Podání #25150
uzavřenýŽádost RK o vyjádření k závaznosti OŘ (ve věci předběžné otázky)
0%
Popis
Vážení jednatelé Republikového výboru,
jako zpravodaj ve věci https://redmine.pirati.cz/issues/20493 vás oslovuji s prosbou o vyjádření.
Položená předběžná otázka (druhá) podle mého názoru vyžaduje objasnění míry závaznosti Organizačního řádu vůči oblastním sdružením, resp. oblastním předsednictvům. Protože původcem OŘ je RV, žádám vás o vyjádření k níže navrženým úvahám v rámci řešení předběžné otázky.
Vaše vyjádření očekávám do 14 dnů. Případné mlčení budu považovat za souhlas. Bude-li RV k vyjádření požadovat delší lhůtu, bude prodloužena.
Úvahy v rámci řešení předběžné otázky:
Přímá povinnost vykonávat dohled ve smyslu otázky není ve Stanovách uvedena.
K možnosti odvodit tuto povinnost originálně na základě Organizačního řádu se domnívám, že čl. 9 Stanov nedává Republikovému výboru působnost ve věci přijímání členů. Také ho neopravňuje úkolovat oblastní sdružení. Obecné nadání upřesňovat předpisy přijaté CF (tedy včetně Stanov) neznamená oprávnění měnit vztahy mezi orgány strany, ani stanovovat povinnosti oblastním sdružením i mimo konkrétně svěřenou působnost (členské příspěvky, rozpočtování, hospodaření, program, kandidátní listiny). Ve vztahu k oblastním sdružením není RV v obdobné pozici jako vůči RP, které úkoluje, nebo komisím a odborům, které může vázat svojí normotvorbou (statuty). To vyplývá i z charakteru oblastních sdružení jakožto samosprávných organizačních jednotek (viz čl. 6 odst. 2 Stanov).
Domnívám se, že tento fakt částečně reflektuje §1 OŘ, zejména jeho odstavec 3: „Tento předpis se vztahuje na celostátní fórum a oblastní fóra, jen pokud je to stanoveno výslovně.„
K závaznosti OŘ ve vztahu k řešené otázce předpokládám:
RV není oprávněn přijímat libovolné závazné předpisy. OŘ je především status komisí a odborů. To odpovídá nadání RV. Dále OŘ upřesňuje určité vztahy v rámci stanov, což je v souladu s pravomocí RV upřesňovat předpisy schválené CF.
Organizační řád je pro PKS a PMS závazný v rozsahu, v jakém jím RV upřesňuje již existující povinnosti, ale nemůže zavádět jejich povinnosti de novo (mimo oblasti svěřené do působnosti RV Stanovami). Proto OŘ nemůže vůči oblastním sdružením působit ve věci ukládání povinností ohledně jim svěřeného oprávnění k přijímání členů – tedy ani stanovit povinnost dohledu PKS vůči PMS (tím spíše, že PMS se podle stanov odpovídá MF a PKS není jeho úkolujícím týmem, ač je týmem nadřízeným).
Související úkoly 1 (0 otevřených — 1 uzavřený)
Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před téměř 5 roky(ů)
Ahoj,
bylo probíráno dnes na Mumble RV.
Nejsem si jisti, jestli nám vůbec přísluší se vyjadřovat, takže nelze nic očekávat do proběhnutí losu Jednatelů, takže prosím případně o strpení.
Los bude dokončen 10.12., pak by se jednatelé poradili, jak se vyjádřit.
Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před téměř 5 roky(ů)
- Přiřazeno nastaven na Vojtěch Pikal
Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před téměř 5 roky(ů)
Čistě za sebe si dovolím podotknout, že RV má za úkol upřesňovat předpisy vydané celostátním fórem a i stanovy jsou takový předpis.
Tedy libovolná část stanov, která si zaslouží upřesnění, tak ji výbor v případě potřeby upřesňuje předpisem. Viz pravidla pro členy a příznivce.
