Rozhodčí komise schválila následující odpověď na předběžnou otázku:
Hostující člen MS se nestává hostujícím členem KS.
O hostování postačuje hlasování oblastního předsednictva. Dle § 3a PCP není nutné, aby žadatel podal oblastnímu sdružení přihlášku, jinak proces probíhá obdobně, zejména administrativně.
Odůvodnění:
1) Ve věci souběhu ustanovení čl. 3 odst. 4 a čl. 5 odst. 2 Stanov se RK přiklání k výkladu, že ustanovení čl. 3 odst. 4 upravuje postavení hostujícího člena speciálně, když výslovně stanoví, že hostovat lze nejvýše v jednom oblastním sdružení. Proto se na hostujícího člena MS nepoužije v této věci ustanovení poslední věty čl. 5 odst. 2 a není tedy hostujícím členem KS.
To navozuje i plné znění dotazovaného ustanovení: „Pokud to lze, má hostující člen stejná práva jako řádný člen, vyjma práva hlasovat v personálních věcech.“ Vztáhnout na hostujícího člena ustanovení čl. 5 odst. 2 nelze - pro rozpor s výslovným zákazem hostování ve více oblastních sdruženích.
Tento výklad je také v souladu s ustálenou praxí AO, jak si RK ověřila.
2) Až na výjimky konstruují Stanovy postavení hostujícího člena sdružení jako obdobné k ostatním členům sdružení. Proto není důvod nepřistupovat ke svolení s hostováním obdobně jako k přijetí člena. Z pohledu Stanov je proto postačující svolení oblastního předsednictva, neboť to je orgánem oblastního sdružení s kompetencí jednat jeho jménem v otázkách členství (viz čl. 7 odst. 5 písm. (c) Stanov). Stanovy ale nebrání tomu, aby si oblastní sdružení tyto vztahy uspořádalo jinak – tedy aby si například oblastní fórum vyhradilo pravomoc svolit k hostování.
§ 3a PCP stanoví, že při udělování svolení k hostování se postupuje obdobně jako při přijímání člena, což je nutno chápat zejména ve smyslu administrativního postupu a důvodnosti rozhodnutí (Stanovy požadují v čl. 3 odst. 3 zdůvodnění případného zamítnutí přihlášky). Jako usnadnění pro žadatele o hostující členství § 3a PCP stanoví, že není třeba podávat přihlášku se všemi náležitostmi.
Diskutovaný paragraf nezamezuje, aby oblastní sdružení požadovalo případně nějakou formu žádosti o hostování. (Také jej nelze číst jako příkaz k tomu, aby o hostování rozhodovalo oblastní předsednictvo, neboť RV [které je původcem PCP] v této věci není oprávněn zúžit oblastním fórům pravomoc - srov. čl. 9 odst. 5 Stanov.)