Předběžná otázka #26432
uzavřenýPředběžná otázka: Soulad s předpisy vydanými nadřízeným týmem
Popis
Dle Stanov si mohou orgány strany schvalovat jednací řády. A organizační jednotky (tj. oblastní sdružení) mohou vydávat předpisy, podle nichž vykonávají své pravomoci.
1) Může MS, které vyvíjí činnost v rámci KS a je mu podřízeno, vydat vlastní Jednací řád, který není v souladu s Jednacím řádem KS?
2) Může MS, které vyvíjí činnost v rámci KS a je mu podřízeno, vydat vlastní Jednací řád, který není v souladu s Jednacím řádem KS v odůvodněném případě?
3) Může KS, které nevyvíjí činnost v rámci CF, ale je mu podřízeno, vydat vlastní Jednací řád, který není v souladu s Jednacím řádem CF?
4) Může KS, které nevyvíjí činnost v rámci CF, ale je mu podřízeno, vydat vlastní Jednací řád, který není v souladu s Jednacím řádem CF v odůvodněném případě?
5) Může KS vydat Jednací řád závazný i pro MS, které vyvíjí činnost v rámci daného KS a je mu podřízeno?
6) Může KS vydat Jednací řád závazný i pro MS, které vyvíjí činnost v rámci daného KS a je mu podřízeno v odůvodněném případě?
7) Může oblastní AO, který nevyvíjí činnost v rámci celostátního AO, ale je mu podřízen, vydat vyhlášku, která není v souladu s vyhláškou vydanou celostátním AO?
8) Jak se ve výše uvedených případech (pokud jsou možné) řeší kolize?
Zkrácená odpověď RK na předběžné otázky:
(1-6) MF může vydat vlastní jednací řád bez ohledu na jednací řád KF. Stejně tak KF může vydat vlastní jednací řád nezávislý na jednacím řádu CF. KF ani PKS nejsou oprávněny vydat jednací řád závazný pro orgány MS.
(7-8) Oblastní AO je podřízen celostátnímu AO a v rámci své činnosti je vázán vyhláškami vydanými celostátním AO. Nemůže vydat vlastní vyhlášku/pravidla, která by byla v rozporu s vyhláškou celostátního AO. Kolize nenastanou, neboť se vždy uplatní norma vyšší právní síly.
Více viz odůvodnění níže.
Související úkoly 2 (0 otevřených — 2 uzavřených)
Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před téměř 5 roky(ů)
- Datum podání nastaven na 23.01.2020
Praktický příklad: JdŘ CF předepisuje, že nominace do volby předsednictva KF provádějí usnesením.
Aktualizováno uživatelem Petr Springinsfeld před téměř 5 roky(ů)
- Stav změněn z Nový na Čeká se na řešitele
- Přiřazeno nastaven na Milan Daďourek
Jako zpravodaje přiřazuji Milana Daďourka.
Aktualizováno uživatelem Petr Springinsfeld před téměř 5 roky(ů)
- související s Dlouhodobý úkol #24452: Předběžné otázky řešené RK s volebním obdobím od r. 2019 přidán
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
- Stav změněn z Čeká se na řešitele na V řešení (diskutuje se)
Ahoj,
budu dva týdny nepřítomný, takže se předem omlouvám za prodlení.
K otázkám 1-6 doporučuji sledovat řešení podobné předběžné otázky #26350: https://forum.pirati.cz/viewtopic.php?p=674982#p674982
Navržená odpověď poukazuje na to, že Stanovy (čl. 6 odst. 1) dávají každému orgánu pravomoc schvalovat si svůj jednací řád. Jednací řád nadřízeného týmu není předpisem závazným pro podřízený tým - ze své podstaty se vztahuje pouze na tým, který si ho schválil.
Výjimkou je Stanovami dané explicitní oprávnění RV schvalovat vzorové jednací řády, které pak představují pravidla jednání, která se použijí, pokud si daný orgán neodsouhlasí odchylný postup (čili si může schválit i libovolně odlišný jednací řád).
U otázky 7 považuji vztah celostátního a oblastního AO za jasně hierarchický, řídící se OŘ (který funguje jako statut AO) a tedy je vyloučeno, aby oblastní AO jednalo v rozporu s vyhláškou nadřízeného AO. Kromě toho pochybuji o smyslu možnosti krajského AO vydávat vyhlášky (ty mají za úkol sjednocovat praxi odboru, proto je vydává centrální AO).
K otázce 8 z uvedeného imho plyne, že kolize nejsou možné. Řešili by se běžnými postupy a pravidly výkladu práva.
Zatím tedy v rychlosti takto (předjednáno s kolegy přes Zulip), oficiálně později.
Aktualizováno uživatelem Jan Bednařík před téměř 5 roky(ů)
Žádný problém. Odpověď nespěchá.
Navržená odpověď otázky #26350 nebere v potaz to, že MF a KF nejsou nezávislé týmy. MS vyvíjí činnost v rámci KS a je jeho součástí jako jeho podmnožina. KS na základě OŘ zřizuje a ruší MS. A dle OŘ by tak taky mělo platit, že pravidla podřízeného týmu musejí být v souladu s pravidly vydanými nadřízeným týmem. Jedna věc jsou Stanovy, které dávají pravomoc schvalovat si svůj jednací řád. A další je OŘ, který stanovuje podmínky, které jednací řád (a další předpisy) musí splňovat.
Podřízenost KF a MF je něco jiného, než je situace třeba u krajského AO, které není součástí celostátního AO, ale je podřízeno z hlediska působnosti. Proto jsem dal tuhle otázku s více příklady, které poukazují na různé vztahy mezi týmy a další předpisy, které se toho týkají.
