Předběžná otázka #31113
uzavřenýZměna povolební strategie a kodexu
Popis
Vážená RK,
dle §13 VŘ jsou součástí volebního programu také povolební strategie a kodex pro veřejnou funkci (pokud jsou schváleny). Dle §17 VŘ může v mimořádných a odůvodněných případech změnit předložený volební program pouze RV.
Znamená to, že povolební strategii či kodex pro veřejnou funkci, které jsou součástí volebního programu, může změnit pouze RV?
Děkuji
Související úkoly 1 (0 otevřených — 1 uzavřený)
Aktualizováno uživatelem Jan Bednařík před více než 4 roky(ů)
Ještě doplňující otázka: Může kandidátní listinu nebo volební program po předložení RV ještě změnit orgán který je sestavil a schválil?
Aktualizováno uživatelem Petr Springinsfeld před více než 4 roky(ů)
- Stav změněn z Nový na Čeká se na řešitele
- Přiřazeno nastaven na Petr Springinsfeld
- Datum podání nastaven na 19.05.2020
Jako zpravodaje přiřazuji sebe.
Aktualizováno uživatelem Petr Springinsfeld před více než 4 roky(ů)
- související s Dlouhodobý úkol #24452: Předběžné otázky řešené RK s volebním obdobím od r. 2019 přidán
Aktualizováno uživatelem Ondřej Navrátil před asi 4 roky(ů)
Zdar! Myslí si RK, že by se mohla k tomuto podání dostat do konce roku?
Aktualizováno uživatelem Petr Springinsfeld před téměř 4 roky(ů)
- Stav změněn z Čeká se na řešitele na Dokončen
RK dne 26. 11. 2020 schválila následující odpověď:
Dle § 13 VŘ jsou součástí volebního programu také povolební strategie a kodex pro veřejnou funkci (pokud jsou schváleny). Dle §17 VŘ může v mimořádných a odůvodněných případech změnit předložený volební program pouze RV.
Znamená to, že povolební strategii či kodex pro veřejnou funkci, které jsou součástí volebního programu, může změnit pouze RV?
Pravomoc Republikového výboru změnit volební program vychází z § 17 písm. a) Volebního řádu. Volební řád je ovšem předpis schválený Republikovým výborem, aniž by k tomu byl RV oprávněn. Co se normotvorby týče, je RV ze Stanov oprávněn pouze upřesňovat předpisy přijaté Celostátním fórem a schvalovat vzorové jednací a volební řády.
Vzorový jednací řád zavazuje orgány strany a týmy v případě, že si v souladu s čl. 6 odst. 1 Stanov neschválily vlastní jednací řád.
Vzorový volební řád zavazuje orgány strany a týmy v případech, kdy orgány strany a týmy provádějí volbu (srov. jednací a volební řády zastupitelstev) a neschválily si v souladu s čl. 6 odst. 1 Stanov vlastní volební řád nebo jejich schválený jednací řád neupravuje postup při volbě. Vzorový volební řád je tedy v kontextu pravomocí RV nutno vnímat pouze jako procesní normu upravující postup volby, ne jako komplexní předpis, který se zabývá volbami do veřejných orgánů.
Aktuální Volební řád také nelze vnímat jako upřesnění předpisu přijatého Celostátním fórem, protože CF žádný předpis vztažený k volbám do veřejných orgánů nepřijalo.
Z výše uvedeného lze usoudit, že Volební řád nebyl přijat v souladu s žádnou normotvornou pravomocí RV, k pravomoci obsažené v § 17 písm. a) VŘ tedy nelze přihlížet a povolební strategii či kodex pro veřejnou funkci tak mohou měnit pouze orgány, které je přijaly.
Hlasování
Celkem hlasovali 4 členové RK:
PRO: Springinsfeld, Derka, Ručka, Lejčko
Nehlasovali: Matušková, Daďourek (oba pro, ale po termínu)