PSP - střednědobý cíl #17306
PSP - programový cíl #8104: 18. Svobodný výběr školy a okamžité zvýšení platů učitelů o 20 %, protože vzdělanou společnost považujeme za nejlepší záruku svobody
Studenti musí mít možnost volby mezi maturitními předměty
80%
Popis
Anotace: Provedeme revizi koncepce státní maturity. Výsledky využijeme jako podklad k diskusi nad změnami v nastavení státní maturity. Alarmující výsledky maturitních zkoušek a vysoká neúspěšnost poukazují na neadekvátní systémové nastavení, které pak znevýhodňuje především žáky v odborném vzdělávání. Do této chvíle neexistuje jasně specifikovaná objednávka toho, co by státní maturity měly přesně měřit a testovat.
User story: Jako rodič chci, aby byla státní maturita adekvátně nastavena a nepředstavovala bariéru pro další vzdělávání a následné uplatnění na trhu práce. Zadání testů u maturitní zkoušky by se mělo primárně soustředit na ověřování praktických znalostí a dovedností, které jsou podstatné nejen pro uplatnění na trhu práce, ale rovněž pro život v moderní společnosti. Jako rodič chci, aby zadání testů více odpovídalo tomu, co se žáci ve výuce skutečně učí.
Kontext: Dlouhodobě nepříznivé a alarmující výsledky maturitních zkoušek poukazují na nedostatky v nastavení modelu maturitní zkoušky, a to zejména při porovnání výsledků žáků gymnázií a středních odborných škol. Do této chvíle nebyla vypracována žádná evaluační analýza státní maturity, která by vyhodnotila přínos a rizika vyplývajících ze současného nastavení. Rovněž neexistuje jasně specifikovaná objednávka toho, co by státní maturity měly přesně měřit a ověřovat, přestože jde o základní předpoklad k nastavení modelu maturity tak, aby skutečně relevantním způsobem ověřoval znalosti a dovednosti žáky získaných v průběhu studia maturitního oboru.
V souvislosti s neúspěšností u státní maturity chceme navrhnout a prosadit možnost poskytnutí vzdělanostní úrovně „střední vzdělání“ žákům, kteří úspěšně ukončí poslední ročník studia v maturitním oboru středního vzdělávání, ale neuspějí u maturitní zkoušky – tímto opatřením by se zároveň částečně zamezilo nárůstu podílu předčasných odchodů ze vzdělávání. V neposlední řadě chceme zlepšit situaci žáků předčasně opouštějících vzdělávání, včetně neúspěšných maturantů nabídkou možnosti zkoušky z odpovídajících profesních kvalifikací Národní soustavy kvalifikací dle Zákona 179/2006 Sb. Toto řešení má meziresortní charakter, je postavené na spolupráci škol s úřadem práce, na nastavení Aktivní politiky zaměstnanosti, integrovaného systému kariérového poradenství napříč resortem školství a zaměstnanosti.
Politické řešení: Na základě analýzy výsledků maturitních zkoušek v posledních letech, doporučení odborníků a porovnání přístupů v zahraničí z hlediska koncipování závěrečných zkoušek, chceme otevřít diskusi nad podobou současného modelu maturity a toho, jak by maturita mohla vypadat do budoucna. Připravíme rámcový návrh toho, jak by maturita mohla do budoucna vypadat. Tento návrh budeme komunikovat napříč odbornou veřejností a ostatními politickými subjekty a hledat shodu a kompromis. Odsouhlasené návrhy k možné podobě maturitní zkoušky chceme zohlednit v rámci připravovaného strategického dokumentu Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+, který má za cíl směrovat vzdělávací politiku v dlouhodobějším horizontu. Tím bude rovněž posílena vůle dále diskutovat tento problém na politické úrovni.
Programová opora: Volební program Vzdělávání a věda
Spojenci: Předpokládáme podporu mezi opozičními stranami
Odpůrci: Část poslaneckého klubu ANO, ČSSD, pravděpodobně CZVV (odpovědný za realizaci jednotných přijímacích zkoušek a maturity)
Navrhované kroky (milníky):
- Zpracovat analýzu výsledků didaktických testů z českého jazyka, matematiky a cizích jazyků
- Zpracovat analýzu rizik a dopadů vyplývajících ze současného nastavení státní maturity
- Na základě analýz, doporučení odborníků v oblasti školství připravit vlastní návrh modelu maturitní zkoušky a iniciovat diskusi o revizi současného nastavení a možných systémových změnách
- Vytvořit platformu pro veřejnou diskusi ohledně aktuálního nastavení státní maturity a navrhovaných změn
- Zohlednit odsouhlasené návrhy změn modelu maturitní zkoušky v rámci připravovaného strategického dokumentu Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+
- Zařadit bod na program Výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu ve vazbě na možnost poskytnutí vzdělanostní úrovně „střední vzdělání“ žákům, kteří úspěšně ukončí poslední ročník maturitního studia, ale neuspějí u maturitní zkoušky (prevence předčasných odchodů ze vzdělávání)
Pracovní skupina či mechanismus:
Lukáš Bartoň, poslanec zodpovědný za regionální školství, vysoké školy a výzkum
Lenka Kozlová, poslankyně zodpovědná za kulturu, mládež a volnočasové aktivity
Martin Úlovec, školský analytik a expert pro oblast školství
Daniel Mazur, garant programového bodu školství
Celorepublikový tým pro školství
Odhad celkových nákladů:
Mediální rizika: Reálné riziko účelové dezinterpretace navržených změn modelu maturitní zkoušky. V této souvislosti je třeba příprava protiargumentace a dílčích podkladů, na kterých budeme záměr komunikovat.