OŘ také úptřesňuje obecná pravidla pro fungování týmů strany - týmová struktura vyplývá ze ZřKO (imho k tomu bulo nějaké podpůrné usnesení CF, když se nový OŘ schvaloval, ale nedohledám to.)
Stanovy jasně říkají, že MS vyvíjí činnost v rámci KS a je mu podřízeno. Tento vztah (obecné) podřízenosti formou dohledu je upřesněn organizačním řádem.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
Vojtěch Pikal napsal:
Čistě za sebe si dovolím podotknout, že RV má za úkol upřesňovat předpisy vydané celostátním fórem a i stanovy jsou takový předpis.
Tedy libovolná část stanov, která si zaslouží upřesnění, tak ji výbor v případě potřeby upřesňuje předpisem. Viz pravidla pro členy a příznivce.
OŘ také úptřesňuje obecná pravidla pro fungování týmů strany - týmová struktura vyplývá ze ZřKO (imho k tomu bulo nějaké podpůrné usnesení CF, když se nový OŘ schvaloval, ale nedohledám to.)Stanovy jasně říkají, že MS vyvíjí činnost v rámci KS a je mu podřízeno. Tento vztah (obecné) podřízenosti formou dohledu je upřesněn organizačním řádem.
- Počkám, jak bude užitečné, jen pls navrhněte jiný termín, až budou jednatelé
- Ohledně upřesnění souhlas. Nemyslím ale, že pojem "upřesnění", ale zahrnuje ukládání povinností, které stanovy neznají. To je asi jeden point. Pokud by to tak bylo, pak je RV nadán obecnou normotvorbou. Je to tak cítěno? Stanovy se tak imho nevyjadřují (srovnej nadání vůči CF).
- Buďmě kokrétní: tazatel navrhuje vyvozovat z §6 OŘ povinnost PKS dozorovat PMS. Vnímám to jako uložení nové povinnosti - nenacházím ji ve Stanovách ani ZřKO. Domnívám se, že z §6 nelze takto přímou povinnost vyvodit. Protože RV upřesňuje, nikoliv ukládá povinnosti. A §6 takto imho ani vůbec nebyl myšlen (stejně jako valná většina OŘ - viz §1), aby se z něj odvozovaly nové povinnosti pro oblastní předsednictva. Pak by totiž bylo lze dovodit i možnost úkolování, a to až z úrovně RP - PKS se změní v jakési odbory pro jednotlivé kraje, struktura předpokládaná Stanovami se změní a oblastní fóra se mohou stát sekundářem ... OŘ by tak reálně takřka rušil samosprávu předpokládanou imho Stanovami. (Např. by KF nemohlo zřídit prakticky žádný svůj orgán, u nějž by na základě OŘ nešlo následně vyvodit podřízenost a úkolovatelnost nějakým republikovým orgánem - proč má pak KF třeba platit svoje odbory, bude-li je úkolovat někdo jiný?)
- Výklad by značně usnadnilo, kdyby §1/3 OŘ zněl např.: "Tento předpis se vzathuje na celostátní fórum a oblastní
fórasdružení, jen pokud je to stanoveno výslovně. (I vzhledem k současnému znění věty však bude třeba zřejmě dovodit, že vedle fór se myslí i jimi ustavované a úkolvané orgány.)
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
Oprava: pojem orgán je třeba rozšířit na pojem tým - KF by nemohlo zřídit žádný tým, který by následně nebyl úkolovatelný odbory či RP
(podotýkám že intervence CF je možná vždy, o tom spor není - jde o to, zda máme vertikální strukturu RP-PKS-PMS)
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
A ještě doplnění: na centrální úrovni je situace jiná - RV ze stanov úkoluje RP a může svými předpisy libovolně (v rámci stanov) vázat odbory.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
Nabízím také možnost potkat se s novými jednateli na mumble, abychom si vysvětlili věc a souvislosti. Určitě nechci usilovat o žádnou revoluci. Naopak. Obávám se důsledků, které by vyplývaly z kladné odpovědi na položenou otázku a z obecné závaznosti OŘ vůči PKS a PMS.
Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před téměř 5 roky(ů)
Řeknu jen, že pokud stanovy stanový podřízenost, ale neřeknou jak má tato podřízenost být provedena/naplňena, musí nutně obsah této podřízenosti stanovit RV.
Tuhle otázku bude potřeba asi rozsekat na více stupňů, protože nutně vede k napadení/přehodnocení celé dosavadní normotvorby ve straně jako takové.
Jednání na Mumble bude určitě k takovému rozkladu na místě.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
Vojtěch Pikal napsal:
Tuhle otázku bude potřeba asi rozsekat na více stupňů, protože nutně vede k napadení/přehodnocení celé dosavadní normotvorby ve straně jako takové.
Nemyslím :). Zatím nevidím problém u jiných předpisů, jejichž původcem je RV. A u OŘ pouze ve vztahu k oblastním předsednictvům, neboť §1/3 mluví, bohužel, pouze o fórech.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
Ahoj,
můžu požádat o nějaký možný termín toho mumble? Poslal bych předem nějaký podklad a pozval bych kolegy z RK.
Aktualizováno uživatelem Exasistent RV před téměř 5 roky(ů)
Pravidelný Mumble bývá vždy třetí den v měsíci v 19:00. V lednu ale předpokládám dojde k přesunu na 6.-10.1 dle domluvy členů RV, ráda vás budu včas informovat. Případně je možné svolat samostatné jedání Mumble k této věci.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
Upřednostnil bych mumble s jednateli RV čistě kvůli vyjasnění názorů ve věci. Nebo může RV své vyjádření zformulovat bez toho.
Jde o vyjádření k probíhajícímu řízení o předběžné otázce. Chce-li RV delší termín na vyjádření, potřeboval bych sdělení v tomto smyslu.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
Ještě podotýkám, že stále platí uvedené v úvodu podání: Vyjádření očekávám do 14 dnů od podání. Případné mlčení budu považovat za souhlas s uvedenou úvahou a v řízení budu pokračovat, neboť vyjádření RV není obligátní pro řešení věci. Bude-li RV k vyjádření požadovat delší lhůtu, bude prodloužena.
Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před téměř 5 roky(ů)
Ahoj, už máme Jednatele, ještě nemáme vedoucího.
Toho budeme mít pozítří.
Jinak tedy nesouhlasím s větou "Proto OŘ nemůže vůči oblastním sdružením působit ve věci ukládání povinností ohledně jim svěřeného oprávnění k přijímání členů – tedy ani stanovit povinnost dohledu PKS vůči PMS (tím spíše, že PMS se podle stanov odpovídá MF a PKS není jeho úkolujícím týmem, ač je týmem nadřízeným)."
Jak jsem se již snažil zde prezentovat, nesouhlasím s tím, že;
1) RV není nadán pravomocí upřesnit náležitosti procesu přijímání členů (nad rozsah který je ve stanovách, zejména v Čl. 3 (1) až (3));
2) Že PKS není sto vydávat předpisy (pravidla) ve své působnosti - viz Čl. 6 (2) "Organizační jednotky strany se v mezích vnitřních předpisů spravují samy; mohou vydávat předpisy, podle nichž vykonávají své pravomoci." PKS je jen jedním z orgánů organizační jednotky - krajského sdružení. Způsob vydávání předpisů je právě upřesněn organizačním řádem.
3) Že PKS není nadřízeno PMS; IMHO vyplývá ze stanov z podřízenosti místního sdružení krajskému. Tuto podřízenost dle mého nelze redukovat na např. čistě politicky-programovou podřízenost v oblasti volebního programu, ale je třeba ji brát jako všeobecnou. Obdobně máme konstruovanou např. podřízenost rozpočtovou a hospodářskou.
Konstrukce čistě ze stanov, bez OŘ:
Pravomocí místních sdružení(resp. jejich orgánu místních předsednictev) je přijímat členy. Oblastní sdružení jsou obecně nadána vydávat předpisy pro výkon svých pravomocí. Místní sdružení jsou podřízena krajským a logicky tak jsou podřízena těmto jejich předpisům.
