Úkol #1350
uzavřenýZastupitelské úterý dne 28. 4. 2015
0%
Popis
Zastupitelské úterý dne 28. 4.
Přítomni: 8, téma: SMS jízdenky, Smlouva s Erikou, začátek v 18:00.
====================================================
Bylo sděleno, že Tomáš Hudeček si vzal do gesce Opencard, jen proto, aby nebyly zavedeny papírové kupony.
Zavedení papírových kuponů vedlo k mediálním tlakům, které vyděsily Krnáčovou. Proto se začalo mluvit o novém návrhu řešení. Dopravní podnik se pokušel údajně přemluvit Krnáčovou, aby vhodným řešením byly SMS jízdenky, resp. dlouhodobé lístky, od firmy Erika. Následovaly dehonestační články o Erice jako mafiánské firmě. Krnáčová vyhlásila, že bude nakonec aplikace sejf i na dlouhodobé kupony.
Mikuláš také připomněl kauzu Škodova paláce, a zastavění Škodova paláce, čímž Pawlowski neutralizoval předkupní právo Prahy.
Smlouva s EMS přímo předpokládá, že se bude vyjednávat o slevách, takže marže klesla z více než 40 %.
Mikuláš porovnal marži v Praze (24 %) a v Pardubicích (13,1 %).
Mikuláš uvedl, že řada firem obešla výběrové řízení prostřednictvím speciálního technologického patentu, např. elektronické peněženky.
SMS jízdenky slouží v situacích, kdy nejsou normální jízdenky dostupné, mají je doplňovat, nikoliv vytlačovat. Erika úspěšně uvádí, že služba má velký význam a používá jí spousta lidí.
V AVK dostávali provize jak politici tak úředníci, schéma bylo vymysleno dopředu a řešili to sami lidé. Radní Hvížďala pak měl prst na spoušti a o všem rozhodoval.
Korupční struktury si dosadily svého člověka jako šéfa odboru IT na MHMP, což jim usnadnilo celý obchod.
Praha udělala v případě Opencard spoustu strašných rozhodnutí, např. prodloužení všech karet, nikoliv selektivních.
Mikuláš: Kauzu SMS jízdenek jsme dokázali zmedializovat. Aktualne.cz vydalo článek jako první, dostali náskok hodinu a půl. Potom to vydali i všichni ostatní.
Časově se (o 4 dny) kryl audit k opencard s kauzou SMS jízdenek. Co bude ale dělat v tomto případě Rada?
Mikuláš: Rada musí jednat o slevě, a Erika musí doložit že má v Praze vyšší náklady, a nebo by měli slevit.
Roj: Probírá se téma MHD zdarma? MIkuláš: ANo, byla o tom asi hodinová debata. A čím víc se tím zabývám, tím méně o tom jsem přesvědčen. Protože pokud se podaří to, co se povede auditorovi Linkovi, tedy že Praha snížila náklady na výběr jízdného v Praze na 3% obratu, není to přesvědčivé. Reálně veřejnou dopravou zadarmo přispěješ lidem, kteří na to mají peníze. Snížení ročního kuponu je údajně cílené na sociálně slabé, ale fakticky na střední třídu, která volí zelené.
Musely by být zlevněny kupony, které si kupují chudší (měsíční aj). Řešením je zastropování ceny jízdenky, aby nebyly měsíční listky v celku dražší než roční kupon.
Mikuláš se domnívá, že revizoři stojí město 150 milionů za rok. DP Vybere 4 miliardy na jízdném, 100 milionů ročně stojí SMS jízdenky, 11 milionů měsíčně stojí opencard (130 milionů ročně), papírové kupony stojí 20 milionů ročně.
Reálně by zrušením jízdeného klesl rozpočet města o 4 miliardy ročně. Zároveň by se zvýšil počet cestujících, což by znamenalo více spojů a tedy více nákladů. Za 10 let provozu by MHD zdarma sstálo 40 miliard, což je cena za nové metro, tunel Blanka...Za metro V. A. mohlo být metro 5 let zdarma.
Nové metro má ohromnou startovací investici. Mělo by zefektivnit dopravní systém tak, aby MHD celkově zlevnila, ale opak se stal pravdou. U metra D však toto se stát může, protože se ušetří spoustu dopravní infrastruktury.
Hrozí generální oprava nuselského mostu, která by znamenala totální dopravní kolaps. Metro I.D však bude postaveno jen z Pankráce, což by znamenalo větší zatížení pro metro C.
Roj s Mikulášem potom mluvili o tom, jaké jsou maximální intervaly metra C.
Opravu nuselského mostu umožní jenom výstavba úseku až na Náměstí Míru.
Ale není možné zakázat rozvoj metra jen kvůli MHD zdarma....
U MHD zdarma je tu stále problém kapacity; ve špičce je MHD na hraně kapacity. Je to ale už v současné době dost levné - v centru Prahy proto klesá automobilový provoz a narůstá přesun do MHD.
Kdyby se ale zvýšil počet cestujících MHD tak by klesl počet lidí, kteří využívají silnice a snížily se i opravy. A nebo by se mohla MHD platit z parkovného. Rezidenti platí 700 Kč/rok.
Mikuláš je v principu pro MHD zdarma, ale je otázka, jestli je to lepší investice než metro D. Praha má mandatorní výdaje 75 %; když se dělá rozpočet Prahy tak z 50 miliard se 40 utratí a jen se zkopíruje z minulého roku. O 10 se potom jedná, co se s nimi bude dělat; 2 miliardy jsou investice do silnic, které jsou vynucené. S otevřením Blanky vzrostou náklady na provoz; podobně jako V.A. má tunel ohromné provozní náklady (300 milionů ročně na tunel Blanka). Nové mosty a nové tunely má velké provozní náklady a brzy město nebude mít žádné peníze na investice.
Pokud by z 10 volncýh miliard 4 spotřebovala MHD zdarma, je jasné že by Praze zbylo jen 6 miliard volných peněz a to by těžko bylo přijatelné. Navíc bude třeba stavět další věci, jako je čistička odpadních vod.
Štěpán tvrdí, že příliš dopravní infrastruktury bude znamenat příliš vysoké náklady a kdo si je bude moci dovolit.
Je třeba odstranit obří tunely - pronájmy majetku, IT, někde v Dopravním podniku (Nutno odhalit). pražské městské firmy potom...Městské části jsou již vytunelovány a brzy nastane velký tlak, aby dostávaly MČ více peněz. Stačí aby tento problém měla Praha 10 a Praha 4 a bude to stát město 2 miliardy.
Tržbami z prodeje bytů městské části zvýšily své mandatorní výdaje (noví úředníci, nové budovy, nové služby, nový outsourcing)...
Zlepšení dopravního odbavování bude znamenat že pravděpodobně nebudou turnikety v metru.
Postbémovské politické garnitury jsou nechopné a nedokáží realizovat téměř nic. Fungují jen setrvačností (obchvat přes Suchdol).
Automat navrhl aby po otřevření tunelu Blanka byla umístěna na Smetanově nábřeží značka zakazující vjezd nerezidentů. Z jistých stran by byl zakázán vjezd.