Projekt

Obecné

Profil

Předběžná otázka #17278

uzavřený

Předběžné otázky na výklad předpisů v kontextu společného programu pro komunální volby 2018

Přidáno uživatelem Tomáš Koláčný před asi 5 roky(ů). Aktualizováno před více než 4 roky(ů).

Stav:
Dokončen
Priorita:
Vysoká
Přiřazeno:
Začátek:
31.01.2019
Uzavřít do:
Spisová značka:
Datum podání:
31.01.2019

Popis

Vážená rozhodčí komise,

žádám Vás o zodpovězení následujících předběžných otázek.

Volební řád v § 10 dále říká:

(1) Ve volbách za Českou pirátskou stranu smí kandidovat pouze její člen nebo registrovaný příznivec, který ke dni podání kandidátní listiny
a) podepsal čestné prohlášení, které obsahuje náležitosti podle volebního zákona a souhlas kandidáta s demokratickým minimem, kodexem pro danou veřejnou funkci, pokud byl vydán a programem pro dané volby,

V § 15 dále říká:

(2) Jednotlivý volební program vychází z příslušného společného volebního programu a republikový výbor ho schvaluje pouze v odůvodněných případech.

Harmonogram pro komunální volby 2018 udává:

10.07.2018 Termín pro předložení kandidátních listin do podatelny republikového výboru
10.07.2018 Termín pro předložení volebního programu do podatelny republikového výboru
31.07.2018 Termín přihlášení (nejzazší termín podání kandidátky)

Společný program pro komunální volby 2018 byl ovšem republikovým výborem schválen až ke dni 6. 8. 2018.

Zákon o obchodních korporacích v § 79 říká:
(1) Jedna nebo více osob podrobených jednotnému řízení (dále jen „řízená osoba“) jinou osobou nebo osobami (dále jen „řídící osoba“) tvoří s řídící osobou koncern.
(2) Jednotným řízením je vliv řídící osoby na činnost řízené osoby sledující za účelem dlouhodobého prosazování koncernových zájmů v rámci jednotné politiky koncernu koordinaci a koncepční řízení alespoň jedné z významných složek nebo činností v rámci podnikání koncernu.

V § 81 dále říká:
(1) Orgán řídící osoby může udělovat orgánům řízené osoby pokyny týkající se obchodního vedení, jsou-li v zájmu řídící osoby nebo jiné osoby, se kterou tvoří řídící osoba koncern.

Dle čl. 4.2 Deklarace koncernu statutárního města Brna vykonává Rada města Brna roli řídící osoby koncernu vůči každé jednotlivé firmě koncernu i skupině firem koncernu. (https://bit.ly/2HGHDzh)

1. Mají výše uvedené skutečnosti dopad na platnost společného programu?
2. Mají výše uvedené skutečnosti dopad na platnost jednotlivých programů?
3. Jaký vztah s demokratickým minimem má zejména povinnost všech kandidátů strany (obsažená v podmínkách kandidatury) podepsat souhlas s programem pro dané volby v rámci prohlášení kandidáta, které se spolu s kandidátní listinou odevzdává úřadu dne 31. 7. 2018, tedy týden před schválením společného program dne 6. 8. 2018, ze kterého dle vnitrostranických předpisů mají vycházet všechny jednotlivé programy strany?
4. Jaký je výklad pojmu „politik“ v programové tezi „V řídících orgánech nebudou figurovat politici.“?
5. Vztahuje se teze „V řídících orgánech nebudou figurovat politici.“ na členství v radě obce, pokud rada obce vykonává roli řídícího orgánu koncernu vzhledem k § 79 a § 81 Zákona o obchodních korporacích?

  1. Vztahuje se teze „V řídících orgánech nebudou figurovat politici.“ na členství v dozorčí radě obchodní korporace, která má stanovami svěřeny výkonné pravomoci?

Předem děkuji za odpověď.

Aktualizováno uživatelem Tomáš Koláčný před asi 5 roky(ů)

Ta odskočená 1. je otázka 6. (6. Vztahuje se teze „V řídících orgánech nebudou figurovat politici.“ na členství v dozorčí radě obchodní korporace, která má stanovami svěřeny výkonné pravomoci?)

Aktualizováno uživatelem František Navrkal před asi 5 roky(ů)

  • Datum podání nastaven na 31.01.2019
  • Priorita změněn z Normální na Vysoká
  • Přiřazeno nastaven na František Navrkal
  • Stav změněn z Nový na V řešení (diskutuje se)

Aktualizováno uživatelem Tomáš Koláčný před asi 5 roky(ů)

V kontextu vývoje situace si dovolím ještě jednu otázku:

  1. Byl místopředseda strany Michálek oprávněný sdělit médiím následující vyjádření „Republikové předsednictvo rozhodlo, že brněnští Piráti postupovali v rozporu s programem pro komunální volby, ...“, přestože jediný orgán strany, který má pravomoc rozhodnout o porušení předpisů, je rozhodčí komise?

Aktualizováno uživatelem František Navrkal před asi 5 roky(ů)

Vzhledem k tomu, že možná bude ve věcí chtít podnikat republikové předsednictvo kroky vedoucí k tomu, že tyto otázky budeme řešit v rámci rozhodčího řízení, aspoň já budu s odpovědí čekat aspoň do pondělí. V pondělí se má dle informace, co mám od Jakuba Michálka, usnést, co dál s věcí bude chtít dělat.