Předpokládané medializované parlamentní výsledky: Piráti iniciují diskusi o přenastavení a změny koncepce státní maturity, která je v tuto chvíli nevyhovující a neadekvátně nastavená. Otevření tématu odborné i široké veřejnosti. Medializace výstupů ve vazbě na zpracovanou analýzu rizik / auditu státní maturity.
Dílčí úkoly
Historie
#1
Aktualizováno uživatelem martin ulovec před téměř 2 roky
- Popis aktualizován (diff)
#2
Aktualizováno uživatelem martin ulovec před téměř 2 roky
- Popis aktualizován (diff)
#3
Aktualizováno uživatelem martin ulovec před téměř 2 roky
- Popis aktualizován (diff)
#4
Aktualizováno uživatelem Petr Fojtík před téměř 2 roky
- Tags změněn z klubik-svoboda na klubik-svoboda, formalne-ok
#5
Aktualizováno uživatelem martin ulovec před téměř 2 roky
- Popis aktualizován (diff)
#6
Aktualizováno uživatelem martin ulovec před téměř 2 roky
- Popis aktualizován (diff)
#7
Aktualizováno uživatelem martin ulovec před téměř 2 roky
- Stav změněn z Nový na V řešení (diskutuje se)
#8
Aktualizováno uživatelem martin ulovec před téměř 2 roky
- % Hotovo změněn z 0 na 10
#9
Aktualizováno uživatelem martin ulovec před téměř 2 roky
- Uzavřít do nastaven na 31.12.2019
#10
Aktualizováno uživatelem martin ulovec před více než 1 rok
- % Hotovo změněn z 10 na 80
#11
Aktualizováno uživatelem martin ulovec před asi 1 rok
Byl zpracován věcný záměr k modelu maturit, který je konzultován se zástupci ostatních politických stran v rámci politické platformy Drahoše v Senátu. I v příštím roce počítáme s tím, že budou probíhat další jednání v rámci politické platformy i vyjednávání se zástupci MŠMT v souvislosti s přípravou Strategie 2030. Ve vazbě na následující vyjednávání chceme posílit medializování tématu a to i ve vazbě na výsledek projednávání poslaneckého návrhu k zachování volby mezi matematikou a cizím jazykem, které se bude (společně s vládním návrhem) projednávat ve Sněmovně.
#12
Aktualizováno uživatelem Michal Macek před 12 měsíců
- Priorita změněn z Vysoká na Normální
#13
Aktualizováno uživatelem Michal Macek před 12 měsíců
- Cílová verze změněn z 2019 - Roční plán (zastaralé) na Plán poslaneckého klubu 2020-2021
- Priorita změněn z Normální na Urgentní
- Předmět změněn z Revize koncepce státních maturit na Prosadíme revizi koncepce státních maturit
- Tags smazán (
klubik-svoboda, formalne-ok)
#14
Aktualizováno uživatelem martin ulovec před 12 měsíců
- Uzavřít do změněn z 31.12.2019 na 31.12.2020
#15
Aktualizováno uživatelem martin ulovec před 11 měsíců
- Popis aktualizován (diff)
#16
Aktualizováno uživatelem martin ulovec před 11 měsíců
- Popis aktualizován (diff)
#17
Aktualizováno uživatelem martin ulovec před 11 měsíců
- Popis aktualizován (diff)
#18
Aktualizováno uživatelem Michal Macek před 11 měsíců
- Popis aktualizován (diff)
- Předmět změněn z Prosadíme revizi koncepce státních maturit na Studenti musí mít možnost volby mezi maturitními předměty
#19
Aktualizováno uživatelem Petr Fojtík před 11 měsíců
- Popis aktualizován (diff)
#20
Aktualizováno uživatelem martin ulovec před 10 měsíců
V souvislosti s diskusí v rámci politické platformy pro vzdělávání (Drahoš) byly zahájeny kulaté stoly s ministrem Plagou. Ve vazbě na poslední schůzku připravil školský tým stanovisko k podkladovému materiálu MŠMT, čekáme na další postup. Vlastní návrh modelu maturitní zkoušky byl zapracován do připomínek k přípravě Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+. S MŠMT byla plánovaná schůzka k vypořádání připomínek, v důsledku současné situace bylo odloženo, prozatím, na neurčito.
#21
Aktualizováno uživatelem martin ulovec před 10 měsíců
- Popis aktualizován (diff)
#22
Aktualizováno uživatelem martin ulovec před 7 měsíců
10.6. byl Senátem schválen vládní návrh školského zákona, který si z pirátského návrhu "vypůjčil" zachování volby mezi matematikou a cizím jazykem.
#23
Aktualizováno uživatelem Michal Macek před 2 měsíců
- Cílová verze smazán (
Plán poslaneckého klubu 2020-2021)