Úkol #1380
otevřenýÚkol #2001: Praha 7
Web Prahy 7
70%
Popis
Praha 7 potřebuje nový web.
Zvolili jsme následující postup:
- Analýza potřeb, obecného chování návštěvníka a SEO (provedla http://www.visibility.cz/), připravil Pavel Zelenka
- VZ na technické řešení a design, připravil Ondřej Profant, Michael Štěpař (vedoucí OIT) a Pavel Zelenka
- Provoz, připraví a zajistí Michael Štěpař
V současnosti Pavel Zelenka a LEG finalizují smlouvu, aby šlo zakázku vypsat.
Aktualizováno uživatelem Ondřej Profant před více než 8 roky(ů)
- Projekt změněn z zastupitelstvo hl. m. Prahy na Městské části Prahy
- Rodičovský úkol nastaven na #2001
Řešen interně
Aktualizováno uživatelem Ondřej Profant před více než 8 roky(ů)
- Stav změněn z Nový na Čeká se na podatele
Aktualizováno uživatelem Ondřej Profant před více než 8 roky(ů)
- Cílová verze nastaven na Měsíční plán 2016-08
Aktualizováno uživatelem Ondřej Profant před více než 8 roky(ů)
- Uzavřít do nastaven na 01.09.2016
Aktualizováno uživatelem Ondřej Profant před více než 8 roky(ů)
V rámci zkušeností sepisuji dokument o soutěžení webu:
Webové stránky¶
Potřeba webové stránky či komplexnějšího portálu je velmi častá. Zároveň je opravdu velmi široký trh s nepřeberným množstvím technologii, které mohou náš problém vyřešit.
Slovníček pojmů¶
Výraz | Překlad | Význam |
---|---|---|
design | vzhled | obrazová předloha / nákres řešení / grafické detaily |
wireframe | drátěný model | model rozkreslující rozložení prvků; neudává přesnou podobu, ale jen schéma |
kódování | - | převedení návrhu do podoby HTML, CSS a JS, tím vzniká soubor spustitelný v prohlížeči, neobsahuje však pokročilou logiku (např. nejde editovat článek) |
programování | - | psaní logiky webu, zde vzniká samotný informační systém napojený na databázi |
maintenance | - | údržba software, připrava nových verzí např. z důvodů bezpečnostních chyb třetích stran nebo sladění s novou verzí operačního systému |
integrace | - | integrace s dalšími informačními systémy |
microsite | - | malá jednoúčelová stránka, např. představující jeden produkt / projekt |
analytika | - | analytika návštěvnosti |
CMS - content managment systém | systém pro správu obsahu | informační systém, který spravuje obsah na webu, tedy to co si představíme pod webovým portálem. Jako CMS se většinou označuje již hotový systém, který přizpůsobujeme našim potřebám. |
Fáze 1: Promyšlení zadání¶
Zakázka se bude velmi lišit podle rozsahu a specializace projektu. Také budou silnou roli hrát vnitřní zdroje. Je dobré si důsledně promyslet, co vlastně chceme. Návodné otázky:
Návštěvník
- Kolik návštěvníků očekáváte?
- Jaký je typický návštěvník? Člověk hledající konkrétní informaci? Vašnivý čtenář článků? Uživatel nějakého konkrétního formuláře?
- Odkud typický návšteník přichází? Sociální sítě? Vyhledávač? Přes konkrétní url?
- Jaké zařízení pro přístup využívá?
Správa obsahu
- Kolik editorů / přispěvatelů očekáváte? (např. každý odbor bude sám přispívat do své sekce)
- Kolik práce zabere údržba obsahu?
- Potřebuji vícejazyčný web? Nestačí např. jeden článek shrnující vše podstatné?
- Chci odněkud automatizovaně přebírat informace? Odkud? V jakém stavu mám teď dané informace?
- Jaký je typický obsah? Článek s fotkou? Fotogalerie? Článek obsahující specializovaný kód?
- Budu převádět starý obsah?
- Budu chtít více samostaných portálů (subdomén)? Na stejné technologii?
Životní cyklus projektu
- Jak dlouho by řešení mělo fungovat?
- Kolik by měla stát jeho měsíční údržba?
- Budu potřebovat další rozvoj? (Za rok přibude zdroj informací, budu ho pak chtít integrovat?)
- Jak budu řešení zálohovat? Centrálně se zbylými DB?
Technické otázky
- Budu udržovat web separovaný anebo ho integruji s datovým skladem?
