Projekt

Obecné

Profil

Předběžná otázka #28905

uzavřený

Význam pojmu "Vyškrtnutí" ve volebním řádu (§ 7 (4))

Přidáno uživatelem Vojtěch Pikal před asi 4 roky(ů). Aktualizováno před asi 4 roky(ů).

Stav:
Dokončen
Priorita:
Urgentní
Přiřazeno:
Začátek:
12.03.2020
Uzavřít do:
Spisová značka:
Datum podání:
12.03.2020

Popis

Zdravím rozhodčí komisi,

v rámci komplikované situace v rámci primárních voleb/sestavování kandidátní listiny bych potřeboval znát definici pojmu "vyškrtnutí" v rámci volebního řádu, resp. § 7 odst. (4) řádu.

§ 7 Kandidátní listina
(4) Pokud je některý kandidát nebo náhradník vyškrtnut, pořadí se posouvá.

Má být tento pojem chápán
a) omezeně, že se jedná jen o vyškrtnutí ve smyslu, jak jej provádí registrační úřad (viz např. https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-130#p22)
b) omezeně, dle (a) plus další zmínky o vyškrtnutí v předpisech strany (§ 6 (3)i) JŘRV)
c) teleologicky, jako "vyškrtnutí" kandidáta např. zmocněncem před odevzdáním listiny na úřad pro nedodání prohlášení či jiných povinných podkladů
d) šířeji, ve smyslu že se týká například i odvolání kandidáta(náhradníka) (§ 8 (3)b))
e) šířeji, že zahrnuje např. i rezignaci kandidáta (a to např. i v průběhu primárních voleb či volby dané skupiny)

Pro můj případ je určující právě otázka rezignace, náhradnictví a následného doplňování kandidátní listiny (v různých smyslech, dle § 7 (4) VŘ, § 8 (3) a) VŘ, § 9 VŘ a § 25 JdŘ CF) - v který moment sestavování a existence listiny se tyto uplatňují a je-li povinnost je uplatnit.

Na konec bych chtěl ilustrativně uvést příklad, který ilustruje složitost možné situace.

Představme si krátkou kandidátní listinu, která má lídra, tři čelní kandidáty a 5 dalších kandidátů (a libovolný počet náhradníků).
Kandidát A kandiduje do čela, v prvním kole uspěje a v druhém kole skončí pod čelem.
Celková kandidátní listina pak dopadne:
lídr: 1., čelo: 2., 3., B., další: C, 6., A, 8., 9., náhradníci: i, ii, iii....
Pokud je kandidát B vyškrtnut, má se na jeho místo posunout kandidát C. (první z dalších) nebo A (první pod čarou při volbě čela)? [Kandidát C má zjevně větší podporu, ale např. se nezúčastnil volby čela.]
Má na to vliv, jestli se tak stane před odevzdáním listiny RV, před odevzdáním listiny úřadu? Před ukončením primárních voleb? Před ukončením primárních voleb v dané skupině?

A na okraj - je nepoužití § 25 JdŘ CF (Náhradnictví) pro jednotlivé volené skupiny(zejména lídra, čela, či např. části dalších, pokud jsou voleni po např. trojicích) v možnostech orgánu vykonávajícího primární volbu, nebo je to obecná povinnost dle §§ VŘ?

Poprosil bych aspoň o částečnou odpověď do pondělí, děkuji.

Aktualizováno uživatelem Petr Springinsfeld před asi 4 roky(ů)

  • Priorita změněn z Vysoká na Urgentní
  • Přiřazeno nastaven na Viktor Derka
  • Stav změněn z Nový na Čeká se na řešitele

Jako zpravodaje přiřazuji Viktora Derku.

Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před asi 4 roky(ů)

Neodpustím si za sebe popovzdechnutí:
Je-li požadována odpověď takto rychle,
a) mělo by být zdůvodněno proč ... a co hrozí z prodlení. (Nějak se nám ty urgence začínají množit a jsme jen lidé, kteří mají také jiné povinnosti. A rychlé odpovědi hrozí chybou, čili mají také potenciál škody.)
b) měla by být formulace otázky maximálně jasná a stučná. (Podotázky a nuance nechť jsou případně tázány dodatečně v běžném režimu, bude-li nezbytí.)

Omlouvám se Viktorovi za nevyžádaný vstup.

Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před asi 4 roky(ů)

Jádro otázky je:

Má být tento pojem (vyškrtnutí) chápán
a) omezeně, že se jedná jen o vyškrtnutí ve smyslu, jak jej provádí registrační úřad (viz např. https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-130#p22)
b) omezeně, dle (a) plus další zmínky o vyškrtnutí v předpisech strany (§ 6 (3)i) JŘRV)
c) teleologicky, jako "vyškrtnutí" kandidáta např. zmocněncem před odevzdáním listiny na úřad pro nedodání prohlášení či jiných povinných podkladů
d) šířeji, ve smyslu že se týká například i odvolání kandidáta(náhradníka) (§ 8 (3)b))
e) šířeji, že zahrnuje např. i rezignaci kandidáta (a to např. i v průběhu primárních voleb či volby dané skupiny)

Ostatní kolem je nějaký podpůrný text, pro zodpovědnou formulaci úvahy.

Aktualizováno uživatelem Viktor Derka před asi 4 roky(ů)

  • Stav změněn z Čeká se na řešitele na Dokončen

Dne 17. 3. 2020 bylo přijato následující usnesení (Pro: Derka, Springinsfeld, Ručka, Daďourek; Nehlasoval: Lejčko, Matušková)

Odpověď

Vyškrtnutím ve smyslu § 7 odst. 4 Volebního řádu je situace, kdy příslušný registrační úřad vyřadí za jakéhokoliv zákonného důvodu kandidáta z již podané kandidátní listiny. Mění-li se pořadí na konceptu kandidátní listiny během nebo po proběhnutí primárních voleb, postupuje se obdobně, pokud příslušné fórum nestanovilo jinak.

Odůvodnění

Kandidátní listinou ve smyslu § 7 odst. 1 Volebního řádu je u registračního úřadu již podaná písemnost, která úřadu sděluje totožnost a pořadí kandidátů. Tento závěr vyplývá z gramatického výkladu citovaného ustanovení, neboť její sestavení v rámci primárních voleb dle § 8 Volebního řádu probíhá buďto elektronicky v prostředí internetového fóra, nebo fyzicky na zasedání příslušného fóra. V písemné podobě tudíž kandidátní listina je jako úkon perfektní až samotným doručením registračnímu úřadu.

Je proto možno si představit modelově dvě situace:

  1. zasahuje se do již zaregistrované kandidátní listiny,
  2. mění se pořadí na konceptu kandidátní listiny během nebo po proběhnutí primárních voleb.[/list]

Situace pod 1. bodem je plně regulována vnitřními předpisy strany (viz § 7 odst. 4, § 9 odst. 3 Volebního řádu) i volebními zákony (např. § 36 odst. 3 zákona č. 247/1995 Sb.). V takovém případě tedy na místo vymazaného kandidáta nastupuje bezprostředně následující kandidát (popř. je-li ještě možno kandidátku doplňovat, pak na poslední místo kandidátky nastoupí první náhradník).

Situaci pod 2. bodem je nutno vyřešit v návaznosti na vyhlášená pravidla daných primárních voleb. Jelikož Volební řád explicitně neřeší otázku náhradnictví v rámci primárních voleb, aplikuje se na tuto otázku přiměřeně Jednací řád CF, který konkrétně v § 25 upravuje náhradnictví. Toto ustanovení se ovšem týká pouze uvolnění z již vzniklých funkcí. Na pozici na kandidátní listině je možno pro účely Jednacího řádu CF hledět jakožto na jistý specifický typ funkce, tato funkce vzniká až samotnou registrací kandidátky u příslušného registračního úřadu, tudíž toto ustanovení není možno beze zbytku aplikovat. Proto je případné náhradnictví je nutno vyřešit s přihlédnutím k na počátku vyhlášeným pravidlům primárních voleb, popř. dodatečně příslušným fórem stanoveným. Relevantní fórum může ve vlastní diskreci stanovit, zda se na jednotlivé segmenty kandidátní listiny (tj. lídr, čelo, zbytek) hledí jako na samostatné seznamy ve smyslu § 25 Jednacího řádu CF, nebo je seznamem v daném smyslu celý koncept kandidátní listiny jako takový. Budou-li jednotlivé segmenty z rozhodnutí příslušného fóra považovány za samostatné seznamy, poté se náhradníkem stane kandidát, který kandidoval do daného segmentu, byl úspěšný v prvním kole, ovšem ve druhém kole nebyl zvolen v důsledku omezeného počtu volených míst. Bude-li celá kandidátka považována za jeden seznam, poté dojde k analogické situaci jako ve výše zmíněném bodě 1. (tj. na uvolněnou pozici nastoupí bezprostředně následující kandidát, resp. první náhradník v případě posledního místa). Nepřijme-li příslušné fórum žádné usnesení v této věci, poté platí vyvratitelná domněnka, že daný koncept kandidátní listiny byl příslušným fórem koncipován jako jeden seznam.

Také k dispozici: Atom PDF