(OŘ jen upřesňuje jak předpisy vydávat, co se např. hierarcie a rozdělení činností odborů týče.)
Zkusím zítra zavolat, že by jsme v týdnu zkusili ten call s jednateli.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
Ahoj,
a) pls - hoď mi termín, do kdy se RV (jednatelé vyjádří).
b) s tvými body ad 1, 2 a 3 souhlasím (RV je nadán - ovšem omezeně dle stanov, PKS může vydávat předpisy, PKS je nadřízeno PMS) - spor je jinde. Závěr, který píšeš, je závěr, který se mi rýsuje také :). Ale je nutno ho vyvodit ze stanov, nikoliv OŘ. Tam směřuji.
Ale uvedená tvrzení nejsou v rozporu s větou ohledně OŘ, kterou popíráš v úvodu, imho - nic z toho nevede k závěru, že RV může prostřednictvím OŘ uložit PKS novou povinnost/pravomoc, která pro něj neplyne již ze stanov a nespadá do specifické působnosti RV (čl. 9/5 stanov).
Důvod mého postoje k aplikaci OŘ je ten, že typicky §6 OŘ aplikovaný na PKS či RP překračuje kompetenci RV k normotvorbě. On překračuje dokonce i kompetenci CF, pokud by to nebylo provedeno ve stanovách. Protože podle ZPS a OZ působnost orgánů musí být dána zákonem nebo stanovami.
Důsledné a nekritické čtení §5 a 6 OŘ by vůči RP znamenalo, že ho RV oprávnil skoro ke všemu (neboť RP má všeobecnou věcnou příslušnost). Zároveň RV sám sebe dle §6/3 zmocnil ke kontrole, rušení a změně takřka všech předpisů ve straně. Obé je ve zřetelném rozporu se stanovami. - Proto jsem nucen, ač se otázka týká pouze PKS a drobné nuance, odmítnout argumentaci na základě OŘ a striktně se opřít o stanovy. Uvedené má samozřejmě ve vztahu k OŘ další potenciální důsledky, které by bylo dobré probrat.
(Překročení pravomoci ze strany RV konečně signaliztuje už první věta předpisu - RV není ze stanov oprávněn vymezit statut orgánů strany, nýbrž pouze komisí a odborů - snad ještě RP (oprávnění úkolovat) a RV (seberegulace). Ale ani CF by nemohlo běžným předpisem upravit pravomoci orgánů odlišně od stanov.)
Moje hlavní body jsou - (1) vymezení oprávnění orgánů musí vyplývat ze stanov, (2) RV nemá nadání k neomezené normotvorbě --- (3)OŘ nemá plnou všeobecnou závaznost, kterou si přičítá.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
Před jednáním prosím o seznámení se s podklady: Zákon o sdružování v politických stranách a hnutích - zejména §6/2/b/5-6, Občanský zákoník - díl 3 Právnické osoby, Oddíl 1 Obecná ustanovení - zejména §163. Stanovy - zejména čl. 13/3/d-e, čl. 8/6/a, čl. 9, Organizační řád - zejména §1, §5, §6. Stanovy a OŘ bude třeba mít při ruce :).
Aktualizováno uživatelem Vojtěch Pikal před téměř 5 roky(ů)
- Přiřazeno změněn z Vojtěch Pikal na Exasistent RV
Potřebujem se nad tím potkat online naživo jednatelé se zpravodajem RK.
Čím dřív, tím líp.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
Ahoj,
dovolil jsem si ve věci https://redmine.pirati.cz/issues/20493 doplnit jednoduchý záznam ze včerejšího jednání. V případě nesouhlasu prosím o opravu.
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před téměř 5 roky(ů)
- související s Předběžná otázka #20493: Možnosti úpravy procesu přijímání členů a dohled krajského předsednictva nad místními předsednictvy přidán
Aktualizováno uživatelem Milan Daďourek před více než 4 roky(ů)
Z mého hlediska ano. Předběžná otázka byla uzavřena. Díky
Aktualizováno uživatelem Lukáš Černohorský před asi 4 roky(ů)
- Stav změněn z Nový na Dokončen