- Chci řešení integrovat s nějakým IT ekosystémem?
- Chci řešení provozovat sám?
- Chcete řešení do budoucna významně rozvíjet?
Další
- Pokud uvažujete o microsite, nestačila by vám normální stránka na vašem webu?
- Má vaše instituce grafický manuál, kterému by měl design odpovídat?
Tyto otázky vám pomohou zoorientovat se v tom, co poptáváte. Většinou chcete jedno z:
1) Microsite
2) Jednoduchý web s články a několika statickými stránkami
3) Složitější web s více kategoriemi
4) Komplexní portál s množstvím datových zdrojů
5) Specializovaný portál, např. eshop, otevřená data, intranet, mapový
První 2 případy vyřeší jednoduchá objednávka v řádu max. desetitisíců korun. Stačí mít jednoho dodavatele, popsat mu co chcete a on vám to dodá.
Třetí možnost může být stejná jako první. Avšak mnohdy se spíš podobá možnosti 4, což je případ, který budeme rozebírat ve většině této kapitoly.
V možnosti 5 hraje významnou roli konkrétní zaměření. Např. eshopů je celá řada, ale např. opendatové portály jsou víceméně 2.
Dále se zaměříme na řešení 3 a 4. Samozřejmě postřehy jsou obvykle univerzálně použitelné.
Fáze 2: Příprava zakázky¶
Musíme si uvědomit, že zde máme několik de facto samostaných úloh (dle rozsahu):
- Analýza potřeb
- Příprava designu
- Vytvoření / přizpůsobení informačního systému (CMS)
- Provoz
Mnohdy se vyplatí každou z těchto fází řešit odděleně. Někdy lze některé spojit.
Analýza potřeb¶
Toto je velmi složitá část. Málokterá instituce má kvalitně zpracované své potřeby, procesy apod. Navíc uživatelé obvykle mají představu o tom co se jim nelíbí, ale už ne o tom, co by chtěli (jaké jsou možnosti).
Rozhodně je třeba:
- mít sitemap současného řešení
- mít shromažděnou poptávku po funkcionalitách jednotlivých stakeholderů
- analýzu návštěvníků¶
Příprava designu¶
Fáze 3: Převzetí a údržba¶
Tvorba webu:
Aktéři / stakeholders:
- běžní tvůrci obsahu webu (zainteresovaná pracoviště)
- hlavní tvůrce mediálního / PR obrazů (odbor komunikace apod)
- správce IT
- Firma zabývající se zvyšováním návštěvnosti, přístupnosti, SEO apod. Tato firma není doavatelem technického ani designového řešení. Z případné soutěže musí být vyloučena.
- Firma zabyvající se technickou realizací (programováním)
- Firma zabývající se designem
Postup
Obecně: S jakýmkoliv dodavatelem je třeba mít smlouvu včetně dodatečných úprav na základě zpětné vazby.
- věcné požadavky posbírány v tabulce - provede úřad
- zákoné požadavky na web
- spracování studie požadavků na web v živé komunikaci s úřadem (exekutiva, radní), kroky: a) analýza klíčových slov b) audit referenčních webů c) technických SEO požadavků d) přiřazení váhy požadavkům z bodu 1) e) zpracování analýzy
- představit analýzu širší samosprávě (komise, výbor)
- IT zpracuje technické požadavky
- Vysoutěžení / poptání designu
- Vysoutěžení / poptání technické realizace
- Sladění obou části řešení, vypořádání požadavků
Aktualizováno uživatelem Ondřej Profant před více než 8 roky(ů)
- Cílová verze změněn z Měsíční plán 2016-08 na Měsíční plán 2016-09
Aktualizováno uživatelem Ondřej Profant před asi 8 roky(ů)
- Cílová verze změněn z Měsíční plán 2016-09 na Měsíční plán 2016-10
Aktualizováno uživatelem Ondřej Profant před téměř 8 roky(ů)
- Stav změněn z Čeká se na podatele na V řešení (diskutuje se)
- % Hotovo změněn z 0 na 70
Výběrové řízení pokračuje. V úterý 3. 1. 2017 výběrová komise snad dokončí první kolo. 2. kolo je pouze cena, čili by mělo být rychlé.
Aktualizováno uživatelem Martin Rejman před více než 6 roky(ů)
- Cílová verze smazán (
Měsíční plán 2016-10)
Aktualizováno uživatelem Ondřej Profant před téměř 6 roky(ů)
- Přiřazeno smazán (
Ondřej Profant)