Úkol #11002
uzavřenýZměna předpisu o zřízení komisí a odborů - úprava úkolů garanta
0%
Popis
Návrh usnesení:
Republikové předsednictvo předkládá celostátnímu fóru následující návrh:
V § 2 předpisu o zřízení komisí a odborů zní odstavec 1 takto:
(1) Garant se v rozsahu své působnosti podílí na informování veřejnosti, odpovídá na odborné otázky jménem strany a
řídí příslušné pracovní skupinyúčastní se činnosti resortního týmu. V případě sporu s jiným garantem se garant řídí rozhodnutím celostátního fóra nebo republikového výboru a, není-li takového rozhodnutí, rozhodnutím republikového předsednictva.
Krátké zdůvodnění:
- Je třeba provést organizační změnu v návaznosti na to, že jsme získali poslance ve sněmovně. Máme teď nepořádek v tom, jak mají fungovat resortní týmy a tahle nepřehlednost komplikuje členům zapojení do práce týmů. Organizaci politické práce resortech vidíte na obrázku dole - z toho je jasné, že jsou lidé sice rozděleni do resortů, ale resorty nemají svého vedoucího.
- Protože vedle garantů dvou typů máme nově i gesční poslance, není nutné trvat na tom, aby vedoucí resortního týmu byl garant, ale může jím být i gesční poslanec (příp. i jiná osoba, což předsednictvo ovšem nenavrhuje), což je podstatou navrhované změny.
- Podstatné je, aby daná skupina bude mít skutečného vedoucího, který je zodpovědný za projednání návrhů ve skupině, za to že má tým kontaktní osobu pro členy a je zodpovědný, aby byly na klub či předsednictvu zasílány již předjednané návrhy.
- Na webové stránce bude u každého resortního týmu uveden jeho vedoucí (příp. zástupce či koordinátor), aby bylo zapojení pro členy a lidi z venku co nejjednodušší.
Aktuální organizace resortních týmů (chybí vedení týmu!):
Požadovaná prezentace týmu na webu:
Podrobné zdůvodnění:
V organizaci politické agendy vznikl nepořádek, který brání členům se zapojit do politiky. Máme aktuálně dva druhy garantů a navíc jsme skvěle uspěli ve volbách, a máme tedy i gesční poslance. Je potřeba, aby
- všichni tito lidé úzce spolupracovali v jednom týmu - dvojkolejnost by byla neefektivní a také riziková,
- vznikla jedna webová stránka, kde budou informace o všech resortních týmech a každý člen měl co nejjednodušší možnost se zapojit (viz draft této stránky),
- byla jedna konkrétní zodpovědná osoba za vedení resortního týmu (která může mít samozřejmě k ruce svého zástupce nebo asistenta).
Proto jsme zřídili 15 resortních týmů pro oblasti podle ministerstev. V resortních týmech má být zejména gesční poslanec, který se práci věnuje na plný úvazek, a odborný garant, který je typicky zaměstnán v příslušné odborné profesi. Je na těchto týmech, aby si samostatně určili vedoucího týmu, který bude zodpovědný za to, že se skupina schází a včas dodává výsledky ve svém resortu (vyjadřuje se k tiskům ve sněmovně a na vládě, diskutuje odborné otázky apod.). Tímto vedoucím může být buď gesční poslanec nebo garant, tak jak se tato skupina dohodne - podrobnosti viz dále v rozhodnutí předsednictva.
Systém garantů jsem navrhl ke zřízení v roce 2012, přičemž v té době jsme neměli žádné placené lidi ani poslance a systém spočíval v tom, že ke každému bodu dlouhodobého programu jsme měli jednu osobu volenou celostátním fórem. Záhy se ukázalo, že tento systém nefunguje, protože garantů mělo být 28, což jednak nejde vést a jednak by musely probíhat neustálé volby a takto vysoký počet volených pozic (s dalšími minimálně 28 volenými funkcionáři ve straně) se ukázal jako neadekvátní. V roce 2015 jsem tedy inicioval zjednodušení, na základě kterého pak předsednictvo schválilo, že garanti budou jmenováni podle resortů (ministerstev + informatika). Ve funkci zůstalo i několik garantů dlouhodobého programu, kteří ovšem spolupracují s resortními garanty.
Po volbách byla na společném zasedání republikového výboru a poslaneckého klubu v Lipnici diskutována otázka snadného zapojení členské základny do práce sněmovny, kde byla diskutována mimo jiné teze o tom, že by nemělo docházet ke štěpení garantů a gesčních poslanců do různých týmů, ale že by naopak měli spolupracovat v jednom resortním týmu - už proto, že pokud garant bude dlouho dělat něco, s čím poslanec nebude souhlasit, tak mu to poslanec nepředloží a celá práce by tak přišla vniveč. V návaznosti na to republikové předsednictvo rozhodlo o nové organizaci garantů; toto rozhodnutí také shrnuje materiální zázemí, které může garant využít pro svoji práci. Návrh, který teď předkládáme celostátnímu fóru, jsme předkládali také republikovému výboru, ale ten se po 45denní rozpravě, která se točila na tématu peněz pro garanty, k návrhu neusnesl, proto ho předkládáme celostátnímu fóru přímo.
Systém resortních týmů, jak ho schválilo předsednictvo, jistě může fungovat. Je však nejprve potřeba zajistit, že garant bude součástí resortního týmu, ale nebude muset nutně stát v čele (v čele resortního týmu nemůže být už proto, že v některém resortu je více garantů, garant volebního programu a garant bodu dlouhodobého programu). Podle usnesení republikového předsednictva, které garanty řídí a úkoluje, se má resortní tým sejít samostatně a dohodnout se na tom, kdo bude mít zodpovědnosti vedoucího. Pro předsednictvo je prioritou, aby na webu byly aktuální a transparentní informace o práci jednotlivých skupin a jejich výsledcích, tj. hlavně aby odpovídaly skutečnosti (některé resorty pracují v jednom týmu, např. evropské záležitosti, zahraničí a obrana).
Soubory
Související úkoly
Aktualizováno uživatelem Šárka Altman Galuszka před téměř 6 roky(ů)
- související s Podání #11075: Změna předpisu o zřízení komisí a odborů - úprava úkolů garanta přidán
Aktualizováno uživatelem Šárka Altman Galuszka před téměř 6 roky(ů)
Hlasování CF proběhlo zde https://helios.pirati.cz/helios/elections/82385433-a277-4dc0-8882-67e200686fb6/view
Aktualizováno uživatelem Jakub Michálek před asi 5 roky(ů)
- Stav změněn z V řešení (diskutuje se) na Dokončen