila, neboť nejde o předběžnou otázku ve smyslu Stanov.
II
Diskutovaná ustanovení Stanov znějí:
Čl. 3 Členství
(8) Člen je povinen
a) podporovat politické cíle strany, zejména základní programové cíle uvedené v čl. 2, ...
Čl. 2 Poslání a programové cíle
(2) Česká pirátská strana chce svou politikou prosazovat a podporovat ...
g) transparentní výběrová řízení ve veřejném sektoru, ...
Předběžná otázka směřuje k tomu, zda z uvedeného ustanovení vyplývá povinnost vždy pořádat výběrová řízení při obsazování pozic.
Především je zjevné, že programový cíl nehovoří pouze o personálních věcech. Pokud by tedy znamenal bezvýjimečnou povinnost, měla by se vztahovat i na veškeré nákupy a služby – soutěžit by tedy bylo třeba i například dodavatele služby mytí automobilu, nebo náhradní náplň do tiskárny. Je zjevné, že podobné pravidlo bez nastavení přiměřených limitů by v praxi nebylo realizovatelné. Takové čtení proto není možné (argumentum ad absurdum).
Soustředíme-li se na personální výběrová řízení (dále VŘ), pak by vyvození jejich obecné povinnosti vedlo k podobně neaplikovatelným závěrům. Soutěžen by měl být každý brigádník uklízející kancelář. Je představitelná řada příkladů, kdy by aplikace absolutní povinnosti VŘ mohla být v rozporu s veřejným zájmem, nebo dalšími programovými cíly a principy.
(U některých pozic je vhodné spojení s určitou funkcí. Například ač obvykle není přikázáno, aby obec ve svazku obcí zastupoval starosta, bývá to mnohde zvykem. Obsazení jiným zástupcem by mohlo být ke škodě takto zastoupené obce.
Existují i situace, kdy Piráti nejsou schopní prosadit VŘ do orgánu společnosti a zastupitelé zvažují VŘ pouze pirátského zástupce. Nelze odhlédnout, že zastupitelé musí především sledovat veřejný zájem. Účast zastupitele schopného referovat přímo na zastupitelstvu o poměrech v daném podniku může ztížit „manipulace“ ostatních – v důsledku může přispět i k prosazení transparentních VŘ v činnosti společnosti.
Některé pozice jsou výsostně politické nebo za ně Piráti nesou zvýšenou odpovědnost, případně vyžadují především důvěru k funkcionáři. Ač jsou ve veřejném sektoru, VŘ na jejich obsazení by nebylo vhodné.)
Proto má RK za to, že z diskutovaného ustanovení Stanov nevyplývá obecná povinnost obsazovat každou pozici na základě výběrového řízení – bez ohledu na situaci a bez jakýchkoliv limitů. Odmítnout je však také třeba tezi, že z daného programového cíle nevyplývají konkrétní povinnosti. Každý pirátský zastupitel je povinen podporovat transparentní výběrová řízení ve veřejném sektoru. Měl by být schopen zdůvodnit, proč v určitém případě realizaci transparentního výběrového řízení nepodpořil (srovnej Demokratické minimum). Lze totiž dovozovat povinnost transparentní výběrové řízení konat tehdy, pokud je to s ohledem na okolnosti možné, přiměřené a neodporující jiným cílům či principům. Zároveň ovšem transparentní výběrové řízení neznamená vždy řízení otevřené.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před více než 4 roky(ů)
- Popis aktualizován (rozdíl)
- Stav změněn z V řešení (diskutuje se) na Dokončen