Myslím, že obecně není dobré řešit předběžnými otázkami věci, které jsou klíčové pro nějaký de facto spor, který se může s velkou pravděpodobností transformovat v rozhodčí řízení.

V pondělí budeme moudřejší.

Aktualizováno uživatelem Ondřej Kotas před asi 5 roky(ů)

RK se doufám neřídí tím, co řekne Jakub Michálek...

Aktualizováno uživatelem František Navrkal před asi 5 roky(ů)

Ondrej Kotas napsal:

RK se doufám neřídí tím, co řekne Jakub Michálek...

Ne, ale pokud vznese pádný argument, beru to v potaz. Jde čistě o mé osobní rozhodnutí, nikoli celé RK. Svým kolegům jsem rozhodně nijak nebránil, aby si zde napsali, co uznají za vhodné (ne, že bych vůbec měl takovou pravomoc).

Aktualizováno uživatelem František Navrkal před asi 5 roky(ů)

Byl jsem Mikulášem Peksou informován, že chce ve věci přijmout RP usnesení a že o něm pravděpdobně bude hlasovat ve středu. Pokud by se tak nestalo, nebudu již dále s odpovědí na předběžné otázky otálet.

Aktualizováno uživatelem František Navrkal před asi 5 roky(ů)

  • Stav změněn z V řešení (diskutuje se) na Čeká se na 3.osobu

S předběžnou otázkou se čeká na vyřízení stížnosti RP #17930.

Aktualizováno uživatelem František Navrkal před téměř 5 roky(ů)

  • Stav změněn z Čeká se na 3.osobu na V řešení (diskutuje se)
  1. Mají výše uvedené skutečnosti dopad na platnost společného programu?

Ne. Lhůty pro přijetí programu dle § 5 volebního řádu jsou pořádkového charakteru a jejich nedodržení nemá vliv na platnost schváleného programu.

  1. Mají výše uvedené skutečnosti dopad na platnost jednotlivých programů?

Ne. Ze stejného důvodu jako u společného programu. Jen je asi dobré poznamenat, že v případě rozporu mezi společným a jednotlivým programem, je nutné přiklonit se dle zásady hierarchie na stranu programu společného.

  1. Jaký vztah s demokratickým minimem má zejména povinnost všech kandidátů strany (obsažená v podmínkách kandidatury) podepsat souhlas s programem pro dané volby v rámci prohlášení kandidáta, které se spolu s kandidátní listinou odevzdává úřadu dne 31. 7. 2018, tedy týden před schválením společného program dne 6. 8. 2018, ze kterého dle vnitrostranických předpisů mají vycházet všechny jednotlivé programy strany?

Demokratické minimum opakuje nutnost dodržovat program. Je zde použita formulace, že jde o program, ke kterému se daný člověk přihlásil, takže zde by se asi dalo polemizovat, zda se mohli kandidáti přihlásit k programu, který ještě nebyl schválen, když se k němu zavazovali. Nicméně mnohem důležitější je stejně odstavec 8 článku 3 stanov, který zcela jednoznačně zavádí povinnost každého člena strany dodržovat program.

  1. Jaký je výklad pojmu „politik“ v programové tezi „V řídících orgánech nebudou figurovat politici.“?

Zde si netroufnu poskytnout nějakou jednoznačnou definici tohoto pojmu, nicméně by mi přišlo zcela absurdní nepovažovat za politiky třeba členy rady města.

  1. Vztahuje se teze „V řídících orgánech nebudou figurovat politici.“ na členství v radě obce, pokud rada obce vykonává roli řídícího orgánu koncernu vzhledem k § 79 a § 81 Zákona o obchodních korporacích?

Dle mého ano, ale zde je rozpor prakticky nevyhnutelný. Domnívám se, že členové republikového výboru by pro tento případ klidně i schválili výjimku z daného ustanovení. Každopádně toto nemá a nemůže mít vliv na to, že tam, kde takto nevyhnutelný rozpor nemusí nastat, musí být dané ustanovení programu aplikováno. Také je nutné zohlednit skutečný řídící vliv na chod dané korporace.

  1. Vztahuje se teze „V řídících orgánech nebudou figurovat politici.“ na členství v dozorčí radě obchodní korporace, která má stanovami svěřeny výkonné pravomoci?

To je především otázkou míry. Pokud zjevně převažuje role dozorčí nad rolí řídící, nevidím to jako problém.

  1. Byl místopředseda strany Michálek oprávněný sdělit médiím následující vyjádření „Republikové předsednictvo rozhodlo, že brněnští Piráti postupovali v rozporu s programem pro komunální volby, ...“, přestože jediný orgán strany, který má pravomoc rozhodnout o porušení předpisů, je rozhodčí komise?

Členové strany mohou veřejně sdělovat své právní názory a orgány strany se na nich mohou usnášet, byť v případě jiných orgánů než je rozhodčí komise, jde vždy pouze o deklarace, které nejsou závazné. Myslím, že obecně je ovšem dobré při takovýchto deklaracích v zájmu přehlednosti zdůraznit, že nejsou právně závazné. Tím zde nijak nekritizuji Jakuba, neboť daná citace, co já vím, není přímá; i kdyby ovšem fakt, že takováto deklarace není právně závazná explicitně nezdůraznil, rozhodně se tím nedopustil porušení rozhodného práva, maximálně nešťastného vyjádření do médií.

Aktualizováno uživatelem Petr Springinsfeld před více než 4 roky(ů)

  • Stav změněn z V řešení (diskutuje se) na Dokončen

Také k dispozici: Atom PDF