Možná v tom hledám příliš velkou složitost. Ale v tom případě by mě zajímalo, k čemu je a v jaké situaci se uplatní §5 odst. 2 OŘ, když ne v příkladech uvedených výše?
Co se týče vyhlášek, dle OŘ je může vydávat kterýkoliv tým. ZřKO je specificky zmiňuje u AO, ale máme taky vyhlášky TO, PO, ZO, RV, Finančního týmu. A nenapadá mě důvod, proč by nemělo být možné vydávat vyhlášky na krajské či místní úrovni?
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
- související s Předběžná otázka #26350: Platnost jednaciho radu KF pro MF přidán
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
Zahájeno projednání na fóru: https://forum.pirati.cz/viewtopic.php?f=192&t=51304
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
Krátce k připomínkám:
Výslovné ustanovení Stanov k jdř musí mít přednost před ustanoveními obecnými a nemůže podléhat OŘ, který je nižším předpisem.
KF a MF jsou nadány samosprávou zaručenou Stanovami (čl. 6 odst. 2) a jsou orgány strany. Působení OŘ vůči nim je tak omezené (srov. též #20493) - narozdíl od AO (u nějž se uplatní např. i tázaný §5 OŘ).
Jednací řády jsou z podstaty vnitřními předpisy daného orgánu - nejsou tedy způsobilé působit na jiné orgány.
Nezpochybňoval jsem možnost oblastního AO vydat si pravidla, nýbrž smysluplnost. Ale to sem nepatří.
EDIT: Ještě drobnost. V otázkách se operuje s tím, že MS vyvíjí činnost v rámci KS. Totéž ovšem platí i pro KS, které vyvíjí činnost v rámci strany. Důležité je nezaměňovat organizační jednotky (KS, MS) s jejich orgány - MF je vůči KF samosprávné obdobně jako je KF vůči CF, imho. Jednací řády si přijímají orgány, nikoliv sdružení (ta nejsou orgány).
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před více než 4 roky(ů)
- Stav změněn z V řešení (diskutuje se) na Čeká se na řešitele
Zahájeno hlasování: https://forum.pirati.cz/viewtopic.php?f=192&t=51304&p=683128#p683128
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před více než 4 roky(ů)
RK schválila odpověď na předběžnou otázku:
MF může vydat vlastní jednací řád bez ohledu na jednací řád KF. Stejně tak KF může vydat vlastní jednací řád nezávislý na jednacím řádu CF. KF ani PKS nejsou oprávněny vydat jednací řád závazný pro orgány MS.
Oblastní AO je podřízen celostátnímu AO a v rámci své činnosti je vázán vyhláškami vydanými celostátním AO. Nemůže vydat vlastní vyhlášku/pravidla, která by byla v rozporu s vyhláškou celostátního AO. Kolize nenastanou, neboť se vždy uplatní norma vyšší právní síly.
Odůvodnění:
I
Odpovědi na otázky 1-6 vyplývají z již řešené věci https://redmine.pirati.cz/issues/26350 (Platnost jednacího řádu KF pro MF) a částečně též https://redmine.pirati.cz/issues/15539 (Jednací řád krajského fóra). K uvedeným otázkám RK pouze dodává, že ani KS ani MS nejsou orgány a nemají jednací řády. Proto bylo v kontextu otázek uvažováno o KF a MF. Ač je KF nadřízené MF, nemá pravomoc vydat jednací řád pro MF (ani částečný), neboť čl. 6 odst. 1 Stanov výslovně tuto kompetenci svěřuje každému jednotlivému orgánu samostatně. KF by tedy jednalo mimo své kompetence.
I bez tohoto výslovného ustanovení Stanov by byl vztah mezi jednacími řády KF a MF stejný, neboť jednací řád z podstaty není obecně závazným předpisem, nýbrž jde o vnitřní pravidla daného orgánu. Pravomoc schvalovat si vlastní jednací řád je mj. projevem samosprávy oblastních sdružení, kterou dále akcentuje čl. 6 odst. 2 Stanov. Výše uvedené platí obdobně pro vztah JdŘ CF a jednacích řádů KF. CF ovlivňuje jednání KF a MF pouze prostřednictvím pravidel zakotvených ve Stanovách – viz https://redmine.pirati.cz/issues/15539, ačkoliv představitelné by bylo i využití oprávnění CF dle čl. 8 odst. 6 písm. (b) Stanov.
II
Vztah mezi oblastním AO a celostátním AO se v plné míře řídí Organizačním řádem (neboť ten mimo jiné plní roli statutu AO). Odpověď na otázku poskytuje §5 odst. 2 OŘ. Pravidla vydaná oblastním AO musí být v souladu s pravidly (vyhláškou) vydanými nadřízeným týmem (zde celostátním AO).
III
Hypotetickou kolizi v daném případě řeší pravidlo přednosti normy vyšší právní síly (lex superior derogat legi inferiori). Nesouladné ustanovení pravidel podřízeného orgánu se tak neuplatní a aplikováno bude ustanovení pravidel vydaných nadřízeným orgánem. V tázaném případě vyhláška celostátního AO znemožní užití případného rozporného ustanovení pravidel vydaných oblastním AO. Na okraj poznamenáváme, že vyhláška AO je regulací činností svěřených AO. Má tedy charakter vnitřního pokynu odboru, nikoliv obecně závazného předpisu.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před více než 4 roky(ů)
- Popis aktualizován (rozdíl)
Upraven popis. Zkrácen. Vložena odpověď RK.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před více než 4 roky(ů)
- Stav změněn z Čeká se na řešitele na Dokončen